خواص بیشمار و مهم گیاه کندر

یکی از گیاهان دارویی از راسته افرا که صمغ آن به عنوان خوشبو کننده مورد استفاده قرار می گیرد کندر می باشد. این گیاه مقوی قلب، حافظه، صاف شدن صدا و ضد خلط خونی است. طعم این گیاه تلخ است. در این مطلب به طور کامل و جامع خواص کندر را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

این گیاه دارویی اغلب در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه کندر اغلب برای درمان بیماری هایی از جمله آرتروز، درد مفاصل، آماس کیسه های مفصلی و التهاب تاندون مورد استفاده قرار می گیرد.  این گیاه همچنین برای کولیت ها، درد شکمی، آسم، گلو درد، آبله، قاعدگی دردناک، جوش و سرطان ها مفید می باشد. همچنین به عنوان محرک برای افزایش ادرار و جریان قاعدگی مورد استفاده قرار می یرد. در ادامه مهمترین خواص این گیاه دارویی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

       خواص بیشمار کندر

خواص کندر و مهمترین فواید دارویی آن

مزایای درمانی کندر پیشگیری از بیماری ها و ویژگی های ضد تورمی می باشند. محققین حضور اسید بسولیک که توانایی فراوانی در حفظ سیستم ایمنی دارد. علاوه بر حفظ سیستم ایمنی بدن در درمان تورم و پیشگیری بیماری هایی همچون سرطان مفید می باشد.

خواص درمانی کندر در پیشگیری و درمان سرطان

این گیاه ارزشمند در درمان انواع سرطان ها نیز کاربرد دارد. امروزه تحقیقات علمی از فواید کندر در درمان سرطان ها سخن می گویند. این گیاه دارای خواص ضد سرطانی می باشد. همچنان در درمان لوسمی حاد ملوئیدی کاربرد دارد نوعی سرطان می باشد که  بر مغز استخوان تاثیر دارد و زمانی آغاز می گردد که گلبول های سفید خونی به سلول های سرطانی تبدیل شوند. استفاده از این گیاه از بین رفتن سلول های سرطانی را تا 20% افزایش می دهد. همچنین تحقیقات نشان داده است که کندر بدون اینکه بر سلول های سالم تاثیری بگذارد سلول های سرطانی را از بین می برد. این ماده همچنین در درمان سرطان تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب های فعال موجود در این گیاه دارویی از سرطان پروستات پیشگیری می کنند. سلول های سرطانی پروستات به راحتی توسط این گیاه از بین می روند.

خواص گیاه دارویی کندر

خواص کندر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کندر دارای ویژگی های ضد تورمی می باشدکه می تواند علایم مشکلات تنفسی را مثل آسم یا سرفه ها در سرماخوردگی های معمول را کاهش دهد. همچنین یک ماده ضد عفونی کننده است که به مقابله با باکتری ها می پردازد.

تسکین درد

درد های موجود در بدن می تواند با استفاده از کندر تسکین یابد. برای سردرد  و یا درد ماهیچه ها و کاهش علایم آرتروز مفید می باشد.

خواص کندر

خواص کندر برای پوست و مو

این گیاه دارویی همانند بادرنجبویه فواید بیشماری برای پوست و مو دارد. ویژگی های ضدپیری در کندر آن را به لوسیون یا کرم برای پوست تبدیل می کند. دارویی است که باعث تقویت ریشه موها می شود درحالیکه پوست را سفت می کند و اثرات چروک های روی صورت را کاهش می دهد.

خواص درمانی کندر

بهبود عملکرد معده و التهاب روده با مصرف کندر

در سیستم گوارشی شما کندر می تواند تولید شیره معده همانند صفرا را افزایش دهد و باعث بهبود عمل هضم می شود. و بدین دلیل می تواند به عنوان یک داروی ادرار آور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می تواند جذب مواد غذایی مهم به بدن را افزایش دهد می توانید از تمام مزایای آن در رژیم غذایی خود بهره مند شوید. مصرف روزانه 400 میلی گرم کندر سه بار در روز و برای شش هفته علایم بیماری التهاب روده را کاهش می دهد.

کاهش استرس و اضطراب

از جمله خواص کندر کاهش استرس و اضطراب می باشد. این گیاه پر خاصیت به عنوان آرام بخش عمل می کند و در فرد مصرف کننده احساس آرامش به وجود می آورد .

خواص دارویی کندر

آرتروز

بعضی مطالعات نشان می دهند که عصاره کندر می تواند درد را کاهش داده و انجام حرکات بدنی را در افراد مبتلا به آرتروز در مفاصل بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده اند که می تواند درد مفاصل را 32% تا 65% کاهش دهد.

درمان کولیت

مصرف کندر علایم کولیت را در برخی افرا  کاهش می دهد. برخی تحقیقات نشان داده اند که می تواند بهبود بیماری را 70 تا 82 درصد افزایش دهد.

خواص مهم درمانی کندر

درمان آسم، تومور مغزی، سردرد

یکی از مهمترین خواص درمانی کندر تاثیر آن در درمان بیماری آسم است. مصرف عصاره کندر می تواند به درمان آسم کمک کند و همچنین افراد مبتلا به تومور مغزی می توانند از کندر برای بهبود بیماری خود استفاده کنند. در یک تحقیق نشان داده شده است که مصرف روزانه 4200 میلی گرم عصاره کندر اندازه آن را کاهش می دهد.  استفاده از کندر همچنین قادر به کاهش توالی و شدت سردردها می باشد.

خواص کندر در دوران بارداری

مصرف کندر توسط زنان باردار همانند عرق بیدمشک تاثیری مستقیم بر افزایش هوش و ضریب هوشی جنین دارد. اما مادران باردار در استفاده از کندر باید احتیاط کنند که مصرف آن بیش از سه ماه باعث بیش فعالی کودک شده و آن ها با مشکلاتی روبرو خواهند شد. مصرف کندر در این دوره برای یک ماه و بعد از 4 ماهگی مفید می باشد.

خواص کندر برای تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص کندر تقویت حافظه و ذهن  و افزایش مهارت یادگیری می باشد. اگر کندر همراه با عسل مصرف گردد حافظه را تقویت می کند. از دیگر گیاهان دارویی که خاصیت تقویت حافظه دارند می توان به  جینسینگ و بادرنجبویه اشاره کرد.

در پایان باید اشاره کنیم که خواص کندر و فواید درمانی متعدد آن می تواند این گیاه دارویی را به منجی برای درمان برخی از بیماری ها تبدیل کند اما نباید فراموش کنید که استفاده از هر ماده غذایی باید در حد اعتدال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…