خواص لپه برای کودکان و سالمندان

لپه یکی از انواع حبوبات و از خانواده نخود می باشد. در بین سایر حبوبات ارزش غذایی بالایی دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم می باشد. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. در ادامه مطلب با فواید و خواص لپه بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با خواص لپه

در مطالب قبل با خواص نخود و خواص نخود فرنگی آشنا شدید. در این مطلب به خواص لپه خواهیم پرداخت. به طور کلی لپه ارزش غذایی بالایی دارد و هر واحد غذایی آن (یک فنجان لپه نپخته برابر با یک واحد می باشد) برابر با یک واحد گوشت (90 گرم) است. در واقع ارزش غذایی هر نوع حبوباتی به میزان پروتئین موجود در آن بستگی دارد.

انواع خواص لپه

لپه برای کودکان، سالمندان و کسانی که سوء تغذیه دارند، بسیار مناسب است. 22 گرم پروتئین در هر 100 گرم لپه وجود دارد. بنابراین افرادی که گوشت مصرف نمی کنند بهتر است از لپه استفاده نمایند. لپه حاوی مواد مغذی مثل ویتامین های B1، B6 و اسید فولیک می باشد. اگر لپه خیلی پخته شود، ویتامبن های گروه B آن از بین خواهند رفت زیرا این ویتامین ها در برابر حرارت پایدار نیستند.

یکی از مزایا و خواص لپه این است که جزء منابع گیاهی حاوی کلسیم می باشد. در هر 100 گرم لپه، حدود 60 میلی گرم ماده مغذی کلسیم وجود دارد. با اینکه کلسیم گیاهی نسبت به کلسیم حیوانی جذب کمتری دارد اما برای افرادی که لبنبات و شیر مصرف نمی کنند، مناسب است.

کاهش دادن بیماری های قلبی و عروق

یکی از خواص دارویی لپه همچون خواص ماش کاهش چربی خون و در نتیجه کاهش انواع بیماری های قلبی و عروقی می باشد که این امر به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در لپه است. لپه منبع غنی از پتاسیم می باشد و این ماده فشارخون را تنظیم می کندد. درنتیجه از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند. هر واحد غذایی لپه حاوی 710 میلی گرم ماده پتاسیم می باشد.

خاصیت ها و مزایای درمانی لپه

سدیم موجود در لپه نیز بسیار کم است بنابراین مصرف این گیاه دو لپه ای به افرادی که فشار خون دارند، توصیه می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در لپه نیز فشارخون بالا را تنظیم می کنند. این امر نیز از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. مانع از تجمع پلاک و چربی در رگ های خونی که منجر به سلامت قلب می شود، از دیگر خواص دارویی لپه می باشد.

رفع کم خونی

لپه یکی از منابع خوب آهن به شمار می آید و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، مناسب و مفید است. مصرف هر واحد لپه حدود 14 درصد آهن روزانه بدن را تامین می کند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش

فیبر موجود در لپه از ابتلا به یبوست و بیماری های معده و روده پیشگیری می کند. گفتنی است فواید و خواص لپه همچون خواص لوبیا قرمز موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

مهم ترین خواص حبوبات و لپه

بیماری دیابت

طبق مطالعات محققین، لپه حاوی منیزیم، کلسیم و اسید چرب می باشد به همین دلیل مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت فوق العاده خوب است. مصرف لپه باعث می شود که عملکرد کلیه های این بیماران تنظیم شود.

پروتئین و کربوهیدرات موجود در لپه باعث می شوند که افراد دیابتی برای مدت طولانی در طی روز احساس سیری کنند و به سراغ مواد غذایی شیرین و حاوی قند نروند. همچنین این بیماران می توانند لپه را جایگزین برنج و نان کنند.

خواص و فواید لپه در درمان بیماری ها

نکات پایانی

  • برای بهره مندی از خواص لپه به طور هفتگی یک الی دو بار این دانه گیاهی ارزشمند را مصرف کنید.
  • لپه نسبت به سایر حبوبات زودتر پخته می شود.
  • لپه نیز همچون حبوبات دیگر نفاخ است اما به مراتب نفخ کمتری دارد زیرا پوست آن را می گیرند. اگر دچار نفخ می شوید قبل از استفاده لپه را خیسانده، آب آن را دور ریخته و بعد طبخ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…