خواص روغن کنجد

روغن کنجد که از دانه کنجد کرفته می شود، یکی از روغن های گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدانها، ویتامین E، ویتامین های B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید فولیک ، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و روی می باشد. متخصصان تغذیه مصرف روغن کنجد را به همه گروههای سنی توصیه می کنند. از خواص روغن کنجد می توان به سلامت پوست و مو ، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از استرس و اضطراب و … اشاره کرد.

معرفی مزیت ها و خواص روغن کنجد برای سلامتی

خواص روغن کنجد

روغن کنجد دارای فواید فراوانی برای سلامت بدن می باشد. این روغن که به ملکه روغن ها مشهور می باشد، روغن کمتر شناخته شده ای در میان روغن های دیگر می باشد. در ادامه به چند نمونه از خواص و فواید مصرف این روغن گیاهی اشاره خواهیم کرد.

1-رفع چین و چروک

روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که  سبب حفظ سلامت پوست می گردد و همیشه آن را تازه و جوان نگه می دارد. همچنین استفاده از روغن کنجد به طور منظم باعث می شود چین و چروک کاهش پیدا کند و سن شما را کمتر نشان دهد.

2- مفید برای بهداشت دهان و دندان

از خواص روغن کنجد اینکه در گذشته اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند (در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

خواص روغن کنجد

3- تقویت پوست و استخوان

یکی از مواد معدنی  موجود در  روغن کنجد  زینک است. زینک در بدن برای ساخت کلاژن نیز استفاده می شود و به پوستمان انعطاف بیشتری می بخشد. زینک حتی می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

4- درخشان  شدن موها

روغن کنجد حاوی ویتامینB، ویتامین E، منیزیم، کلسیم و فسفر است. این مواد مغذی ضروری موها و پوست کف سر را تغذیه می کنند.  ماساژ موی سر با این روغن سبب درخشان شدنشان می گردد.

خواص روغن کنجد

5- درمان یبوست

 اضافه کردن یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

6-کاهش قند خون

روغن کنجد می‌تواند در کاهش سطح قند خون تا حد زیادی موثر باشد. بنابراین شما از روغن کنجد به جای روغن تصفیه شده استفاده کنید. روغن کنجد حاوی منیزیم و دیگر مواد مغذی است که اثربخشی داروی خوراکی دیابت، گلی‌بن‌کلامید، را در دیابت نوع ۲ بهبود می‌دهد. این خواص روغن‌کنجد واقعا عالی است.

7- کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

یکی دیگر از خواص روغن کنجد، داشتن مقادیر بالای آمینواسید تیروزین است که به طور مستقیم سبب افزایش سروتونین در مغز شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

خواص روغن کنجد و فایده مصرف آن

8-جلوگیری از عفونت و التهابات پوستی

روغن کنجد در میان فوایدی که برای پوست دارد می تواند به عنوان یک راه درمانی برای پوست زخمی و دچار التهاب در نظر گرفته شود. خواص ضد باکتری و ضد التهابی آن باعث می‌شود روغن کنجد به درمان موثری تبدیل شود و به شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عفونت‌های باکتریایی کمک کند. گفته می‌شود که چون روغن کنجد سرشار از خواص ضد التهابی است، نیازی نیست که آن را با روغن‌های حامل مخلوط کنید. این روغن به کاهش انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی و درد مفصلی کمک می‌کند. یکی از خواص روغن کنجد این است که به طور عمیق و مؤثر جذب پوست  می‌شود، که می‌تواند اثرات ضد التهابی روی پوست داشته باشد و پوست‌ را پرطراوت نگه دارد. بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس می توانند بهبود قابل‌توجهی را پس از استفاده از روغن کنجد به مدت چند ماه تجربه نمایند.

9- پیشگیری از سرطان

روغن کنجد دارای مقادیر بالای اسید فیتیک است که به طور مستقیم با کاهش رشد سلولهای سرطانی ارتباط دارد. همچنین میزان بالای منیزیم و کلسیم موجود در روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

10-رفع یبوست

یکی از رایج ترین بیماری دستگاه گوارش بدن یبوست می باشد که بسیاری از افراد درگیر آن هستند و از آن رنج می برند. رژیم غذایی روزانه باعث تشدید یا تسکین یبوست می شود. همچنین یبوست ممکن است به دلیل عوارض مصرف دارو ها هم بوجود آید. روغن کنجد یکی از مواد غذایی است که باعث درمان یبوست می شود. روغن کنجد علاوه بر سرشار بودن از فیبر باعث چرب شدن روده ها می شود و هضم را سریع تر و یبوست را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…