خواص سیر به قدری فراوان و با اهمیت است که از آن به عنوان بدبوی پرخاصیت یاد می شود. افراد بسیاری از بوی بد این سبزی  به دلیل فواید بی شمار آن فاکتور می گیرند. این سبزی به منزله یک درمان طبیعی برای پیشگیری از عفونت، کنترل فشار خون و … به کار می رود.

آشنایی با مهمترین خواص سیر

سیر با نقش تقویت، پیشگیری و تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شناخته می شود. ضمن اینکه با نقش آنتی اکسیدانی پوست را محافظت می کند.

محافظت از پوست

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

سیستم ایمنی ضعیف زمینه ساز بروز بیماری هایی چون سرماخوردگی و آنفلونزا می باشد. بهره مندی از خواص سیر, بدن را در برابر این بیماری ها مقاوم و سیستم ایمنی را تقویت می نماید. اگر این سبزی به شکل روزانه مصرف شود، ابتلا به بیماری سرماخوردگی را تا مرز 63 درصد کم می کند.

برای بهبود وضعیت ایمنی بدن یک یا 2 حبه سیر را به شکل له کرده با مقداری عسل مخلوط نمایید. مخلوط آماده شده باید دو بار در روز مصرف شود. در پیشگیری از بیماری ها و در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن خواص عسل نیز نقش مهمی دارد.

خواص سیر و عسل

کاهنده فشار خون

از خواص سیر برای نرمال کردن فشار خون استفاده می شود. افزایش فشار خون مشکلات زیادی همچون سکته قلبی و مغزی را به دنبال دارد. زمانی که فشار خون کاهش یابد، از بروز بیماری ها جلوگیری می شود.

کاهش فشار خون با سیر

برای بهره مندی از این خواص سیر مصرف 600 تا 1500 میلی گرم از این عصاره توصیه می شود. برای نمایان شدن نشانه های بهبودی یک دوره 24 هفته ای را سپری نمایید.

کاهش کلسترول از دیگر خواص دارویی سیر می باشد

یک کاهنده فوق العاده برای کلسترول می باشد. همان طور که می دانید افزایش کلسترول موجب بیماری های قلبی خواهد شد. مصرف سیر کلسترول LDL  را به میزان 15 درصد کم می کند. برای رسیدن به این میزان کاهش باید روزانه از 30 گرم سیر بهره مند شد. این میزان مصرف با نصف حبه سیر برابری می کند.

سیر و درمان کورک روی بدن

این موضوع از خواص آنتی باکتریال سیر نشأت می گیرد. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس زمینه ساز بروز کورک روی بدن است. با مصرف سیر می توان درمان کورک بدن را عملی نمود. برای بهره مندی از این خاصیت چند عدد سیر را آب گیری نمایید. آن گاه محل کورک ها را با این آب بشویید. این شست و شوی روزانه 2 تا 3 بار در روز تکرار می گردد.

درمان کورک بدن با خواص سیر

بهبود زخم

روش طبیعی برای درمان زخم هایی با منشأ باکتری و قارچ به حساب می آید. از این دارو برای بهبود زخم ها کمک گرفته می شود. برای این کار سه حبه سیر له شده را با یک فنجان الکل میکس کنید. بعد از گذشت 3 ساعت مخلوط را صاف کنید. تکه ای پنبه یا پارچه تمیز را به این ترکیب آغشته و آن گاه روی زخم بزنید.

بهبود زخم با سیر

برای اثر کردن این روش روزی یک یا دو مرتبه از خواص سیر بهره مند شوید.

برای درمان خروپف از خواص سیر بهره مند شوید

نه تنها سیر بلکه بهره مندی از خواص پیاز، ترب کوهی و … برای این مشکل تنفسی توصیه می شود. علت این موضوع را باید در خشک ماندن مجرای تنفس و بینی جست و جو کرد. اگر عامل این اختلال گرفتگی در مسیر سینوس ها باشد، با خوردن سیر آن را حل خواهید کرد. این درمان با نابودی مخاط های درون سینوس انجام می گیرد.

درمان خروپف با سیر

البته سیر برای درمان لوزه های بزرگ، درمان التهاب دستگاه تنفسی و از بین بردن خروپف در آپنه خواب نیز به کار می رود.

درمان التهاب تنفسی با سیر

جلوگیری از آلزایمر

خوردن سیر با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان برای پیشگیری از آلزایمر توصیه می شود. برای این کار سیر را درون خوراک های روزانه خود وارد کنید. به عنوان مثال در سالاد یک حبه سیر استفاده کنید. این سبزی برای افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان بدن بسیار مفید می باشد.

درمان موخوره با استفاده از سیر

خواص سیر برای مو به قدری حائز اهمیت است که می تواند جایگزین هر شوینده و نرم کننده شود. برای تهیه این ماسک مو سیرها را با روغن مخلوط نمایید. سپس بعد از میکس مواد، ماسک را بر روی موها قرار دهید. موخوره با استفاده از این ماسک از بین خواهد رفت و موهایتان را نرم خواهد کرد. برای ساختن این ترکیب از 10 حبه سیر بزرگ با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، یک فنجان روغن نارگیل، 4 قطره از روغن درخت چای و 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون بهره مند شوید.

درمان موخوره با سیر و روغن

این ماسک باید بر روی راس موها قرار بگیرد. برای اثر گذاری این ماسک باید به مدت 20 دقیقه بر روی مو باقی بماند. برای شست و شوی موها از شامپوی غیر سولفاته استفاده کنید.

دفع سموم و رادیکال های آزاد

جمع شدن فلزت سنگین و رادیکال های آزاد در بدن منجر به بروز بیماری خواهد شد. این تجمع فلزات سبب به خطر افتادن سلامت اندام ها می شود. کسانی که در معرض این فلزات سنگین از جمله سرب قرار دارند، می توانند برای دفع فلزات سیر را به شکل روزانه استفاده کنند.

دفع سموم با خواص سیر

خواص سیر و تقویت استخوان ها

خواص دارویی سیر, بالا رفتن میزان استروژن را در زنان موجب می گردد. این موضوع از  نابودی استخوان ها پیشگیری می نماید. سطح استروژن در زنان یائسه به شدت افت می کند و این موضوع خود را با نابودی استخوان ها نشان می دهد. برای پیشگیری از این اختلال باید مصرف 2 گرم سیر خام را در برنامه روزانه قرار دهید.

کنترل دیابت

از دیگر خواص درمانی سیر می توان به کنترل دیابت اشاره کرد. همان طور که می دانید این بیماری برای کنترل نیاز به طی کردن و گذراندن رژیم سخت دارد. مداومت در خوردن سیر سبب کنترل دیابت می شود. این کنترل با بالا بردن انسولین ترشح شده در بدن رخ می دهد و بدین طریق قند خون تنظیم می شود.

کنترل دیابت با فواید سیر

پیشگیری از سرطان

از فواید ارزشمند سیر بوده و در ممانعت از سرطان معده، سینه، کولون، پانکراس و مری نقش مهمی دارد. میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز با مصرف روزانه سیر به شدت کم می شود. این سبزی علاوه بر پیشگیری از سرطان از افزایش سلول سرطانی جلوگیری می کند.

درمان کم خونی از دیگر خاصیت های مصرف سیر

آهن از خاصیت های سیر بوده و به همین خاطر در رژیم افراد کم خون استفاده می شود. عوامل مختلفی کم خونی را در بدن ایجاد می کنند. به عنوان مثال فرد میزان آهن لازم را به شکل روزانه دریافت نمی کند، گاهی این موضوع به خاطر رژیم ناصحیح و گاهی نیز به دلیل خوردن بیش از اندازه چربی یا فقدان پروتئین لازم می باشد.

درمان کم خونی با خواص درمانی سیر

پروتئین مورد نظر برای جذب آهن در بدن با خوردن سیر فراهم می شود.

کاهش وزن

کم کالری بوده و برای کاهش وزن توصیه می شود. این موضوع بر روی موش های کره جنوبی به اثبات رسیده است. موش های چاق شده در آزمایشگاه تا 7 هفته تحت مصرف مکمل سیر قرار گرفتند. میزان این مکمل سیر برابر با 2 تا 5 درصد بود. این آزمایش با کاهش وزن موش ها همراه بود.

کاهش وزن با سیر

درمان کمردرد

از اینسبزی برای تسکین کمردرد استفاده می شود. برای نتیجه بخشی باید هر روز 4 عدد سیر را میل نمایید. خواص آنتی اکسیدانی سیر موجب  جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزادی که مسبب کمر درد می شوند، می گردد و بدین گونه کمردرد را درمان خواهد کرد.

درمان دندان درد

بسیاری از آبسه ها و عفونت های شدید دهان و دندان با بهره مندی از خواص سیر درمان می شود. این سبزی آنتی باکتریال و آنتی ویروس بوده و برای درمان عفونت کارایی بالایی دارد. این خواص از آلیسین موجود در سیر ناشی می شود. برای کاهش درد دندان مقداری از سیر کوبیده شده را بر روی ناحیه درد بگذارید تا عفونت زدایی این خوراک پرخاصیت را ببینید. بهتر است همراه با سیر له شده از کمی نمک نیز استفاده کنید تا خواص عفونت زدایی دو چندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …