فواید سبزیجات لاغر کننده

طبق تحقیقات و اطلاعات به  دست آمده نشان می دهد، که نیمی از ایرانیان دچار چاقی می باشند که این به نوبه ی خود یک معضل است . اما با اصلاح رژیم غذایی و مصرف سبزیجات لاغر کننده از جمله کرفس ،کلم سبز و کلم بروکلی و قارچ و لوبیا و تربچه می توان دچار افزایش وزن نشوییم.

برخی از سبزیجات لاغر کننده چون دارای آب و فیبر فراوان می باشند هرگز باعث افزایش وزن نمی شوند  بر  عکس باعث کاهش وزن می شوند به دلیل آب و فیبر موجود در سبزیجات از گرسنگی و تمایل برای بیشتر خوردن و اشتهای کاذب جلوگیری می کنند. که در این مقاله به بررسی این سبزیجات می پردازیم .

کاهش وزن با کرفس

یکی از سبزیجات لاغر کننده کرفس است که آن را سلطان سبزی ها نامیده اند ، که سر شار از ویتامین B6،کلسیم و فسفر و منیزیم است. ویتامین های A ،k، پتاسیم و منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند . وجود بالای ویتامین ث در کرفس سبب شده است که مصرف آن بسیاری از حمله های قلبی و همچنین سکته مغزی را کاهش دهد. فیبر موجود در کرفس سبب می شود انسان را سیر نگه می دارد و جلوی اشتهای کاذب را می گیرد و به همین دلیل جز سبزی های لاغر کننده است .

مزایا سبزیجات لاغر کننده با کرفس

باید توجه داشت مصرف کرفس که یکی از سبزیجات لاغر کننده می با شد در دوران بار داری سبب سقط جنین می شود. اگر می خواهید وزن کم کنید از کرفس به عنوان سبزی خورشتی استفاده نمایید اما باید این را در نظر گرفت در مصرف این سبزی نباید زیاده روی کرد زیرا سبب تهوع و سرگیجه خواهید شد.

کاهش وزن با کلم سبز یکی دیگر از سبزیجات لاغر کننده

پژوهش های اخیر نشان داده اند که وجود ماده ایی به نام “تارتاریک اسید “در کلم ،باعث می شود  از تبدیل کربو هیدرات ها و همچنین قند ها در بدن به چربی جلوگیری کند و همچنین از آن جایی که تنها بیست و پنج کالری دارد و فاقد چربی اشباع و کلسترول و دارای مقدار فیبر فراوان می باشد.

خواص سبزیجات لاغر کننده باکلم سبز

کلم سبز زمانی که تازه پخته شده حاوی کمتر از یک گرم چربی خواهد بود و این جهت میل کردن بسیار مفید است . پتاسیم موجود در کلم سبز رگ های خون را باز می کند و باعث عملکرد بهتر خون رسانی می شود . خوردن برگ های کلم این سبزی لاغر کننده در بانوان باردار سبب نفخ خواهد شد .

لاغری با کلم بروکلی

کلم بروکلی سر شار از کلسیم است که به طور تقریبی ومیانگین معادل یک لیوان شیر است . برای افرادی که از لبنیات کم تری در زندگی روزمره ی خود استفاده می کنند،بسیار مفید است و مصرف آن به بانوان باردار ،شیرده ،یائسه و نوجوانان در سنین بلوغ توصیه می شود .کلم بروکلی منبع غنی از مواد از جمله آهن ،فیبر و پتاسیم هست که برای بدن ضروری ولازم است .

لاغری با مصرف لوبیا

لوبیا کربو هیدرات  های بسیار عالی دارد که می تواند جایگزین کربو هیدرات های بد که شامل نشاسته است شود.

کاهش وزن با لوبیا

این کربوهیدرات های بد که ناشی از رژیم غذایی نامناسب مثل مصرف سیب زمینی سرخ کرده  وبرنج ها وسس ها و غذاهای سرخ شده و پر چرب که چربی بدن را زیاد می کند  دیده می شود و باعث افزایش وزن و حجیم شدن پهلوها  و شکم وحتی برخی از اندام به صورت موضعی می شود.

قارچ چگونه سبب لاغری می شود

قارچ مبنع غنی از فیبر می باشد و هم چنین بهترین آنتی اکسیدان است که به سیری طولانی مدت کمک می کند و باید بدانیم که حاوی چربی ، شکر یا نمک نمی باشد.یکی ازمتخصصین تغذیه به نام جسکون درباره مصرف قارچ چنین می گوید :اگر یک وعده از رژیم غذایی تان را به مصرف قارچ اختصاص دهید این موضوع سبب می شود که در وعده بعدی غذاهایی با کالری کم تری مصرف کنید و بدین ترتیب مجموع کالری های دریافتی بدن تان کمتر می شود چون قارچ ارزش غذایی بالایی داردو با داشتن فیبر و پرو تئین احساس سیری شما را افزایش می دهد. علاوه بر آن فیبر موجود در آن باعث افزایش عملکرد بهتر روده ها می با شد . ودر نتیجه باعث می شود این سبزیجات لاغر کننده زود گرسنه نشوید و به مصرف میان وعده های کم ارزش غذایی میل و رغبتی نداشته باشید .

فواید سبزیجات لاغر کننده

ازنظر متخصصان تغذیه مصرف قارچ نه تنها به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد بلکه باعث می شود مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسد . این نکته ای است که افراد مشهور مانند جولیا رابرتز روی آن تاکید می کنند و برای حفظ تناسب وزیبایی اندام شان از این ماده مغذی ومفید غافل نمی شوند .  می دانیم که چربی های ذخیره شده در کمر اخرین بخشی هستند که تحت تاثیر رژیم  های لاغری قرارمی گیرند . از این رو  سوزاندن چربی های این قسمت  از بدن دشوار تر است  اما این سبزی لاغرکننده  در چربی سوزی از این قسمت بسیار موثر وتاثیر گذار خواهد بود.

املت قارچ و اسفناج

اگر قصد این را کرده اید که صبحانه ایی که میل می کنید به شمادر کاهش وزنتان کمک کند این صبحانه ی ویژه را که در پایین موادمورد نیاز آن آمده است راتوصیه می کنند.

خواص وفواید سبزیجات لاغر کننده

مواد مورد نیاز :

  1. تخم مرغ دو عدد
  2. اسفناج خرد شده پنجاه گرم
  3. پیاز خرد شده نصف پیمانه
  4. قارچ خرد شده پنج عدد
  5. سبزیجات معطر ،روغن ،نمک وفلفل به مقدارمورد نیازمزایا سبزیجات لاغر کننده

روش تهیه

ابتدا در کف ماهیتابه نچسب کمی روغن بریزید. پیاز ها راسرخ کنید تا نرم شود و قارچ و اسفناج ها را اضافه کنید .حالا نوبت سبزیجات معطر ، نمک و فلفل است .همه مواد را مخلوط کرده، از تابه خارج کند و دوباره کمی روغن در تابه بریزید و آن را با حرارت ملایم گرم کنید و تخم مرغ ها را در ظرفی جدا گانه بشکنید ، آنها را هم بزنید و نمک و فلفل را اضافه کنید.بعد از اینکه از گرم شدن تابه مطمئن شدید تخم مرغ را کف آن بریزید. اجازه دهید تخم مرغ ها بگیرد و در مرحله بعد ترکیب سبزیجات را یک طرف ماهیتابه روی تخم مرغ ریخته و یک طرف آن را روی سمت دیگر تا کنید . املت را در ظرفی ریخته و با تزیینات زیبا آذین کنید و میل بفرمایید.

چگونه خوردن کاهو در ایجاد کاهش وزن موثر است

کاهو یکی از سبزیجات ترد و خوشمزه است ، اما در طولانی مدت سبب ایجاد کاهش چربی های انباشته شده می شود. به همین دلیل می توانید آن را به رژیم غذایی کاهش وزن خود اضافه کنید.

کاهو یکی از سبزیجات لاغرکننده  است که حاوی مقدار زیادی سلولز و فیبر و همچنین دارای اسید های چرب امگا سه و امگا شش است . کاهو هضم بدن را بهبود می بخشد و باعث دفع موادزائد خواهد شد و همچنین یک مبع خوب از بتاکاروتن و ویتامین سی است . این دو ویتامین با یگدیگر مانع از کلسترول اکسیداسیون می شود وسطح قلیایی و اسیدی بودن در بدن شما را تنظیم وحفظ می کنند و علاوه بر آن برای از بین بردن سموم موجود در بدن شما مناسب هستند.

سایردلایلی که خوردن کاهو سبب لاغری می شود

  • کم کالری :

  • صد گرم کاهو دارای پانزده گرم کالری است ، که کالری کاهو منفی می باشد ، به این مفهوم می با شد که روند هضم کاری کاهو، کالری بیشتری را نسبت به سایر سبزیجات می سوزاند.
  • حاوی هیچ چربی و کلسترول نیست

  • برگ های کاهو دارای هیچ چربی اشباع و غیر اشباع نمی با شد .
  • محتوای بالای آب

  • محتوای آب کاهو سالادی تقریبا مشابه با خیار است . نود وشش درصد وزن کاهو آب است و نسبت به سبزیجات دیگر باعث پر شدن و احساس سیری می شود .
  • تنظیم قند خون

  • این سبزی لاغر کننده دارای لاکتو کسانتین ، یک ضددیابت کارو تونئید است گه به کاهش سطح فند خون و نیز جلوگیری از افزایش فشار خون کمک می کند . از این رو ،می تواند یک رژیم غذایی عالی و مناسب برای افراد دیابتی و همچنین افرادی که با تتنظیم میزان قند خون ، گرسنگی خود را کنترل می کنند .

کدام کاهو اثر بخش تراین اثر را در کاهش لاغری دارد

  1. لاغری با کاهو

مدل های مختلف کاهو  در کاهش  وزن موثر می باشند. و برخی از افراد کاهوی سالادی وبرخی دیگر کاهوی رومی که هر دوی این کاهو ها در ایجاد کاهش وزن موثر می باشند .

عوارض مصرف بی رویه کاهو بدون در نظر گرفتن مزاج

از زیان و ضرر های مصرف کاهو به طور مدام  و زیاد در رژیم های لاغری می توان به :مشکلات رحمی و ریزش مو، چربی خون بالا ، کبد چرب، ضعف بدنی و روحی و … اشاره نمود.

آشنایی با خواص سبزیجات لاغر کننده (فلفل)

فلفل سبز تند بسیار کم کالری است. این فلفل با دارا بودن فقط چهل کالری ، یکی از کم کالری ترین مواد غذایی به شمار می رود .

خواص سبزیجات لاغر کنندهعلاوه بر این ، فرایند گوارش را تا حدی سرعت می بخشد که می تواند متابلوسیم (سوخت وساز بدن ) را در مدت سه ساعت بعد از مصرف غذا ، تا پنجاه در صد افزایش دهد. بنابراین ، مصرف این فلفل می تواند در کاهش وزن کمک کند.

فلفل دلمه ایی

فلفل دلمه ایی یکی از سبزیجات لاغر کننده و  اثر گذار بر لاغری است و رنگ آن نیز به مرور که می رسد تغییر خواهد کرد . اگر این سبزی خوش رنگ قبل از رسیدن کامل چیده شود رنگ آن به صورت سبز رنگ خواهد بود ، اما اگر برای مدت طولانی تری روی زمین بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز می شود .فواید سبزیجات لاغرکننده

فلفل دلمه ای سر شار از ویتامین سی وریز مغذی های بسیار زیادی مانند بتا کاروتن و فلاوونوئید هاست. هر چه این سبزی رسیده تر یعنی قرمز تر باشد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان بیشتری می باشد . این آنتی اکسیدان قوی نیز به راحتی می توانند از پس رادیکال های آزاد مخرب بربیایند.

کاهش پر خوری

لیو کپن یکی دیگر از ترکیب های آنتی اکسیدانی فلفل دلمه ای است که برای بدن بسیار مفید است . علاوه بر اینها باید در نظر گرفت که فلفل دلمه ای سر شار از فیبر های غذایی است و فیبر های غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می کنند برای همین هم گشنگی  زوذ هنگام و البته طولانی مدتی ایجاد و پر خوری کاهش پیدا می کند . از این گذشته فیبر ها باعث عبور راحت مدفوع از روده ها شده و با مشکل یبوست مقابله می کند.

کاهش وزن با سبزیجات لاغر کننده

فلفل دلمه ایی یکی ازسبزیجات لاغرکننده است که جزکم کالری ترین سبزی ها ویکی از بهترین مواد غذایی برای لاغر شدن است . هر صد گرم آن تنها پانزده کالری انرژی دارد و این سبزی فیبر زیادی دارد و در هر صد گرم آن دو گرم فیبر پیدا می شود .بنابراین در کنار سایر سبزی ها می توان از فلفل دلمه ای در رژیم های لاغری استفاده کرد.

سیر وجادوی لاغریسیر ولاغری

اگر هدف این را دارید که با سیر به  استقبال لاغری بروید باید درمصرف آن حد تعادل را رعایت کنید و به اندازه ی معقولی از آن استفاده کنید نه اینکه به زور و بابی میلی آن را وارد معده تان بکنید.

نتایج و تحقیقات برروی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد موش هایی که آلیسین (همان ترکیب آنتی بیو تیکی طبیعی سیر )مصرف کرده اند نه تنها وزن اضافه نکرده اند، بلکه کاهش وزن پیدا کرده اند ، در حالی که بقیه ی موش هایی که این ترکیب رادریافت

نکرده اند با افزایش وزن روبرو شده اند . باید بدانید که هر دو گروه از موش هایی که در آزمایش شرکت کرده اند در این پژوهش تغذیه ی یکسانی داشته اند.

چرا مصرف سیر باعث لاغری می شود

فواید سبزیجات لاغرکننده

سیر جلوی اشتها را می گیرد و به همین دلیل افرادی که سیر می خورند از پر خوری در امان خواهند ماند. در واقع این ماده ی غذایی علائم سیری را به مغز ارسال می کند از این رو زمانی که شما پرخوری نخواهید کرد  ودر نتیجه جلوی چاقی واضافه وزن را خواهد گرفت. برای اینکه از خواص لاغری سیر بهره مند شویید آن را بکوبید تا آلیسین بیشتری آزاد کند .

اسفناج و لاغری

طی تحقیقات وپژوهش های انجام شده بر روی اسفناج  که یکی از سبزیجات لاغر کننده می با شد، محققین ماده ایی به نام ریز کیسه ها را در اسفناج کشف کردند که با آزاد سازی هورمون سیری که برای کنترل احساس گرسنگی مفید هست، وجود این ماده میل به غذا خوردن را کاهش می دهد.

فواید وخواص سبزیجات لاغر کننده

یکی از محققین آمریکایی بنام« فرانک آل گریموی » گفت : کاهش احساس گرسنگی و عدم تمایل به مصرف غذاهای حاوی نمک ممکن است ریز کیسه ها را برای مبتلایان به فشار خون بالا و بر طرف ساختن مشکلات چاقی بسیار مفید و سودمند است. در این بررسی محققان به تاثیر مصرف عصاره ریز کیسه های موجود در اسفناج روی احساس سیری میزان غذای دریافتی ، گلوکز و لیپید ها پرداختند.

نتیجه های به دست آمده نشان داد عصاره اسفناج حاوی ریز کیسه ها مدت زمان احساس سیری را در فرد دو ساعت بیشتر می کند. پروفسور «شارلوت ارلانسون-آلبرتسون» یکی از متخصصین این پژوهش گفت: تحلیل های ما نشان می دهد نوشیدن عصاره اسفناج قبل از صبحانه میل زیاد به غذا خوردن را کاهش می دهد و موجب می شود فرد در طول روز احساس گرسنگی نداشته باشد .

چگونه اسفناج راذر رژیم غذایی خود قرار دهیم ؟

برای کسانی که علاقه مند به کاهش وزن با استفاده ازسبزیجات لاغر کننده از قبیل اسفناج هستند، ما یک دستور غذایی برای کاهش وزن با اسفناج برای شما به اشتراک می گذاریم

  1. سیب یک عدد
  2. آب لیمو یک قاشق غذا خوری
  3. شکر و عسل یک قاشق غذا خوری
  4. آب ساده یک فنجانلاغری با اسفناج
  5. مکعب های یخ در صورت نیاز
  6. اسفناج تازه چند برگ

قبل از استفاده از مصرف اسفناج  که جز سبزیجات لاغر کننده  شامل می شود این اطمینان را حاصل کنید که در مورد اثرات جانبی خوردن اسفناج اطلاع دقیقی به دست بیاورید. بیماران مبتلا به اسید اوریک وسنگ کلیه توصیه می شود که خوردن اسفناج را کمتر کنند زیرا عوارض زیادی دارد. این سبزی لاغر کننده دارای انرژی ، پروتئین ، کلسیم ، کربوهیدرات، آهن ، فسفر، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین C و آب می باشد که مصرف به اندازه آن    در داشتن بدن سالم کمک خواهد کرد.

لاغری با تربچه

تربچه از سبزیجات لاغرکننده ایی است که حاوی مقدار زیادی آب است و در رده بندی کربوهیدرات های قابل هضم قرار میگیرد لذا تربچه متابلوسیم را تنظیم می کند، جریان خون را بهبود می بخشد ، سردرد، یبوست ، تهوع ، گلو درد، سرفه ، چاقی ، مشکلات گوارشی و  سنگ کیسه ی صفرا را کمک در پیشرفت درمان می کند.

فواید سبزیجات لاغر کننده

کم کردن وزن با سبزیجات لاغر کننده(شاهی)

شاهی یکی از سبزیجات لاغر کننده ایی است که محرک بسیار قوی فعالیت کلیه ها ، به دلیل دارا بودن ویتامین A و C که جز آنتی اکسیدان های قوی هستند، برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید و در کاهش وزن می تواند موثر باشد .

گوجه فرنگی نیز یکی از سبزیجات لاغر کننده

بررسی ها وآزمایش ها نشان داده که گوجه فرنگی به دلیل به وجود آوردن احساس سیری برای مدت طولانی در افراد ، میتواند در کم کردن وزن و رسیدن به وزن دلخواه اثر گذار باشد. از مهم ترین ترکیبات موجود در  این ماده غذایی پر خاصیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن با گوجه

  • ویتامین هایی شامل A، C، E، k.
  • فیبر
  • اسید آمینه های لازم
  • مواد معدنی مانند کلسیم ، منگنز، مس، پتاسیم، فسفر، روی و مواد دیگر
  • لیوکپین
  • اسید فولیک
  • قند های مختلفی مانند :فرکتوز و گلوکز
  • پروتئین و چربی

چگونه خواص گوجه فرنگی در لاغری موثر است؟

تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که افرادی که از رژیم های گیاه خواری پیروی کرده اند و مقدار فراوانی میوه وسبزی را در طول روز مصرف می کنند نسبت به دیگران کاهش وزن و تناسب اندام بهتری دارند. در حال حاضر مشخص شده که این موضوع تنها به دلیل کم بودن مقدار زیاد کالری در سبزیجات لاغر کننده نمی باشد. به عنوان مثال گوجه فرنگی که دارای مقدار زیادی لیکوپین است سبب

کاهش احساس گرسنگی و افزایش سیری خواهد شد.

خواص سبزیجات لاغرکننده

چغندر از خانواده های سبزیجات لاغر کننده

یکی از سبزیجات لاغر کننده ایی که نقش مفیدی در لاغری دارد چغندر است که حاوی بیشترین میزان قند است اما کالری کمی را دارا می باشد یعنی حدود پنجاه کالری در هر فنجان .رژیم غذایی لاغر کننده با چغندر در مدت زمان کم تاثیرات بسزایی در کاهش وزن دارد اما باید این نکته را فراموش نکنیم که اگر بیماری خاصی دارید باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت بفرمایید.

صبحانه و شاملاغری باچغندر

برای این رژیم غذایی با یک اسموتی با طعم جالب و خوشمزه شروع کنید که این یک اتخاب فوق العاده برای، شکم خالی می باشد و همچنین سیستم گوارش شما را در طول شب تقویت می کند.

مواد مورد نیاز :

یک عدد چغندر متوسط (مکعبی شکل برش داده شود )، آب لیمو یک عدد، یک عدد لیمو ، یک دوم فنجان آب نارگیل ، نمک هیمالیایی به مقدار لازم

طرز تهیه:

چغندر قند  مابقی مواد را کم کم باهم مخلوط کرده و بلافاصله بنوشید . اگر چه خواص این سبزی لاغر کننده (چغندر ) قند شما را به اندازه کافی پر می کند اما اگر واقعا گرسنه باشید می توانید مقدار آن را دوبرابر کنید.

کاهش وزن با چغندرلاغری با کدو تنبل

کدو حلوایی یکی از محبوب ترین کدو هاست و جایگاه ویژه ایی در رژیم غذایی دارد. خواص این سبزی لاغر کننده کتمان نشدنی است و هنگامی که اندکی با سازوکار لاغر کنندگی آن آشنا شوید؛متوجه خواهید شد که هر صد گرم کدو حلوایی چیزی نزدیک به بیست کالری دارد اما این تنها ساز و کار این کدو حلوایی برای لاغری نیست دو ساز و کار دیگر برای لاغری یعنی رفع یبوست و احساس سیری را نیز شامل خواهد شد. مهم ترین خواص این سبزی لاغر کننده این است که دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که می تواند کمک شایانی نیز در کاهش وزن داشته باشد.

فواید سبزیجات لاغر کننده

کالری کدو حلوایی پخته

گفتیم که هر صد گرم کدو حلوایی  که  یکی از سبزیجات لاغر کننده می باشد چیزی در حدود بیست کالری را شامل می شود، خبر خوب این است که کالری کدو حلوایی پخته از این هم کمتر است و با شکسته شدن سلول های کربن کالری آن باز هم کاهش می یابد .پایین بودن کالری کدو حلوایی پخته، در کنار حجم فراوان فیبر و البته مغذی بودن و سر شار بودن از مواد معدنی و ویتامین می با شد.

رژیم سه روزه کدو حلوایی

  • صبحانه مخلوطی از کدو حلوایی (بدون اضافه کردن نمک )
  • ناهار سوپ کدو حلوایی (دویست گرم کدو حلوایی +سیب زمینی )
  • عصر دسر کدو حلوایی
  • شام املت درست شده با کدو حلوایی و اسفناج

 کم کردن وزن با هویج

دلایلی که سبب می شود از هویج برای لاغری استفاده کرد

  • طبع هویج گرم و تر است .
  • هویج باز کننده گرفتگی ها و انسداد کبد است .
  • هویج مقوی معده است .
  • هویج به هضم غذا کمک می کند.

بهبود لاغری با هویج

کاهش وزن با کلم قمری

متاسفانه امروزه به دلیل زیاده روی در استفاده از غذاهای فست فودی و نوشابه ها، بیشتر مردم از اضافه وزن رنج می برند. یکی از بهترین کار هایی که می توانید برای کاهش وزن انجام  دهید این است که رژیم غذایی خود را دست خوش تغییر قرار دهید. همان طور که می دانید یکی از مشکلات برای وزن کم کردن احساس گرسنگی است . مصرف سبزیجات لاغر کننده ایی که دارای فیبر هستند می تواند این موضوع را حل و فصل کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …