خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که می توان آن را به صورت دم کرده مصرف نمود. از مهمترین خواص اسطوخودوس کمک به افرادی است که با مشکلات بی خوابی و سردرد مواجه هستند و موجب بهبود و برطرف شدن این مشکلات می شود.

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر یکی از خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می شود که در مناطق مختلفی از ایران، کانادا، چین، انگلیس و هند به صورت خودرو رشد می کند. اسطوخودوس علاوه بر آنکه یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی ایران و کشورهایی مانند هند و چین محسوب می شود به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های اروپایی و آسیایی وجود دارد. امروزه روغن و چای کیسه ای این گیاه به صورت صنعتی توسط کارخانه های تولید به بازار عرضه می شود.

فواید اسطوخودوس

بررسی مزیت ها و خواص اسطوخودوس

مصرف خوراکی و موضعی اسطوخودوس علاوه بر آن که موجب تقویت عملکرد دستگاه عصبی بدن می شود، می تواند تعداد فراوانی از بیماری ها و اختلالت جسمی مانند ضعف عمومی، بی خوابی و اسپاسم های عضلانی را درمان و بهبود می بخشد. طبق درمان گران طب سنتی ایران، هند و چین نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش گیاه اسطوخودوس یا لاوندر می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد. از جمله خواص استطوخودوس برای کمک و درمان سردرد، سرما خوردگی، کاهش استرس، کاهش فشار خون و ایجاد آرامش و شادابی اشاره کرد.

خواص اسطوخودوس

مزیت های اسطوخودوس برای سرما خوردگی

به طور کلی بخور دادن در مواقع ابتلا به سرما خوردگی می تواند مجاری تنفسی را باز کند و درمان را سریع تر نماید. یکی از بخور های مفید که بسیار موثر و مفید برای درمان سرما خوردگی است بخور با اسطوخودوس می باشد برای تهیه این بخور 5 قطره از روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه نمایید و به مدت 15 دقیقه سر خود را روی کاسه قرار دهید. اگر سرما خوردگی شدید بود این کار را سه بار در روز تکرار نمایید. اسطوخودوس خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد که موجب بهبود ترشحات بینی می شود.

فواید اسطوخودوس برای کاهش فشار خون

روغن اسطوخودوس موجب آرامش قلب می شود و می تواند برای کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل به افرادی که فشار خون بالا دارند مصرف اطوخودوس توصیه می شود. برای این منظور می توانید از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنید و یا دو قطره از روغن اسطوخودوس را با 20 قطره روغن گیاهی رقیق کنید و روی کف دست ها، انحنای کف پا و ستون فقرات بمالید. برای دریافت نتایج خوب این عمل را روزی دو بار انجام دهید.

 ایجاد آرامش و کاهش استرس با اسطوخودوس

مصرف دمنوش اسطوخودوس به افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و استرس و میزان فشار کاری آن های زیاد است توصیه می شود. نوشیدن این دمنوش موجب افزایش توان سیستم عصبی می شود. به دلیل این خاصیت به افرادی که با مشکلات بی خوابی، افسردگی، استرس و اضطراب همراه هستند مصرف دمنوش اسطوخودوس را برای بهبود این مشکلات فراموش نکنند. در گیاه درمانی دمنوش اسطوخودوس را برای خواب بهتر در شب معرفی کرده اند. همچنین افرادی که بد خواب هستند مثلا دیر می خوابند و یا در طول خواب شب چندین بار بیدار می شوند مصرف این دمنوش توصیمی شود زیرا با خواصی که داردکمک می کند تا خوابی راحت و با آرامش داشته باشید.

فواید اسطوخودوس

مزیت های اسطوخودوس در بارداری

معمولا اضطراب و استرس در دوران بارداری به سراغ زنان باردار می رود. مهمترین مسئله در دوران بارداری ایجاد آرامش و آرامش اعصاب است و باید استرس را از خود دور کنند. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که موجب آرامش در زنان باردار می شود. همچنین برای خانم های بارداری که سرما خورده اند مفید زیرا موجب بهبود علائم سرما خوردگی و کاهش تب می شود.

فواید اسطوخودوس برای پوست

یکی دیگر از خواص اسطوخودوس کمک به سلامتی و جوان سازی پوست است. اسطوخودوس ضد عفونی کننده طبیعی است و گردش خون را افزایش می دهد. همچنین از دیگر خواص اسطوخودوس برای پوست کمک به درمان و بهبود آکنه و جوش صورت است.

مزیت های اسطوخودوس برای سلامت مو

از دیگر خواص اسطوخودوس برای زیبایی موجب سلامت و درخشانی مو می شود. اسطوخودوس با خاصیت های خوبی که دارد موجب از بین بردن شور سر می شود. همچنین از دیگر فواید اسطوخودوس برای مو موجب افزایش حجم موهای سر می شود.

افزایش عملکرد مغز و حافظه با اسطوخودوس

در طب سنتی روش های مختلفی برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز وجود دارد. یکی از کاربردی ترین روش ها مصرف میوه های طبیعی نظیر انجیر، خرما و کشمش و همچنین استفاده از عرقیات گیاهی است. نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب قبل از خواب و به مدت 30 تا 40 روز می تواند تاثیر زیادی در تقویت حافظه، افزایش توان مغز و بهبود عملکرد آن داشته باشد.

 خواص دارویی اسطوخودوس

اسطوخودوس دارای مزیت های دارویی و درمانی فراوانی برای بهبود و پیشگیری از انواع بیماری را دارد. این نکته را هم بدانید که اسطوخودوس نیز مانند تمام مواد غذایی دیگر باید در حد تعادل مصرف شود و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله با خواص اسطوخودوس و مزیت های دارویی و درمانی این گیاه آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در ضمینه مزیت های گیاهان دارویی و فواید دارویی و درمانی آن ها به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…