خواص و فواید نخود فرنگی

توپ های کوچک سبز در حال رشد سریع، نشاسته ای و شیرین که نخود فرنگی نامیده می شوند اگر در وعده های غذایی مورد استفاده قرار گیرند ممکن است مورد شگفتی همگان شود. آن ها علاوه بر خوشمزه بودن دارای مواد مغذی زیادی می باشند که آن را به ماده غذایی مفید در بین حبوبات تبدیل می کند. در این مطلب به بررسی فواید درمانی و مهمترین خواص نخود فرنگی خواهیم پرداخت.

اغلب افراد نخود فرنگی را به عنوان حبوبات سبز ارزان قیمت در نظر می گیرند و اغلب به عنوان ماده غذایی برای تزیین غذاها در رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر فواید مواد مغذی مختلف موجود در آن را در نظر بگیرید به عنوان نیروگاه مواد مغذی ارزشمند در نظر گرفته می شود. در این مقاله مهم ترین فواید و خواص نخود فرنگی و خاصیت های متفاوت آن را بررسی خواهیم کرد.

خاصیت های نخود فرنگی

فواید و خواص نخود فرنگی

این دانه به عنوان بمبی از انرژی و مخزن مواد مغذی در نظر گرفته می شود. نخود فرنگی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از سلامت قلب محافظت می کند. همچنین خاصیت های نخود فرنگی برای روده، کبد، پوست سر، چشم، گردش خون مفید است.

فواید نخود فرنگی برای پوست

رابطه قوی بین بدن سالم و پوست سالم وجود دارد. هر چیزی که می خورید بر پوست شما تاثیر می گذارد. بنابراین مصرف کافی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی برای پوست سالم مهم می باشد. نخود فرنگی ها و سویا منبع خوبی از ویتامین c هستند که باعث تولید کلوژن می شوند بنابراین یکی دیگر از خواص نخود فرنگی حفظ سلامت پوست می باشد. نخود فرنگی آنتی اکسیدانی قوی است زیرا ویتامین c موجود در آن از آسیب دیدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد پیشگیری می کند. بنابراین خوردن غذاهایی حاوی ویتامین c مثل نخود فرنگی پوست را در برابر آسیب های اکسیدی مقاوم می سازد. نخود فرنگی ها حاوی مواد مغذی مثل ویتامین B6، ویتامین C و اسید فولیک می باشند. این مواد مغذی با آسیب رادیکال های آزاد و تورم مبارزه می کنند. این دانه منبع طبیعی کلوژن و پروتئین الاستین می باشد و پوست شما را محکم نگاه می دارد. سرمازدگی، تورم و التهاب انگشتان پا و دست بدلیل دمای سرد زمستان می باشد. نخود فرنگی درمان خانگی و طبیعی برای سرمازدگی می باشد.

خاصیت نخود برای پوست

خواص نخود فرنگی برای مو

منبع مواد مغذی حیاتی برای رشد و سلامت مو لازم و ضروری است. نخود فرنگی ها منبع غنی از این مواد مغذی می باشند. نخود فرنگی ها منبع خوبی از ویتامین های B ،B12,B6 و اسید فولیک می باشد این ویتامین ها باعث تولید گلبول های خونی قرمز می شوند که اکسیژن و مواد غذایی را به تمام سلول های بدن و مغز سر می رساند. کمبود این ویتامین ها مواردی مثل ریزش مو، رشد آهسته و موهای ضعیف را به دنبال دارد و در این شرایط موها مستعد شکستن می باشند. ویتامینC ماده معدنی مهمی برای تولید کولاژن و رشد موها می باشد که به مقدار فراوان در نخود فرنگی وجود دارد کمبود این ویتامین در بدن باعث شکنندگی و خشکی موها می شود.

خاصیت نخود برای مو

خاصیت های نخود فرنگی برای زن باردار

نخود فرنگی تازه منبع عالی از اسید فولیک می باشد. اسید فولیک و ترکیب ویتامین B برای سوخت و ساز DNA داخل سلول ها مورد نیاز می باشند. میزان کافی اسید فولیک موجود در غذا برای مادران باردار به پیشگیری از نقص لوله های عصبی در نوزادان تازه متولد شده می انجامد. بنابراین خواص نخود فرنگی برای مادران باردار و نوزاد تازه متولد شده مفید است.

خواص درمانی نخود

مصرف نخود فرنگی برای کاهش وزن

نخود فرنگی ها دارای چربی کمی هستند از آن جا که یک فنجان نخود فرنگی کمتر از 100 کالری و مقادیر زیادی پروتئین، فیبر و میکروکانتری ها می باشد این خاصیت نخود فرنگی برای کاهش وزن موثر خواهد بود.

پیشگیری از سرطان معده

نخود فرنگی حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است. شما هر روز به 2 گرم از این ماده نیاز دارید تا بتوانید از سرطان معده پیشگیری کنید. یک فنجان نخود فرنگی حاوی 10 گرم از این ماده است.

تنظیم قند خون

فیبر و پروتئین زیاد باعث تنظیم قند خون بدن می شود. عوامل آنتی اکسیدان و ضد تورم این دانه از مقاومت انسولین پیشگیری می کند. کربوهیدرات های نخود فرنگی شکر و نشاسته طبیعی می باشند.

پیشگیری از اختلالات قلبی

از دیگر خواص درمانی نخود فرنگی پیشگیری از اختلالات قلبی است. ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد تورمی در نخود فرنگی از سلامت رگ های خونی حفاظت می کند. بین دیواره رگ های خونی پلاکت تولید می کنند. مقدار زیاد ویتامین B1 ,B3 ,B2 ,B6 سطوح هموسیستئین که عوامل خطرزا برای اختلالات قلبی می باشند را کاهش می دهند.

خواص دارویی نخود فرنگی

با توجه به ویژگی ها و خواص نخود فرنگی مطرح شده در این مطلب درک کردیم که این دانه در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. و همچنین شما می توانید با استفاده از حبوبات مثل عدس و نخود وزن خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…