خواص مهم و جالب بادمجان

بادمجان از خانواده سبزیجات می باشد و حاوی مواد مغذی زیاد و ترکیبات فتوکمیکال است که باعث سلامیت انسان می شود. در این مقاله مهمترین خواص بادمجان و فواید درمانی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مصرف میوه و سبزیجات در انواع مختلف با خطر کاهش شرایط نامناسب سلامتی مرتبط با سبک زندگی همراه است. پژوهش های زیادی بیان کرده اند که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مثل بادمجان خطر ابتلا به چاقی و به طور کلی مرگ و میر، دیابت، اختلالات قلبی را کاهش می دهد و باعث سلامت مو، افزایش انرژی و کاهش وزن می شود. در ادامه مهمترین خواص بادمجان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 خواص شگفت انگیز بادمجان

خواص بادمجان که باعث شگفتی همگان می شود

فواید سلامتی بادمجان بدلیل وجود ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی موجود در آن می باشد. بادمجان ها منبع غنی از ویتامین C, K ,B6 سیامین، نیاسین، منیزیم، فسفر، مس، فیبر محلول، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز می باشند. جالب است بدانید چربی اشباع شده یا کلسترول در آن وجود ندارد.

خواص بادمجان برای پوست

بادمجان ها غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر محلول می باشند. این مواد باعث می شود پوست شما بی عیب و نقص باقی بماند. از آنجا که بادمجان ها حاوی مقادیر زیادی آب می باشد. به حفظ رطوبت بدن و پوست شما کمک می کند. مواد معدنی و ویتامین های موجود در بادمجان ها همچنین باعث می شود پوست شما صاف باقی بماند. محتوی آب موجود در بادمجان ها همچنین به حفظ انعطاف پذیری و نرمی پوست شما کمک می کند. بدلیل وجود آنتوسیانین این آنتی اکسیدان ها مانند عوامل ضد پیری عمل می کنند. آنتی اکسیدان های خاص موجود در بادمجان همچنین از سرطان پوست پیشگیری می کند.

خاصیت های درمانی بادمجان

خاصیت های مهم بادمجان برای سلامت مو

محتوی آب بادمجان ها باعث تقویت ریشه موهای شما می گردد. همچنین وجود مقادیر زیاد مواد معدنی و ویتامین ها باعث تقویت پوست سر و حفظ سلامت آن می گردد. آنزیم های موجود در بادمجان ها( مثل سبزی ریواس) باعث تولید فولیکل روی موی شما می شود. باعث تقویت رشد موهای شما شده و موهای شما را سالم نگاه می دارد. افراد دارای موهای زبر و خشک باید مقادیر زیادی بادمجان مصرف کنند. باعث حفظ سلامت و درخشندگی موی شما می شود و بافت موهای شما را تقویت می کند.

خواص درمانی بادمجان

خواص بادمجان برای لاغری

بادمجان ها هیچ گونه چربی اشباع شده یا کلسترول ندارند از این رو غذایی سالم برای افرادی که سعی دارند وزن خود را کاهش دهند می باشند و با مشکلات چاقی مبارزه می کند. فیبر موجود در بادمجان از آزاد سازی هورمون که به ذهن اعلام گرسنگی می کند جلوگیری می کند. باعث می شود احساس سیری کنیم و اشتهای ما را کاهش می دهد و پرخوری را تا حد زیادی کاهش می دهد بنابراین تلاش ها برای کاهش وزن با موفقیت همراه خواهند بود.

خواص دارویی بادمجان

مهمترین فواید بادمجان برای دیابت

خواص بادمجان همانند خواص اسفناج و خواص جعفری در پیشگیری از دیابت موثر است. بدلیل وجود فیبر زیاد و مقادیر کم کربوهیدرات محلول در بادمجان، بادمجان ها غذایی ایده آل برای کنترل دیابت می باشند. کیفیت بادمجان این سبزیجات را به تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین موثری در بدن تبدیل می کند. وقتی سطوح انسولین ثابت می باشند و بدن افزایش قند خون را تجربه نمی کند عوارض خطرناک و بالقوه دیابت می توانند از بین بروند.

فواید بادمجان برای بارداری

فولات بخشی ضروری برای رژیم غذایی می باشد و اسید فولیک برای زنان حامله مفید می باشد. اسید فولیک به طور مستقیم از جنین در برابر نقص لوله عصبی حفاظت می کند و ممکن است به چندین روش آشکار شود. بنابراین همیشه توصیه می شود که مادران مصرف اسید فولیک را در طول دوره حاملگی خود افزایش دهند. بادمجان ها منبع غنی از اسید فولیک می باشند که باعث می شود این سبزی به میان وعده ای مفید و خوشمزه برای افراد حامله تبدیل شود.

خواص بادمجان

تقویت عملکرد ذهن با استفاده از بادمجان

انتوسیانین موجود در پوست بادمجان آنتی اکسیدانی قوی می باشد که از چربی موجود در غشای سلولی سلول های مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد حفاظت می کند. همچنین انتقال مواد مغذی به سلول ها را آسان می سازد. آنتوسیانین از التهاب عصبی پیشگیری کرده و جریان خون به ذهن را سرعت می بخشد. همچنین خواص بادمجان به پیشگیری از اختلالات ذهنی مرتبط با سن کمک می کند و عملکرد ذهن را تقویت می کند.

مصرف بادمجان برای سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و مواد مغذی گیاهی موجود در بادمجان باعث حفظ سلامت قلب می شود. حاوی فلاونوئید می باشد که با کاهش خطر مرگ و میر همراه می باشد. مصرف آنتوسیانین نقش مهمی در کاهش اختلالات قلبی_ عروقی دارد. افزایش مصرف آنتوسیانین همچنین با کاهش فشار خون همراه است.

خاصیت های بادمجان

خواص درمانی بادمجان

  • مصرف بادمجان خام که طعم تلخی دارد در افراد مبتلا به آسم و برونشیت ممکن است باعث تحریک بیماری آن ها گردد.
  • بادمجان دارای تاثیرات نرم کننده و تسکین دهنده درد می باشد.
  • بدلیل وجود آهن در بادمجان مصرف آن برای درمان کم خونی مفید است.
  • برای از بین بردن ورم و التهاب باید آن را روی قسمت ملتهب شده قرار دهید.
  • ریشه، شاخه های خشک شده و برگ های بادمجان خونریزی را بند می آورد و برای درمان انواع خونریزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پادزهری خوب برای درمان مسمویت های ایجاد شده بر اثر مصرف خوردن قارچ سمی می باشد.
  • از دیگر خواص درمانی بادمجان می توان به درمان یبوست اشاره کرد.
  • جوشانده پوست و برگ آن برای درمان اسهال خونی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ریشه جوشیده شده آن برای درمان آسم مفید است.
  • از جمله خواص بادمجان تقویت معده می باشد.
  • بادمجان را پوست کنده و به آن نمک بزنید آب زرد رنگ که از آن خارج می شود برای خشکی عرق های دست و پا مفید است. افرادی که دست و پایشان مدام عرق می کند بهتر است دست یا پای خود را چند بار در روز با آن آب بشویند.
  • برای درمان زگیل بادمجان را بسوزانید و خاکستر آن را با سرکه ترکیب کنید خمیر بدست آمده را روی زگیل بگزارید.
  • برای تسکین شکستگی استخوان و استخوان ضرب دیده مفید می باشد. بادمجان را در فر قرار داده پس از نیم پز شدن آب آن را با فشار گرفته و با اضافه کردن کمی شکر به آن محلولی بدست می آید آن محلول را هم زده و بنوشید.
  • بادمجان همچنین دارای ماده ضد تشنج می باشد که در درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار می گیرد. افراد مبتلا به تشنج بهتر است بادمجان بیشتری مصرف کنند.

مضرات و خطرهای احتمالی استفاده از بادمجان

با وجود فواید متعدد و خواص بادمجان که برای بدن انسان ویژگی های مثبت فراوانی دارد مصرف این سبزی به افراد مبتلا به ناراحتی گوارشی توصیه نمی شود. بدلیل وجود ماده سمی سولاتین برای افراد مبتلا به حساسیت مناسب نمی باشد. افراد مبتلا به حساسیت پس از خوردن بادمجان دانه دار با چشم درد و سردرد مواجه شده و پوست بدنشان خارش می یابد و ممکن است مبتلا به کهیر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …