سبزیجات با برگ های تیره مثل اسفناج برای پوست، مو، سلامت استخوان ها مفید می باشند و منبع غنی از پروتئین، آهن ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. در این مطلب به طور کامل و جامع خواص اسفناج را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

گیاه اسفناج با برگ های سبز تیره دارای خواص بیشماری می باشد. خواص درمانی اسفناج شامل کنترل گلوکز خون در افراد دیابتی، کاهش خطر ابتلا به سرطان ها، کاهش فشار خون، بهبود سلامت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به آسم می باشد. در ادامه مهمترین خواص اسفناج و فواید دارویی آن را بیان می کنیم. خواص دارویی اسفناج

مهمترین خواص اسفناج و فواید درمانی آن

گیاهی یکساله که دارای ساقه ای راست با ارتفاع نیم متر می باشد که برگ هایی پهن و نرم به شکل مثلث و سبز تیره دارد. این گیاه نسبت به سرمای زمستان مقاوم می باشد. گل های این گیاه دارای رنگ سبز کمرنگ هستند. به دلیل دارا بودن مواد غذایی فراوان امروزه در اکثر نقاط دنیا کشت می شود. مهم ترین خواص اسفناج را در ادامه می خوانیم.

فواید اسفناج برای کنترل دیابت

اسفناج حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام آلفا لیپویک اسید است که سطوح گلوکز را کاهش می دهد و از ایجاد تغییرات در رابطه با استرس در بیماران دیابتی پیش گیری می کند. این اسید در اسفناج نوروپاتی موجود در افراد دیباتی را نیز همچنین کاهش می دهد.

پیش گیری از سرطان با استفاده از اسفناج

اسفناج و ذیگر سبزیجات سبز رنگ حاوی کلروفیل می باشند که در پیش گیری از اثرات سرطان زای امین هیتروسیلیک ایجاد شده در فرآیند کباب کردن غذاها در دمای بالا مفید می باشد.

خواص دارویی اسفناج برای پیش گیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقدار زیادی مواد مغذی مشخص استفاده می کنند کاهش می یابد. یکی از این مواد مغذی بتاکروتین می باشد که اسفناج منبع عالی از ان می باشد. زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدو تنبل و هویچ منبع غنی از بتاکروتین می باشند.

خواص درمانی اسفناج

کاهش فشار خون

بدلیل وجود مقدار زیاد پتاسیم در اسفناج مصرف این گیاه به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می گردد تا اثرات سدیم در بدن خنثی گردند. مصرف پتاسیم کم می تواند یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به فشار خون بالا باشد. دیگر غذاها با محتوی پتاسیم بالا سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا و پرتقال می باشند.

سلامت استخوان ها با مصرف اسفناج

مصرف کم ویتامین k با خطر شکستگی استخوان ها همراه می باشد. مصرف میزان کافی ویتامین k برای سلامتی مهم است زیرا باعث افزایش جذب کلسیم و پروتئین می شود و ممکن است مقدار کلسیم خارج شده از طریق ادرار را کاهش دهد.

درمان یبوست

از جمله خواص درمانی اسفناج (همانند خواص بامیه ) تاثیر آن در درمان یبوست است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر می باشد که هر دو در پیشگیری از یبوست موثر می باشند و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود.

خواص اسفناج

خواص اسفناج برای سلامت پوست و مو

اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می باشد که برای تولید سبوم برای رطوبت موها لازم و ضروری می باشد. ویتامین A برای رشد بافت های بدن از جمله پوست و مو مهم می باشد. اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ های پهن سبز مقدار زیادی ویتامین C دارند که برای ساخت و حفظ کلوژن لازم و ضروری می باشند. باعث بهبود ساختار پوست و مو می گردد. از دیگر خواص اسفناج برای مو وجود آهن در این گیاه پر خاصیت است. کمبود آهن یکی از دلایل ریزش مو می باشد که با مصرف کافی غذاهای حاوی آهن همانند اسفناج می توان از آن پیشگیری کرد.

خاصیت های اسفناج

فواید درمانی گیاه اسفناج

این گیاه بدن را قلیایی می کند، تاثیر خنک کنندگی دارد و برای پایین آوردن تب موثر می باشد. باعث رفع ورم روده کوچک و ریه شده و یبوست را درمان می کند. در کاهش وزن نیز موثر خواهد بود و به دلیل دارا بودن ماده ای به نام اسپیناسین هضم غذا را آسان می کند. این ماده همچنین باعث تحریک معده و افزایش ترشحات می شود. در رفع تشگی و درمان ورم و درد گلو موثر می باشد. برای درمان سرفه های خشک برگ اسفناج را همراه با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید.

  1. درمان سردرد هایی که بدلیل سوء هاضمه و اختلال در دستگاه گوارش ایجاد می شود با مصرف آش اسفناج با گشنیز امکان پذیر می باشد و برای درمان سردرد های ایجاد شده بر اثر اختلال کیسه صفرا بهتر است این آش را یا لیمو، سماق و آبغوره مصرف کنید.
  2. در افراد سیگاری و الکلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
  3. در پیشگیری از سرطان های روده بزرگ، معده، پروستات، حنجره و رحم موثر می باشد و روده بزرگ را تمیز می کند.
  4. از جمله خواص درمانی اسفناج کاهش کلسترول خون است که برای افراد مبتلا به کم خونی بهترین دارو می باشد.
  5. برای تقویت اعصاب مفید می باشد.
  6. در درمان نقرس و رماتیسم موثر می باشد.
  7. افراد مبتلا به حبس البول (بند امدن ادرار) می توانند نصف فنجان مخلوط آب اسفناج، روغن بادام و روغن زیتون میل کنند. می توانید این سبزی را در سالادهای خود نیز به کار برید.

مضرات استفاده از اسفناج

این گیاه به علت داشتن اگزالات برای بیماری های ورم مفاصل، سنگ کلیه و مثانه مناسب نمی باشد. افراد سرد مزاج بهتر است اسفناج را همراه با زنجبیل و هل که ادویه های گرم می باشند مصرف کنند.

امیدواریم پس از اطلاع از خواص اسفناج و فواید درمانی بی نظیر آن با گنجاندن اسفناج در برنامه غذایی هفتگی بتوانید از این سبزی پر خاصیت نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …