خواص هسته عناب

خواص هسته عناب بر کسی پوشیده نیست و از آن در طب سنتی ایران و دیگر کشورها به عنوان دارو استفاده می شود. این میوه به خاطر دارا بودن مواد معدنی و خواص فراوان به عنوان میوه درمانی استفاده می شود. به دلیل خاصیت درمانی هسته عناب، بیشتر اوقات از آن به صورت پودر شده استفاده می کنند.

هسته عناب معجزه گر طبیعی

عناب یکی از میوه های پرخاصیت برای بدن است که حتی می توان از هسته آن نیز استفاده کرد. ما در این مقاله در نظر داریم در مورد خواص هسته عناب صحبت کنیم. این میوه در طب سنتی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هسته آن برای درمان بعضی از بیماری ها استفاده می شود. هسته عناب دارای مواد معدنی، مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوانی است. عناب دارای شکلی بیضوی با رنگ قرمز که بسیار شبیه سنجد است. در طب سنتی همیشه رنگ میوه ها نشان دهنده ی خواص درمانی آنها است که عناب نیز از این امر مستثنی نیست. عناب جزو آن دسته از میوه هایی است که در طب سنتی بیشتر کشورها بر استفاده از آن تاکید شده است. از ۲۵۰۰ سال پیش از این میوه در چین به عنوان میوه دارویی استفاده می کردند.

خواص درمانی هسته عناب
ترکیبات شیمیایی عناب

عناب دارای لعاب فراوان حدود 5% مواد پروتئینی ، 4%مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C و املاح می باشد . در عصاره آبی چوب عناب اسید زی زی فیک و اسید زی زی فوماتیک وجود دارد.

ارزش غذایی هسته عناب
ارزش غذایی هسته عناب

عناب دارای ۴ درصد مواد قندی، ویتامین c و ۵ درصد پروتئین است. همچنین دارای کربوهیدرات، کلسیم، آهن، کاروتن، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، فلور، مواد معدنی و فسفر است. این میوه حاوی پکتن است که به عنوان کلسیم پکتات استفاده می شود و در کاهش چربی و قند خون استفاده می شود. عناب دارای چربی بسیار کمی است به طوریکه می توانید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین متخصصین تغذیه به مردم پیشنهاد کرده اند آن را در رژیم غذایی خود جای دهند.

هسته عناب و دمنوش آن
خواص درمانی هسته عناب

همانطور که پیشتر گفتیم عناب دارای املاح و مواد معدنی بی شماری است. در نتیجه از هسته عناب می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. از نظر طب سنتی عناب دارای طبعی معتدل و کمی سرد است. در قدیم از این میوه به صورت پودر شده برای درمان بیماری هایی نظیر سرطان، اضطراب، بیماری های کبد و… استفاده می کردند. امروزه نیز با گذشت زمان و اثبات بر جنبه درمانی این میوه، هنوز ک هنوزه مردم از آن استفاده می کنند. در ادامه می خواهیم با چند خاصیت مهم درمانی هسته عناب شما را آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

هسته عناب بهترین روش برای درمان
ضد سرطان

میوه و هسته عناب دارای آنتی اکسیدان فراوانی است که می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. اگر هسته عناب را به طور مداوم مصرف کنید می توانید به راحتی جلوی پیشروی سلول های سرطان خون را بگیرید. با انجام تحقیقات، محققان به نتیجه رسیدن که عناب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین c، از رشد و حرکت رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. همین امر باعث کنترل و جلوگیری از رشد سلول ها و تومورهای سرطانی می شود. هسته انگور، دانه کتان، هسته زردآلو و هسته سیب مشابه هسته عناب خاصیت ضد سرطانی دارند.

پیشگیری بیماری ها با هسته عناب
هسته عناب موثر بر اعصاب و روان

اگر شما به دنبال یک گیاه آرامش بخش طبیعی هستید بهتر است عناب را امتحان کنید. هسته عناب شستشو دهنده ی سلول های مغزی است، در نتیجه به آرامش بخشی مغز کمک می کند. برای رهایی از بدخلقی ها می توانید از عناب به صورت پودر شده استفاده کنید، زیرا این میوه مقوی مغز و حافظه است. همچنین هسته عناب برای درمان بی خوابی بسیار مفید است. بعضی از بدخلقی ها ناشی از بی خوابی و خستگی است در نتیجه خوردن عناب می تواند این مشکل را رفع کند. بهتر است برای درمان اضطراب و استرس از خوردن داروهایی شیمیایی اجتناب کنید و هسته عناب را جایگزین آن ها کنید. در چین و کره نیز از عناب به عنوان تسکین دهنده استرس و اضطراب استفاده می شود. برای اینکار می توانید از دم کرده عناب استفاده کنید که بسیار موثر است.

هسته عناب روشی برای کنترل اعصاب

خواص هسته عناب برای کبد و کلیه

هسته عناب برای درمان بیماری های کبد و کلیه سودمند است. هسته انگور نیز همانند هسته عناب برای سلامتی کبد و کلیه ها مفید است. از این میوه می توانید برای درمان بیماری های صفرا و کبد استفاده کنید. آنزیم های کبدی باعث آسیب رساندن به کبد می شود و عناب با کاهش این آنزیم ها می تواند به جلوگیری از بیماری های کبدی گام بردارد. کسانی که دارای کبد چرب هستند خوردن عناب به صورت کامل توصیه می شود. عناب با دارای بودن املاح و مواد معدنی و… دارای خواص محافظتی در برابر بیماری های کبدی است، در نتیجه خوردن آن به بیمارهای کبد چرب توصیه می شود. همچنین برای از بین رفتن سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. برای اینکار ۳۰ عدد عناب را از شب قبل خیس کنید و ناشتا میل کنید. با تکرار این کار بعد از یه مدتی مشکل برطرف خواهد شد.

هسته عناب مفید برای دستگاه گوارش
هسته عناب مفید برای دستگاه گوارش

خواص هسته عناب به همین جا ختم نمی شود بلکه خواص این میوه بسیار زیادتر از این حرفاست. برای تقویت دستگاه گوارش می توانید از هسته عناب استفاده کنید. همچنین در درمان کم اشتهایی نیز بسیار مفید است. یکی از میوه هایی که برای درمان اسهال استفاده می شود عناب است؛ زیرا می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش می دهد، در نتیجه باعث درمان اسهال می شود. میوه رسیده خشک شده عناب به عنوان ملین استفاده می شود. به طور کلی عناب برای دستگاه گوارش بسیار مفید است فقط باید به درستی از آن استفاده شود تا تاثیر آن را ملاحظه کنید. تحقیقات نشان می دهد که خوردن هسته عناب به هضم غذا کمک می کند و برای درمان نفخ بسیار سودمند است. به بیماران مبتلا به سوءهاضمه خوردن عناب همراه با نمک توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…