خواص دارویی موسیر

موسیر از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه سیر می باشد اما خواص موسیر تفاوت های آن را با سیر آشکار می کند. در ادامه مجموعه ای از فواید این خوراک را به شما معرفی می کنیم.

خواص موسیر نیز در امتیازات خود اشتراکات زیادی با سیر دارد. مهم ترین نقش این خوراک در پیشگیری از سرطان های گوارشی تعریف می شود. ضمن اینکه برای ممانعت از سپید شدن موها استفاده از این سبزی توصیه می شود. در واقع خواص سیر برای مو را نمی توان نادیده گرفت. موسیر برای طبخ و استفاده بهتر از سیر می باشد. چون بوی مطبوعی دارد و به عنوان طعم دهنده در غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص موسیر

گیاهان دارای آهن برای تقویت بدن ضروری و مهم هستند. به همین خاطر نمی توان از وجود آن ها در برنامه غذایی فاکتور گرفت. طبع گرم دارد و از نظر ظاهری به هر دو گیاه پیاز و سیر شبیه است. البته باید اقرار کرد که این گیاه بین سیر و پیاز قرار می گیرد اما گل آن تبدیل به بذر نمی شود. مانند خواص پیاز اشتهاآور است. نوع قرمز مسی آن مواد مفیدتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

موسیر و سلامت پوست

آشنایی با خواص موسیر

ویتامین C دارد و با آهن، کلسیم، پتاسیم، فیبر و اسید فولیک شناخته می شود. موسیر پروتئین نابی را نصیب بدن می کند. گیاه خواران می توانند آن را در سیکل غذایی خود وارد نمایند.

ترکیبات گوگردی دارد و مانند خواص سیر با نقش آنتی باکتریال معرفی می شود. این موضوع باعث می شود همیشه در زمینه پاکسازی بدن یا حتی محیط از منتشر شدن میکروب و آلودگی ممانعت کند.

فواید درمانی موسیر

دارای برگ هایی طویل و کم عرض می باشد. گل های موسیر به رنگ ارغوانی هستند. در تهیه سالاد، ترشی، چاشنی، سس و … از آن کمک گرفته می شود. با عطر خود بوی معطری به غذاهای شما می بخشد. ضمن اینکه خواص فوق العاده ای را نصیب بدن خواهد کرد.

خاصیت آنتی باکتریال

یک آنتی باکتریال فوق العاده است و این موضوع از ترکیبات گوگردی آن نشأت می گیرد. از تکثیر میکروب و آلودگی ممانعت می کند. البته این عملکرد بدین معنا نیست که موسیر برای درمان بیماری عفونی مانند آنتی بیوتیک است. بلکه موسیر از شکل گیری عفونت جلوگیری به عمل می آورد.

مبارزه با باکتری توسط موسیر

 استحکام استخوان

کلسیم از مواد باارزش موجود در این گیاه می باشد. ضمن اینکه ویتامین A و C بخش اعظم این گیاه را تشکیل می دهند. منیزیم و فسفر زیادی را نیز در اختیار بدن شما قرار خواهد داد.

جلوگیری از پوکی استخوان با موسیر

کلسیم موجود در آن برای استحکام استخوان ها اهمیت دارد و افرادی که تمایل ندارند از محصولات لبنی بهره مند شوند، می توانند از خواص موسیر به جای آن استفاده کنند.

هضم غذا

اگر مشکلات گوارشی دارید و یا دچار یبوست شدید هستید، از خواص دارویی موسیر کمک بگیرید. موسیر هضم غذای شما را آسان می کند و این موضوع به دلیل فیبر بالای موجود در آن می باشد. مواد فیبری گزینه مناسبی برای پاکسازی روده و از بین بردن یبوست هستند.

درمان یبوست با موسیر

بهتر است برای درمان این مشکلات گوارشی از نمونه پخته شده موسیر بهره مند شوید. گر چه تندی پیاز و سیر ممکن است مشکلاتی را برای معده به همراه داشته باشد اما خوشبختانه موسیر این طور نیست. بوی موسیر شبیه به سیر اما به اندازه آن زنند و ماندگار نمی باشد. افراد بسیاری که از بوی سیر گریزان هستند، می توانند از موسیر برای تناول بهره مند شوند.

فواید دارویی موسیر

کاهش کلسترول خون

با بالاتر رفتن سن، عروق ضخامت می یابند. ضمن اینکه دیگر حالت منعطف ندارند و شکل خشک پیدا می کنند. این موضوع با کلسترول بالا همگام می شود و می تواند عاملی برای سکته قلبی یا مغزی باشد. چون رگ ها در چنین وضعیتی مسدود می گردند. قرار گیری و تلنبار شدن چربی در داخل عروق سبب انسداد رگ می گردد. این موضوع همان لخته شدن خون است. برای حل این مشکل از خواص موسیر کمک بگیرید.

کاهش فشار خون با خواص موسیر

موسیر دارای فلاوونوئیدهاست. نقش آنتی اکسیدانی از فواید موسیر می باشد. خون را رقیق و جریان منظمی از خون در بدن ایجاد می کند. این موضوع از لخته شدن خون ممانعت خواهد کرد.

با خوردن این گیاه، فشار خون متعادلی در بدن تنظیم می شود. این خاصیت نیز از وجود ماده منیزیم در موسیر نشأت می گیرد. در هر 100 گرم موسیر حدود 250 میلی گرم ماده معدنی وجود دارد. این مواد معدنی نقش حفاطتی برای کلیه و قلب دارند و مانع گرفتگی عضلات می شوند.

سلامت قلب با موسیر

ویتامین های B

ویتامین B6 جزء خواص جدانشدنی موسیر می باشد. هر 100 گرم موسیر قادر به تامین 10 درصد ویتامین B6 خواهد بود. این ویتامین باید برای داشتن یک سیستم عصبی سالم تامین گردد. تامین این ویتامین از مشکلات عصبی و حرکتی جلوگیری می کند. ضمن اینکه سلامت پوست را نیز به دنبال دارد.

شفافیت پوست با موسیر

ویتامین B9 نیز جزء ویتامن های موجود در موسیر می باشد. این ویتامین همان اسید فولیک است که برای درمان استرس به کار می رود. برای تولید گلبول های قرمز مورد توجه قرار می گیرد و از بیماری های قلبی-عروقی پیشگیری می نماید.

بهبود سیستم عصبی با موسیر

پوست و مو

افرادی که دچار مشکل ریزش مو هستند، نباید از خواص موسیر غافل باشند. ریزش مو بیشتر به دلیل کمبود آهن اتفاق می افتد. به همین خاطر فواید موسیر درمان باارزشی برای کم خونی و پیامدهای ناشی از آن است.

جلوگیری از ریزش مو با موسیر

شستشوی مو با موسیر نیز باعث از بین رفتن شوره مو می گردد و سبب تقویت و بهبود ریشه مو می شود.

رفع شوره با موسیر

وجود سولفور در موسیر برای سلامتی و روشنی پوست توصیه می شود. بهتر است از این ماده برای سلامتی پوست به شکل خوراکی و ماسک استفاده کنید.

مبارزه با رادیکال های آزاد

فواید موسیر برای بهبود دفع ادرار، درمان التهاب کبد و  طحال، افزایش قوای جنسی و بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش موسیر در درمان زخم

مصرف بیش از اندازه موسیر ممکن است برای افرادی با طبع گرم مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه از بین رفتن تعادل در مصرف آن سبب سردرد می گردد.

عوارض مصرف زیاد موسیر

ممانعت از سرطان های گوارشی

بسیاری از سرطان های گوارشی در پی عدم پاکسازی به موقع و عملکرد پایین روده اتفاق می افتند. بنابراین شما باید از مواد خوراکی فیبری استفاده کنید. این مواد عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. ضمن اینکه اگر توموری در حال شکل گیری باشد، از رشد آن جلوگیری به عمل می آید. متخصصان برای بهره مندی از خواص موسیر, نوع خام آن را پیشنهاد می کنند. چون در این صورت ویتامین و مواد معدنی بسیاری را وارد بدن می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …