مزیت ها و خواص تخمه هندوانه

هندوانه میوه ای محبوب در بین افراد است که متاسفانه بیشتر اوقات تخمه آن را دور می ریزند. تخم هندوانه می تواند به یک رژیم غذایی سالم کمک کند. مانند بسیاری از تخمه ها و آجیل های دیگر، تخمه هندوانه یک منبع خوب از چربی غیر اشباع و سالم است. مصرف تخمه هندوانه بو داده شده به عنوان یک منبع از مواد معدنی ضروری، برای کمک به حفظ بافت سالم بدن و پیشگیری از بیماری ها کمک می کند که این موارد خواص تخمه هندوانه را چندین برابر کرده است.

همه ما از خوردن هندوانه، این میوه با طراوت و شیرین، لذت فراوان می بریم و معمولا دانه های کوچک پراکنده در آن را بدون توجه به شناخت خواص درمانی آن، دور می ریزیم. این دانه ها با مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب، پروتئین های اصلی و تعداد زیادی از مواد معدنی ساخته می شوند.

مزیت های تخمه هندوانه برای بدن

بررسی مزیت ها و خواص تخمه هندوانه

تخمه هندوانه سرشار از ویتامین مانند تیامین، نیاسین، اسید فولیک، و مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و مس است. علاوه بر این دانه هندوانه یک منبع بزرگ از کالری است. در هر 100 گرم تخمه هندوانه، حدود 600 گرم کالری می باشد. تخمه هندوانه بو داده شده به عنوان یک میان وعده یا برای بعضی از سالاد ها استفاده می شود. در نیجریه تخمه هندوانه در یک نوع سوپ خاص استفاده می شود. روغن تخمه هندوانه برای پوست و مو خواص دارویی بسیار مفیدی دارد. در مقالات گزشته با خواص هندوانه و خواص دانه میوه های مختلف مانند خواص تخمه کدو و خواص تخمه آفتابگردان آشنا شدیم. در ادامه به بررسی فواید و خواص تخمه هندوانه خواهیم پرداخت.

مزیت ها و فواید تخمه هندوانه

سلامت قلب با تخمه هندوانه

تخمه هندوانه منبع خوبی از منیزیم است. با مصرف 100 گرم از تخمه هندوانه، 139 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. منیزیم برای عملکرد طبیعی قلب، نگهداری فشار خون طبیعی، حمایت از روند سوخت و ساز و سنتز پروتئین، حیاتی است. خواص درمانی تخمه هندوانه برای درمان بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا و همچنین، کنترل فشار خون و دیابت نیز مفید است. همچنین چای تخمه هندوانه نیز این مزایا را دارد و در ایجاد ثبات در فرایند متابولیک بدن و عملکرد طبیعی قلب، تاثیر فراوان دارد.

خاصیت تخمه هندوانه برای پوست

دانه هندوانه علاوه بر خواص درمانی، برای سلامت پوست نیز مفید است. اسیدهای چرب غیر اشباع در تخمه هندوانه به پوست، رطوبت، نرمی، سفت شدن عضلات صورت، جلوگیری از افتادگی و پیری پوست و جلوگیری از آکنه و سایر اختلالات پوستی کمک فراوانی می کنند. همچنین مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه، پوست را از بروز انواع خاصی از سرطان و عفونت محافظت می نماید.

خواص تخمه هندوانه برای پوست

خواص تخمه هندوانه برای مو

تخمه هندوانه به دلیل داشتن پروتئین بالا، می تواند موها را سالم و براق نگه دارد. این پروتئین حاوی برخی از اسیدهای آمینه ضروری مانند لیزین، آرژنین، تریپتوفان و گلوتامیک اسید است که برای موهای سالم و قوی در بدن مورد نیاز است. همچنین خواص تخم هندوانه به دلیل داشتن چربی های مفید، از شکستگی مو ها جلوگیری و به مرطوب نگه داشتن مو کمک می کند.

خواص تخمه هندوانه برای سلامت مو

خاصیت تخمه هندوانه برای دیابت

خواص تخمه هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت، مفید است. تعدادی تخمه هندوانه را در یک لیتر آب به مدت 45 دقیقه بجوشانید. این معجون را هر روز مانند چای میل نمایید.

داشتن انرژی با تخمه هندوانه

تقریبا نیمی از تخمه هندوانه حاوی روغن است که شامل 20 درصد چربی اشباع شده و باقیمانده چربی اشباع نشده از جمله اسیدهای چرب امگا 6 را در خود دارد. یک فنجان تخمه هندوانه خشک حاوی حدود 50 گرم چربی است که حدود 80 درصد از ارزش روزانه را تامین می کند. بنابراین تخمه هندوانه، یک منبع مهم از کالری و انرژی است. همچنین چربی های سالم موجود در تخم هندوانه، از جمله اسیدهای امگا 6 ، سطح کلسترول مضر در خون را کاهش می دهد.

فواید تخمه هندوانه

تامین پروتئین با تخمه هندوانه

کمبود پروتئین در همه جا بسیار رایج است که منجر به بیماری هایی مانند ماراسموس و کواشیورکور می شود که در کشورهای فقیرتر جهان رایج است. داشتن پروتئین بالا تخمه هندوانه برای افرادی که دارای کمبود پروتئین هستند بسیار مفید است. یک فنجان تخمه خشک حدود 30 گرم پروتئین را فراهم می کند. پروتئین و اسیدهای آمینه آن برای رشد و ترمیم عضلات، بافت همبند، پوست و همچنین برای ساخت آنزیم حیاتی است. پروتئین برای نگهداری از ناخن های بلند و قوی بسیار نیاز است که این موارد از جمله خواص تخمه هندوانه هستند.

درمان عفونت های ادارای و سنگ کلیه با تخمه هندوانه

چای تخمه هندوانه به عنوان یک دیورتیک طبیعی کار می کند. می توان آن را برای پاک سازی کلیه ها استفاده کرد. ادوارد کیسی شخصی است که در سال 1940 این چای پر خاصیت را کشف کرد. این چای برای افرادی که دارای عفونت های ادراری هستند و یا اشخاصی که سنگ کلیه دارند درمان بسیار مناسبی است.

فواید و مزیت های تخمه هندوانه

مزیت ها و خواص تخمه هندوانه را در این مقاله ملاحظه نمودید و از فواید دارویی و درمانی این دانه پرخاصیت برای سلامتی بدن آگاه شدید. با قرار دادن این تخمه در وعده های غذایی خود، شاهد مزیت های بی شمارش خواهید شد. برای اطلاع از خواص دانه های بیشتر به بخش خواص دانه ها مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…