خواص جوز هندی در رفع بیماری های معده

در طب سنتی برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های دستگاه گوارش و اعصاب از روغن و دانه جوز هندی استفاده می شود. در ادامه با خواص جوز هندی و مزایای شگفت آور آن آشنا خواهید شد.

مزیت ها و خواص جوز هندی

درخت جوز هندی همیشه در تمام فصول سال سبز است. جوز هندی میوه درخت مناطق گرمسیری است که به صورت خشک شده مصرف می شود. با جدا کردن پوسته ای به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری که دارای شیارهایی است، دانه جوز هندی پیدا می شود. سطح دانه چین خورده و رنگ ان خاکستری است. به طور کلی جوز هندی از لحاظ شکل ظاهری شبیه تخم مرغ می باشد. از دانه خرد شده جوز هندی به عنوان ادویه و طعم دهنده به غذا مخصوصا در مناطق گرمسیری استفاده می شود زیرا بو و عطری مطبوع و تند دارد.

خواص درمانی و دارویی جوز هندی    جوز هندی علاوه بر اینکه به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شود، خواص درمانی، دارویی و غذایی بسیاری هم دارد. این دانه منبع خوبی از املاح معدنی، انواع ویتامین، اسیدهای آمینه، آهن، روی، مس، ژرمانیوم، کلسیم، فلاوونوئیدها و… می باشد. همچنین در طب سنتی از این دانه برای بهتر کردن مزه داروهای نامطبوع هم استفاده می شود. ضد نفخ، محرک، ضد درد، ضد میکروب، هضم کننده غذا، تقویت کننده معده و ضد اسپاسم یا دل درد از دیگر خواص جوز هندی هستند.

امروزه از این دانه ارزشمند در بسیاری از مناطق و کشورها در انواع غذاها، نوشیدنی ها، سوپ ها و شیرینی جات استفاده می شود. همچنین اسانس آن نیز در صنایع آرایشی – بهداشتی و عطرسازی کاربرد دارد.

این دانه حاوی روغن است و کره جوز هندی که به صورت نیمه جامد است، از این روغن تهیه می شود. رنگ این کره قهوه ای متمایل به قرمز است و طعم و بوی جوز هندی را دارد. در ادامه به خواص جوز هندی می پردازیم.

مقوی معده و رفع دل درد

از جمله خواص دارویی جوز هندی این است که از آن برای درمان قولنج معده و روده، سوء هاضمه، نفخ معده، باد روده و اسهال استفاده می شود. محققین پی برده اند که ترکیبات موجود در این دانه کمک به منظم شدن عملکرد دستگاه گوارش، هضم غذا و افزایش اشتها می کنند.

انواع فواید و خواص جوز هندی

بدین ترتیب برای بهبود فرآیند هضم، به یک کاسه جو دوسر، نصف قاشق چای خوری جوز هندی آسیاب شده اضافه کنید. این ترکیب را صبح ها به صورت ناشتا برای چند هفته میل کنید. به طور کلی برای تقویت سیستم گواشی می توان مقداری پودر جوز هندی را به وعده صبحانه اضافه کرد.

در طب چینی برای رفع سوء هاضمه، دردهای معده، حالت تهوع و اسهال شدید، 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی را با 5 قطره روغن جوز هندی مخلوط کرده و بایستی به صورت ناشتا مصرف شود.

درمان دندان درد

تحقیقات نشان داده است که روغن جوز هندی برای درمان درد لثه و درد دندان ها مفید و موثر است. به هنگام درد دو قطره از روغن جوز هندی را بر روی دندان و یا لثه بمالید. این روغن حاوی ترکیبات ضد باکتری است.

رفع جوش و لکه های پوستی

یکی از خواص جوز هندی نیز همانند خواص شاهدانه و خواص قهوه, مفید بودن برای پوست می باشد. کمک به رفع جوش های چرکی، لکه، چین و چروک و کدری پوست از دیگر فواید جوز هندی می باشند. ابتدا مقداری شیر سرد را با 3 دانه جوز هندی آسیاب شده، مخلوط کنید تا خمیری شکل شوند. این خمیر را بر روی قسمت هایی از پوست که جوش و یا لکه دارد، قرار دهید. بعد از گذشت 2 ساعت ابتدا با آب گرم و بعد برای بسته شدن منافذ باز پوست، با آب سرد بشویید. شیر سرشار از ویتامین است از طرفی جوز هندی نیز خاصیت آنتی باکتریالی دارد. به همین خاطر این ترکیب موجب شادابی و لطیف شدن پوست هم می شود.

مزایای جوز هندی در رفع دندان درد

ایجاد آرامش برای داشتن خوابی راحت

افرادی که به هنگام خوابیدن با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند راحت بخوابند، برای بهره مند شدن از خواص جوز هندی, نصف قاشق چای خوری جوز از پودر آن را به یک لیوان شیر داغ اضافه کرده و میل کنند. ترکیبات و مواد موجود در شیر و جوز هندی به داشتن خوابی راحت و آرام بسیار کمک می کنند.

دیگر خواص دارویی و درمانی جوز هندی

موارد زیر از دیگر خواص درمانی دانه و روغن جوز هندی هستند.

  • رفع التهابات و دردهای رماتیسمی، مفصلی، آرتریت، عضلات و انواع زخم با ماساژ دادن موضع با روغن جوز هندی و یا مصرف دانه آن
  • حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش و درمان علائم حساسیت ها و آلرژی ها
  • تقویت سیستم قلبی و عروقی
  • رفع بی نظمی های دوران قاعدگی و دردهای آن
  • تقویت ذهن
  • آرامش بخش
  • تقویت سیستم گردش خون در بدن
  • مصرف روغن و دانه جوز هندی همچون هل برای درمان سرفه و رفع سرماخوردگی بسیار موثر است. همچنین می توان مقداری جوز هندی آسیاب شده را با کمی آب ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. سپس این ضماد را به پارچه کتان مالیده و آن را بر روی سینه قرار دهید.
  • تقویت دستگاه تنفسی و کمک به درمان آسم
  • نشاط آور، ضد افسردگی و رفع کننده اضطراب
  • رفع انواع عفونت ها و بیماری های کلیوی
  • تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
  • تقویت کننده کبد و رفع کننده سموم و بیماری های کبدی
  • رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • رفع خستگی
  • افزایش قدرت فکری و تمرکز

خاصیت جوز هندی در رفع آکنه و مشکلات پوستی

نکات پایانی

برای استفاده از خواص جوز هندی, روزانه بیشتر از نصف قاشق چای خوری از پودر آن را استفاده نکنید زیرا این دانه دارای مواد محرکی است که ممکن است با مصرف زیاد آن مشکلاتی مثل اختلالات قلبی، سرخ شدن رنگ پوست، طپش قلب، مسمومیت، سردرد و حالت تهوع ایجاد شوند. پس در مصرف این دانه ارزشمند اعتدال را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…