خواص روغن زیتون

اسیدهای چرب اشباع نشده یکی از مهمترین اسیدهای ضروری بدن است. روغن زیتون یکی از روغن های غنی از این اسیدها می باشد. افرادی که رژیم غذایی آن ها حاوی مقادیر بیشتری از این اسیدها می باشد, در مقایسه با سایر افراد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی در آن ها کمتر است. در این مطلب به خواص روغن زیتون و مهمترین مزایای درمانی آن می پردازیم.

درباره ی خواص روغن زیتون چه می دانید؟

روغن زیتون

در مطالب گذشته با خواص روغن نارگیل و فویاد درمانی آن آشنا شدیم در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از روغن های گیاهی محبوب و پرطرفدار را بررسی کنیم. روغن زیتون دارای فواید و خواص بسیار زیادی است که در این مطلب شما را با مهمترین خاصیت های روغن زیتون آشنا خواهیم کرد. اسیدهای چرب اشباع نشده در رژیم غذایی جزء چربی های سالم و ضروری برای سلامتی محسوب می شوند. روغن زیتون, چربی به دست آمده از میوه زیتون است که مواد مغذی بسیاری دارد. این روغن در تولید محصولات آرایشی و برخی داروها, در پخت و پز و تهیه محصولات بهداشتی مانند صابون در سراسر جهان استفاده می شود. در طول سال های مختلف, بررسی ها و تحقیقات بسیاری بر روی روغن زیتون و فواید آن صورت گرفته است. در ادامه با خواص روغن زیتون بیشتر آشنا می شویم.

مزایای روغن برای سلامت قلب و عروق چیست؟

خواص روغن زیتون

وجود مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون سبب شده است این روغن خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را به طور چشم گیری کاهش دهد. مطالعات و بررسی های بسیاری نشان داده است افرادی که به طور منظم از روغن زیتون استفاده می کنند, کمتر به بیماری های قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا, سکته مغزی و چربی خون ناشی از بالا بودن سطح کلسترول خون و تری گلیسرید مبتلا می شوند. همچنین مصرف منظم روغن زیتون به کاهش التهاب, اختلال عملکرد رگ ها و سوخت و ساز کربوهیدرات کمک می کند.

روغن زیتون از سکته مغزی پیشگیری می کند

یکی از مهمترین خواص روغن زیتون, جلوگیری از سکته مغزی به خصوص در افراد مسن می باشد. بررسی ها نشان داده است خطر ابتلا به سکته مغزی در افراد مسنی که به طور منظم از روغن زیتون استفاده می کنند, 41٪ پایین تر از سایر افراد مسن است.

تاثیر روغن زیتون در پیشگیری از افسردگی

خواص روغن زیتون

مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به افسردگی در میان افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است بیشتر از افرادی است که رژیم غذایی آن ها سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده می باشد. از این رو مصرف منظم روغن زیتون موجب پیشگیری از افسردگی می شود. در واقع روغن زیتون دارای اثر محافظتی در برابر بیماری افسردگی است.

روغن زیتون خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

از دیگر خواص روغن زیتون می توان به پیشگیری از سرطان سینه اشاره کرد. محققان دریافتند این روغن می تواند فعالیت های سلول های سرطانی را کاهش و مانع از آسیب به DNA سلول های سینه شود. به علاوه روغن زیتون موجب مرگ سلول های سرطانی می شود.

افزایش سطح چربی خوب خون

یکی از موثرترین خواص روغن زیتون, کاهش قابل توجه سطح کلسترول خون (LDL) می باشد. از این رو در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با کلسترول خون موثر است. از طرف دیگر این روغن سطح چربی خوب خون (HDL) را افزایش می دهد. به همین دلیل مصرف منظم روغن زیتون موجب باز شدن عروق مسدود شده می شود و این مسئله به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

خواص روغن زیتون برای بیماری آلزایمر

سلامتی مغز با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ترکیبات فنولی طبیعی می باشد. آزمایشات صورت گرفته بر روی این ترکیبات نشان داده است, این ترکیبات به خروج پروتئین غیر طبیعی ناشی از بیماری آلزایمر از مغز کمک می کنند. از این رو یکی از مهمترین خواص روغن زیتون, پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر می باشد. در واقع افرادی که در طول زندگی بیشتر از این روغن استفاده می کنند, خطر ابتلا به آلزایمر در آن ها کمتر از سایر افراد است. به علاوه بتا آمیلوئید یکی از عوامل ایجاد کننده آلزایمر در مغز می باشد. روغن زیتون به کاهش تجمع این عامل در مغز کمک می کند. 

اثرات فوق العاده روغن زیتون در کاهش التهاب حاد لوزالمعده

روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک و هیدروکسی است که در کاهش توسعه التهاب حاد لوزالمعده بسیار موثر است. در واقع ترکیبات مغذی موجود در روغن زیتون اثرات محافظتی در برابر این بیماری دارند. بنابراین به افرادی که در معرض خطر ابتلا به التهاب لوزالمعده قرار دارند, توصیه می شود از این روغن در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایند.

خواص روغن زیتون برای کبد

مزایای روغن زیتون برای سلامتی

روغن زیتون از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. استرس اکسیداتیو همان آسیب سلولی است که ناشی از رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون با التهابات و سرطان های ناشی از آن مقابله می کند.

100 گرم روغن زیتون 93 درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را برای بدن تامین می کند. این در حالی است که این مقدار از این روغن 59 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را برای بدن فراهم می کند. خواص روغن زیتون ناشی از این ویتامین ها و دیگر مواد مغذی موجود در آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…