خواص و مزایای شاهدانه

شاهدانه ماده غذایی مغذی و قابل هضم می باشد که سرشار از پروتئین، اسید آمینه و اسید چرب می باشد. این گیاه منبع غنی از اسیدهای چرب، اسید آمینه و مواد معدنی می باشد. در این مطلب به طور کامل خواص شاهدانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.گیاهی یکساله که دارای مواد معدنی و ویتامین های بیشماری می باشد شاهدانه می باشد. این دانه در درمان بیماری های زیادی و کاهش وزن موثر است. دانه های شاهدانه غنی از چربی های سالم، پروتئین و مواد معدنی مختلف هستند. شاهدانه حدودا حاوی 30% چربی می باشد و اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 6 و امگا 3 به مقدار فراوان در شاهدانه ها وجود دارند. همچنین منبع خوبی برای پروتئین محسوب می شود.

    خاصیت های دارویی شاهدانه

مهمترین خواص شاهدانه و فواید درمانی آن

شاهدانه همچنین منبع خوبی برای ویتامین E و مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیوم، سولفور، کلسیم، آهن و روی می باشد. شاهدانه ممکن است به صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار گیرد. روغن شاهدانه همچنین سالم می باشد و برای 300 سال در چین به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشگیری از اختلالات قلبی

شاهدانه (همانند سیرابی) در پیشگیری از انواع اختلالات قلبی موثر است. شاهدانه می تواند از لخته شدن خون پیشگیری کند که در حفظ بدن در برابر سکته مغزی موثر می باشد. خواص شاهدانه باعث می شود تا مصرف این دانه با ارزش از انواع سکته ها پیشگیری کند. سطوح بالای امگا 3 موجود در شاهدانه فواید تغذیه ای زیاد و تاثیرات روانشناسی بر پیشگیری از بیمار های قلبی و سرطان ها دارد.

خاصیت های شاهدانه

خواص شاهدانه برای پوست

شاهدانه همانند سبوس برنج و جو برای پوست مفید می باشد. اسیدهای چرب بر واکنش های سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند. دارای نسبت متعادلی از امگا 6 و امگا 3 است. مطالعات نشان می دهد که استفاده از روغن شاهدانه برای درمان اگزما و بهبود سطوح خون موجود در بدن بدلیل وجود اسیدهای چرب ضروری استفاده می شود. همچنین خواص شاهدانه باعث رفع خشکی پوست می شود و خارش پوست را بدون نیاز به داروهای پوستی بهبود می بخشد.

خاصیت های درمانی شاهدانه

اختلال در خواب

علاوه بر تاثیرات گزارش شده آرامبخش و کاهش دهنده درد شاهدانه، کاربران از شاهدانه همچنین برای رفع اضطراب و اختلالات خواب استفاده می کنند. مصرف شاهدانه باعث می شود خواب آرامتری در شب داشته باشید.

کاهش درد با استفاده از شاهدانه

شاهدانه برای افراد مبتلا به دردهای مزمن دارای خاصیت های ضد درد می باشد. افرادی که از دردهای عصبی رنج می برند می توانند از شاهدانه به عنوان تسکین دهنده درد استفاده کنند.

تنش عضلانی و اسپاسم

تاثیر دارویی دیگر شاهدانه تسکین دردهای عضلانی می باشد. در افراد مبتلا به ام اس مصرف شاهدانه می تواند باعث کاهش لرزش و سفتی عضلات شود.

خواص دارویی شاهدانه

خاصیت های شاهدانه برای چاقی

از دیگر خواص شاهدانه پیشگیری از لاغری بیش از حد می باشد. مصرف شاهدانه اشتها را افزایش می دهد و باعث توقف از دست دادن وزن می گردد. مصرف شاهدانه باعث افزایش مصرف کالری بویژه در غذاهای چرب و شیرین می شود.

حالت تهوع و استفراغ

مصرف شاهدانه همچنین در افراد مبتلا به سرطان باعث درمان حالت تهوع و استفراغ می شود. برخی از بررسی های اخیر نشان داده است که مصرف شاهدانه باعث بهبود تاثیر داروهای ضد استفراغ و حالت تهوع می شود. همچنین این دانه در درمان حالت تهوع در افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت نیز موثر است.

درمان آسم

THC موجود در شاهدانه تنفس را در افراد مبتلا به آسم بهبود می بخشد. همچنین این ماده باعث می شود حملات آسم کاهش یابد. تاثیرات سیگار شاهدانه برای بیماران مبتلا به برونشیت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

خواص شاهدانه

فواید شاهدانه برای چشم

تاثیر دیگر شاهدانه کاهش فشار وارد آمده به چشم در افراد مبتلا به گلوکوما می باشد. وجود THCدر قطرات چشم راه حل خوبی است.

خواص درمانی شاهدانه

درمان بیماری های گوارشی

برای درمان بسیاری از بیماری های گوارشی از شاهدانه (مثل عدس) استفاده می شود. مصرف این گیاه تاثیرات قابل توجهی در درمان بیماری های گورشی و التهاب روده دارد. کاتابینوئید های موجود در شاهدانه به گیرنده های موجود در جداره روده متصل شده و اختلالات گوارشی را رفع می کنند. از دیگر خواص درمانی شاهدانه می توان به مصرف داروهای ساخته شده از شاهدانه برای افراد مبتلا به التهاب روده اشاره کرد.

در این مطلب به بررسی و تحلیل خواص شاهدانه یکی از دانه های دارویی که از زمان های باستان در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است پرداختیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشند و این دانه مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…