برترین خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی می باشد. فواید این روغن شامل حذف باکتری های مضر تا تولید دوباره سلول ها و بافت بدن می شود. روغن سیاه دانه اغلب از سیاه دانه بدست می آید و بومی آسیا است. برای درمان اختلالات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. بیماران سرطانی از این روغن می توانند استفاده کنند. در این مطلب به بررسی کامل خواص روغن سیاه دانه خواهیم پرداخت.

روغن سیاه دانه روغنی است که به راحتی از طریق فشرده سازی سیاه دانه بدست می آید. در این مطلب به مهمترین و شگفت انگیزترین خواص  روغن سیاه دانه خواهیم پرداخت. از زمان های باستان از این روغن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است زیرا دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوان می باشد.

خواص روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه و مزایای آن

روغن سیاه دانه برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. از جمله فواید روغن سیاه دانه می توان به توانایی آن در پیشگیری از سرطان، دیابت، چاقی، ریزش مو، اختلالات پوستی و عفونت ها اشاره کرد.

خواص دارویی روغن سیاه دانه

سلامت قلب

ناراحتی و اختلالات قلبی می تواند دلایل مختلف زیادی داشته باشد. اما جالب است بدانید اغلب ناراحتی های قلبی می توانند یک ریشه داشته باشند و آن عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد. اسیدهای امگا 6 و 9 غنی نشده و غنی و همچنین فیتوسترول موجود در روغن سیاه دانه فواید جالب توجهی برای قلب دارد و حالت ارتجاعی دیواره رگ های خونی را حفظ می کند. از ایجاد لخته و فشار در رگ ها پیشگیری می نماید. همچنین می تواند کلسترول و قند خون را کاهش دهد. برای قرن ها یکی از کاربردهای اصلی و مهمترین خاصیت روغن سیاه کاهش قند خون و کلسترول بوده است.

سیاه دانه و درمان سینوزیت

بسیاری از ما به حساسیت و یا عفونت سینوسی مبتلا هستیم که بدلیل سیستم ایمنی ضعیف می باشد. استفاده از روغن سیاه دانه برای حساسیت ها می تواند یکی از بهترین روش ها برای بهتر شدن باشد. روغن سیاه دانه بخاطر تسکین بخشیدن سریع مشهور می باشد. می توانیم بگوییم استفاده از روغن سیاه دانه نظر شما را در رابطه با داروهای ضد حساسیتی تغییر می دهد.

خاصیت های روغن سیاه دانه برای پوست

یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب، .ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و آمینو اسیدها در آن می باشد که این روغن را به مرطوب کننده عالی برای پوست شما تبدیل کرده است. نه تنها برای حفاظت از پوست عالی می باشد، بلکه دارای ویژگی های ضد قارچی می باشد که به رفع چین و چروک کمک می کند. به همین دلیل افرادی که خواهان پوست سالم می باشند می توانند از این روغن استفاده کنند.

خاصیت های درمانی روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه برای مو

اگر از موهای خود به خوبی محافظت نکنید موهای شما ممکن است شکننده و یا خشک شود. حتی اگر شما با دقت از موهایتان مراقبت کنید محصولاتی در بازار وجود دارند که واقعا به موها شما آسیب وارد می کنند. روغن سیاه دانه همانند روغن بادام تلخ و روغن نارگیل دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی می باشد به همین دلیل یکی از مشهورترین کاربردهای روغن سیاه دانه ترمیم مو و بهبود سلامت کامل مو می باشد. این روغن همچنین داروی طبیعی فوق العاده مفیدی برای سفیدی موها می باشد.

خاصیت های دارویی روغن سیاه دانه

فشار خون بالا

یکی از خاصیت های کاربردی رایج امروز از روغن سیاه دانه برای کاهش فشار خون بالا می باشد. اگرچه هنوز به عنوان داروی رسمی شناخته نشده است. بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش سطوح فشار خون را با مصرف این روغن مشاهده می کنند.

پیشگیری از دیابت

این روغن همانند هلیله سیاه و عرق یونجه برای پیشگیری از دیابت مفید می باشد. روغن سیاه دانه بطور قابل توجه فشار خون را کاهش می دهد و به بیماران وابسته به انسولین و بیماران غیر انسولین کمک می کند و نه تنها برای دیابت نوع 1 و 2 مفید می باشد بلکه در بهبود سلامت کلی خون موثر می باشد.

خاصیت های روغن سیاه دانه

تقویت سیستم ایمنی بدن

می توانید از سیاه دانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید. از آنجا که روغن سیاه دانه مکانیزم دفاعی بدن شما را بهبود می بخشند برای مقابله با باکتری ها نیز عالی می باشند. اکثر زخم های دنیای امروزه بدلیل عفونت ایحاد می شوند، به همین دلیل روغن سیاه دانه دارویی عالی برای مبارزه با اکثر بیماری هایی می باشد که مردم امروزه از آن رنج می برند.

تقویت حافظه

از دیگر خواص روغن سیاه دانه بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. پژوهش ها نشان داده اند که سیاه دانه، حافظه، درک و تمرکز را تقویت می کند. اخیرا ثابت شده است که هوشیاری را افزایش می دهد و توانایی به یادآوری خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت را افزایش می دهد.

برای کمر

با مصرف روغن سیاه دانه و قرار دادن آن روی محل درد نیاز شما به مصرف آرامبخش ها برای تسکین درد کمر و ماهیچه کاهش می یابد. بدلیل وجود ترکیبات قوی در این روغن بلافاصله پس از استفاده از آن احساس می کنید درد شما تسکین یافته است.

خواص روغن سیاه دانه برای بارداری

اگرچه اکیدا توصیه شده است برای مصرف روغن سیاه دانه در دوران بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، اما پژوهش های زیادی تاثیرات مثبت مصرف روغن سیاه دانه در طول بارداری را نشان داده اند. در بعضی موارد مصرف این روغن  انقباض عضلات رحم را تسکین می بخشد.

خواص درمانی روغن سیاه دانه

برای درمان کم خونی

درمان کم خونی را می توان از جمله خواص روغن سیاه دانه دانست. بسیاری از ما در معرض کم خونی قرار داریم. کم خونی باعث می شود بدن و سلامت فرد در معرض خطرات جدی قرار گیرد. در بسیاری از پژوهش ها نشان داده شده است که در اکثر موارد مصرف این روغن کم خونی را بطور کامل درمان می کند.

مضرات روغن سیاه دانه

از مصرف این روغن همراه با داروهای ضد افسردگی خودداری کنید زیرا باعث افزایش فشار خون می شود. همچنین مصرف آن با سایر داروهای ضد دیابت قند خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. همانطور که گفتیم سیاه دانه دارای خواص بیشماری می باشد اما قبل از مصرف آن برای بیماری های خاص بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای آشنایی با فواید دیگر روغن های گیاهی می توانید به بخش خواص روغن ها مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…