خواص شلغم بر سلامت بدن

شلغم یکی از سالمترین و پر خاصیت ترین سبزیجات ریشه ای است که در اغلب کشورها و مناطق معتدل جهان پرورش داده میشود و رشد می کند. و برخی کشورها از جمله ژاپن دستور پخت خاص خود را برای شلغم دارند.با شروع فصل سرما شلغم تقریبا در هر خانه ای یافت می شود اغلب افراد با خواص شلغم برای درمان سرماخوردگی آشنا هستند. شلغم علاوه بر درمان بیماریها برای سلامت پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و مفید است.

فواید شلغم

شلغم از دسته سبزیجات ریشه ای است که دارای گوشت سفید و پوست قرمز یا بنفش ویا سفید است و از نظر طب قدیم در ایران دارای طبع گرم وتر است. شلغم ها فیبر بالایی دارند وکم کالری هستند.زمانی که بخواهیم از خواص شلغم نام ببریم می توانیم به کاهش وزن و ایمنی بدن و سلامت قلب اشاره کنیم و همچنین در برخی موارد با کاهش خطر ابتدا به سرطان در ارتباط است.

آشنایی با خواص شلغم

شلغم از جمله گیاهانی است که در مجموعه گیاهان نشاسته ای قرار می گیرد و عضو خانواده کلمیان است. خواص شلغم آنقدر زیاد است که باعث حیرت شما می شود.علاوه بر ریشه این گیاه از برگ و جوانه آن نیز استفاده می شود. ریشه پیازی این گیاه به صورت پخته یا ترشی مورد استفاده قرار می گیرد. شلغم ها در ابتدا کوچک و شیرین هستند و در نهایت شلغم رسیده سفت و دارای عطر و طعم بیشتری است.گنجاندن شلغم در برنامه غذای مزایا و خواص زیادی بر بدن و زیبایی شما دارد.

فوایدمصرف شلغم

سلامت تخمدان ها

شلغم برای جلوگیری از رشد و پیشرفت سلول های سرطانی مفید است. با توجه به تحقیقات انجام شده در این رابطه از رشد سلولهای سرطانی در تخمدان جلوگیری می کند. شلغم رادر برنامه غذایی خود بگنجانید تا از سرطان تخم دان دور بمانید.

مزایای استفاده از شلغم

سلامت دستگاه تنفسی

مطالعات نشان داده خواص شلغم برای افراد مبتلا به اسم بسیار مفید است و از خس خس و تنگی نفس جلوگیری می کند.این ریشه خوراکی خواص ضد التهابی دارد و با توجه به غنی بودن ویتامین c در شلغم این گیاه یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است.

ویژگی های شلغم

شلغم و نقش آن در سلامت قلب و عروق

با توجه به وجود مقدار زیاد ویتامین k که در این گیاه وجود دارد خاصیت ضد التهابی بالایی دارد که برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته و دیگر مشکلات قلبی کمک زیادی می کند.

خواص شلغم

شلغم و کمک به هضم غذا

وجود فیبر بالا در برگ های این گیاه به سیستم گوارش بدن کمک می کند و باعث هضم بهتر غذا می شود. خواص شلغم در جهت داشتن یک دستگاه گوارش سالم و در نهایت کنترل وزن بدن کمک می کند.

استفاده از شلغم برای داشتن چشمانی سالم

ویتامین A موجود در شلغم سبب سلامت چشم و بهبود آن می شود. شلغم از  بزرگترین منابع برای سلامت چشم و بینایی است.

سلامت استخوان ها با شلغم

از منابع مهم کلسیم و پتاسیم شلغم است. که در کمک به رشد استخوان ها لازم و حیاتی هستند. از خواص شلغم این است که، از آسیب به مفاصل جلوگیری می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

خواص شلغم

تقویت سیستم ایمنی بدن با شلغم

یکی از اصلی ترین فواید شلغم، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در فصل سرما بیشتر شلغم پخته مصرف کنید تا دچار سرما خوردگی نشوید.

تقویت سلامت پوست با شلغم

با توجه به دارا بودن ویتامین C و k شلغم سلامت پوست را بالا میبرد و خواص ضد پیری بالایی دارد و باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود و در نتیجه از مشکلات پوستی نظیر خال های سیاه و چین و چروک و خطوط ظریف جلوگیری می کند و با مصرف شلغم پوست شما نرم تر و صاف تر از قبل خواهد بود و شما شاداب تر و جوان تر به نظر می رسید.

اثرات مصرف شلغم

نقش خواص شلغم در تقویت موها

شلغم دارای مقدار قابل توجهی مس است که وجود مس برای تشکیل سلول های ملانین حیاتی است. ملانین در تامین رنگ موها نقش بالایی دارد و همچنین در استحکام موها نقش بسزایی دارد.

درمان ترک کف با با استفاده از شلغم پخته

در صورت احساس درد یا ترک در روی کف پا از شلغم جوشانده استفاده کنید تا پاهای نرم و صافی داشته باشید.

خواص شلغم

 

سلامت تخمدان با شلغم

خواص شلغم در جلوگیری از سرطان تخمدان مفید است. اگر می خواهید از سرطان تخم دان دور بمانید شلغم مصرف کنید چون این سبزی از رشد سلول های سرطانی در تخمدان جلوگیری می کند.

ویژگیهای درمانی شلغم

خواص ضد میکروبی شلغم

شلغم دارای خاصیت های ضد میکروبی و ضد قارچ  و ضد انگلی است و از شما در برابر بسیاری از بیماریها از جمله پروستات محافظت می کند. از خواص شلغم در جهت بهبود و پیشگیری بیماری های عفونی و میکروبی غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …