خواص قارچ دنبلان در برابر کند کردن پیری زودرس

قارچ دنبلان نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است که حاوی انواع پروتئین و ویتامین است. و همچنین خواص قارچ دنبلان در کاهش قند خون برای افراد دیابتی تاثیر دارد. در قارچ دنبلان هیچ نوع دستکاری ژنتیکی توسط انسان انجام نشده و کود شیمیایی در آن به هیچ وجه بکار گرفته نشده است. قارچ دنبلان، قارچی است مانند غده در زیر خاک رشد می کند دارای خواص بسیار زیادی است. این گیاه به نام های چمه، طملان، شحم الارض، سماروغ، فطر، نبات الرعد، دنبلان و دمبلان معروف است.

خواص قارچ دنبلان

خواص دارویی قارچ دنبلان و نحوه مصرف آن:

قارچ های دنبلان معمولا دسته دسته در دعمق 30 سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه های گیاهان و درختها می رویند. و کاشت آنها نتیجه مفید نداده است ولی در بسیاری از زمین های معتدل دیده می شوند و آنها به وسیله سگ یا خوک پیدا می کنند. خواص قارچ دنبلان به صورت همزیستی با ریشه های جنگلی به وجود می آید ودر آزمایشگاه ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم قارچ دنبال می کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجام می دهند. این قارچ در گونه های مختلف به رنگ های قرمز تیره، بنفش، خاکستری و سیاه است. سیاه سفید این قارچ گران قیمت ترین قارچ های دنبلان زیر زمینی هستند. بیش ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها، صنایع غذایی، تهیه انواع سس هاو روغن های معطر و نیز داروسازی است. قارچ دنبلان کوهی سفید در دسامبر سال 2009 هر کیلو حداقل 10200 دلار در آمریکا بفروش رفته است. مهم ترین خواص قارچ دنبلان آسیب های کبدی، بیماری های قلبی و عروقی، پیری زودرس، کاهش کلسترول خود و استرس های اکسیداتیو نیز جلوگیری می کند. اندازه قارچ دنبلان از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می باشد و شکلی شبیه سیب زمینی دارد. کشت کار ای قارچ ها هم موجب در آمدزایی افراد بومی می شود و هم در طبیعت دچار دست خوردگی نمی شود. قارچ دنبلان کوهی با گیاهان مرتعی همزیستی دارد و در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان طارم رشد می کند. بیش از 15 پروتئین در این قارچ ها شناسایی شده است.

فواید قارچ دنبلان برای سلامتی:

  • دارای خواص ضد سرطان است.
  • از آسیب های کبدی جلوگیری می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی.
  • کند کردن روند پیری.
  • کاهش استرس اکسیداتیو.
  • جلوگیری از آترواسکلروز و بیماری های قلبی عروقی.
  • در مان تراخم و دیگر عفونت های چشمی
  • جایگزین سالم گوشت برای گیاه خواران.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

در قارچ دنبلان مواد مغذی بسیاری وجود دارد و لنتیبان موجود در این قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری در بدن پیشگیری می کند. خواص قارچ دنبلان دارای ترکیباتی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مصرف آن بسیار توصیه می شود.

جلوگیری از بیماری های قلبی:

یکی دیگر از خواص قارچ دنبلان جلوگیری بیماری قلبی است. بیماری قلبی عروقی در افراد بالای 40 سال بیشتر رخ می دهد و در بین مردان این بیماری شایع می باشد. فواید قارچ دنبلان دارای خواص مفید زیادی برای بدن بوده و با کاهش کلسترول خون از بروز بیماری قلبی عروقی در افراد جلوگیری می کند.

کند کردن روند پیری:

قارچ دنبلان دارای دو اکسیدان به نام گلوتاتیون و ergothioneone بوده که هر دو آ نتی اکسیدان دارای خاصیت ضد پیری می  باشند. قارچ دنبلان یک منبع عالی برای دو نوع اکسیدان ضد پیری می باشد و مصرف قارچ روند پیری را کند می کند.

مصرف قارچ دنبلان

درمان عفونت های چشمی:

یکی دیگر از خواص قارچ دنبلان بهبود عفونت های چشمی است. چشم از مهم ترین اعضای بدن بوده و عفونت چشمی باعث  قرمزی چشم و متورم شدن پلک ها شده و در چشم ترشحات چرکی ایجاد می کند. برای رفع این مشکل از قارچ دنبلان استفاده کرد و نقش مهمی در در مان عفونت چشمی دارد.

جایگزین گوشت برای گیاه خواران:

خواص قارچ دنبلان حاوی پروتئین بوده و به حالت بخارپز و خام استفاده می شود. افراد گیاه خوار برای تامین مواد پروتئینی بدن خود می توانند قارچ را جاگزین گوشت کنند و پروتئین مورد نیاز بدن خود را از این طریق تامین نمایند و ایمنی بدنشان را نیز افزایش دهند.

درمان تراخم:

تراخم نوعی عفونت چشمی شدید و مزمن بوده و در مناطق فقیر که سطح بهداشت پایین است و در مناطق گرم و خشک شایع می باشد. خواص قارچ دنبلان دارای خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و برای درمان عفونت چشمی تراخم مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص قارچ دنبلان برای سرطان:

خواص قارچ دنبلان به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث کاهش رشد سلول های سرطان کبد، ریه، کولون و سینه می شود.قارچ دنبلان سیاه و سفید خطر ابتلا به سرطان گردن، روده، و سینه و رحم را کاهش می دهد.

ضد میکروب طبیعی:

عصاره قارچ دنبلان صحرایی به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، رشد باکتری استافیلوکوک اورئوس را تا 66 درصد کاهش می دهد. خواص قارچ دنبلان به کاهش رشد برخی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

ضد التهاب قوی:

ترافل به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاصی که دارد، دارای خواص ضد التهابی طبیعی بوده خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. قارچ ها با کاهش رادیکال های آزاد بدن، خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند.

دو نوع اصلی از قارچ دنبلان وجود دارد:

آشنایی با قارچ دنبلان و ارزش غذایی آن

قارچ دنبلان سیاه:

این نوع قارچ بومی فرانسه است و معمولا از سپتامبر تا دسامبر برداشت می شود و طعم تندی دارد.

قارچ دنبلان سفید:

این نوع قارچ در بومی شمال ایتالیا است که بر روی ریشه های درختان بلوط، راش، فندق و صنوبر رشد می کند. در پایین و زمستان برداشت می شود و بویی شبیه سیر و موسیر و طمعی ملایم دارد. بهتر است بدانید که قارچ دنبلان کوهی در برخی از مناطق ایران رشد می کنند.

مواد مغذی موجود در قارچ دنبلان:

این قارچ ها دارای فیبر خوراکی، پروتئین، فسفر، آهن و کلسیم هستند. در قارچ دنبلان هیچ چربی وجود ندارد و کربوهیدرات کمی دارد. و ویتامین D در این قارچ یافت می شود.

 

آموزش پیدا کردن قارچ دنبلان

طبع قارچ دنبلان:

مزاج قارچ دنبلان خیلی گرم و خشک می باشد. قارچ دنبلان سرشار از آنتی اکسیذان ها، فسفر، سدیم، ویتامین C، کلسیم، پروتئین و فیبر است.  پرورش قارچ دنبلان بسیار دشوار است و این گران قیمت بودن آن را توجیه می کند.

روش پیدا کردن قارچ دنبلان

بسیار جالب است که برای این کار از سگ ها و خوک های آموزش دیده می شود تا خاک اطراف درخت را بکنند و قارچ را پیدا کنند.

طریقه مصرف قارچ دنبلان :

  • استفاده ار آن در نوشیدنی ها.
  • می توان آن را با کره و سس پنیر ترکیب کرد.
  • افزدون قارچ دنبلان به کره، عسل و انواع سس ها.
  • استفاده از قارچ دنبلان به صورت روغن. (جالب است بدانید که روغن قارچ دنبلان ترکیب روغن زیتون و ترکبات دیگری است و خبری از قارچ دنبلان در آن نیست.)

 

فواید قارچ دنبلان

ارزش غذایی قارچ دنبلان (100 گرم):

  • کالری: 478
  • چربی: 32 گرم.
  • کربوهیدرات: 42 گرم.
  • پروتئین: 4 گرم.
  • فیبر: 2 گرم.

مهم ترین خواص این گیاه عبارتند از:

  • ملین است.
  • خون ریزی های داخلی را متوقف می کند.
  • مقوی معده است.
  • نیروی جنسی را افزایش می دهد.
  • برای قطع اسهال خونی و ساده مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …