خواص بیدمشک در کهنسالی

گیاه بیدمشک به دلیل دارا بودن خاصیت های دارویی و درمانی در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است و یکی از شکل های پرمصرف آن عرق بیدمشک م یباشد که در این مقاله اجمالا نگاهی به خواص بیدمشک  و فواید مصرف آن خواهیم داشت.

 آشنایی با خواص بیدمشک

گل های دارویی درختچه بیدمشک  که غالبا رشد سریع تری نسبت به برگ های این درختچه دارند و با نام های مختلفی شناخته می شوند از جمله این نام ها می توان به شاه بید,بید طبری و گربه بید اشاره کرد. درخت بومی مناطق آسیای مرکزی است و در طب سنتی و نوین کاربد دارد.

 

مزیت استفاده از گیاه و عرق بیدمشک

 بهبود عملکرد قلب:

ترکیبات موجود در گیاه بیدمشک باعث تقویت عملکرد قلب می شود و در درمان بیماری تپش قلب موثر است همچنین سالیسلات موجود در بیدمشک از لخته شدن خون در رگها جلوگیری میکند و احتمال سکته قلبی را نیز کاهش می دهد.میتوانید نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده همراه با مقدار کمی عسل یا شکر میل کنید مصرف بید مشک در جوانی مانع فشار خون در پیری میشود.

درمان کم خونی:

در طبع سنتی مصرف بیدمشک برای درمان کم خونی توصیه شده است، جرا که بیدمشک منبع غنی آهن و اسید فولیک به شمار می آید که میتواند درمان موثری برای کم خونی باشد با بهره گیری از مشورت پزشک خود میتوانید دمنوش یا عرق این گیاه را برای درمان یا پیشگیری کم خونی بکار بگیرید تعادل در مصرف این گیاه مانند دیگر مواد غذایی مفید ضروریست.

پایین آوردن قند خون :

با توجه به این موضوع که عرق بیدمشک باعث کاهش قند خون میشود در صورتی که با ترکیبات شیرین کننده مصنوعی دیگر ادغام نشوند برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است و  کسانی که دارای فشار خون بالا هستند  به دلیل وجود پتاسیم برای تنظیم فشار خون میتوانند از خواص بیدمشک بهره ببرند.

قند و فشار خون میتواند مشکلات قلبی را به همراه بیاورد مصرف عرق بیدمشک خطر بیماری قلبی را کاهش میدهد از آسیب به بافت بدن پیشگیری میکند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد .

درمان دردهای ارتروز:

سایر بیدها ازجمله بیدمشک منابع طبیعی اسید سالیسیلیک میباشند که درمان قابل توجهی برای دردهای ارتروز به حساب می ایند همچنین عرق بیدمشک موجب تسکین مفاصل دردناک و ملتهب ,درد های کمر و زانو است.

مزایای استفاده از بیدمشک

دوران بارداری:

لازم به ذکر است  استفاده از گیاهان دارویی در زمان بارداری بدون مشورت پزشک معالج خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد .مصرف عرق بیدمشک در دوران بارداری احتمال سقط جنین  و تولد نوزاد نارس را به همراه دارد  چنانجه پزشک مصرف عرق بیدمشک را تایید کرد می توان از آن بعد از سه ماهه اول بارداری و در مقدار کم استفاده کرد.در بهبود خواب و ارامش اعصاب موثر است و به کاهش افسردگی در دوران بارداری کمک می کند و یبوست ناشی از افزایش پروژستون را کم می کند.

 

درمان افسردگی در بارداری با بیدمشک

مراقبت پوستی:

به دلیل حاوی بودن مقادیر زیاد کراتو لیتیک به ترمیم ضایعات پوستی کمک می کند .برای درمان منافذ باز صورت به جز نوشیدن عرق بیدمشک می توان آن را با آب مخلوط کرد و با یک تکه پنبه تمیز روی پوست صورت کشید ترکیبات موجود در این گیاه منافذ باز صورت را کوچک میکند و به پاکسازی سطح پوست کمک میکند ترشح چربی را کاهش و جوش های سرسیاه را حل می کند.نوشیدن عرق بیدمشک از به وجود آمدن جوش و آکنه در سطح پوست محافظت می کند.

خواص بیدمشک برای مراقبت پوستی

 

کلام آخر:

مصرف گیاهان سنتی و دارویی به دلیل فواید بیشمار آن از دیرباز میان مردم مرسوم است و طرفدان زیادی دارد عرق بیدمشک از معطرترین و پرفایده ترین آن هاست در کنترل بیماری های قلبی و فشار خون و جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است سرشار از آهن و فولیک اسید است که به درمان کم خونی کمک میکند اما به دلیل ملین بودن باید از مصرف بیش از اندازه پرهیز کرد تا کم خونی تشدید نشود و در دوران بارداری و افرادی که افت قند دارد مصرف آن باید با تجویز و مشورت پزشک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

از خواص گیاه کالاندولا چه می دانید؟

خواص گیاه کالاندولا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است که در درمان بیماری های مخت…