فواید درمانی لبو

خواص لبو یا همان چغندر قرمز در سراسر دنیا شناخته شده است. از این ماده باارزش انواع سالاد را تهیه می کنند و گاهی نیز در غذاهای مختلف به کار می برند. همه این موارد راه های مختلف برای به دام انداختن فواید لبو می باشد.

چغندر قرمز معمولاً به صورت پخته مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که تمایل به استفاده و بهره مندی از خواص متفاوت لبو دارند، نمی توانند در برابر خوردن آن مقاومت نشان دهند. البته قابل توجه است که بعضی از مردم نیز طعم متفاوت آن را نمی پسندند و خود را از این همه خاصیت محروم می کنند.

خواص لبو و مزیت های دارویی آن

لبو از گذشته تا کنون در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه تاریخچه وسیعی در زمینه درمان در دوران قرون وسطی دارد. با خوردن لبو بسیاری از خواص را بدون معطلی وارد بدن خواهید کرد.

تاثیر مستقیم بر فشار خون

یک کاهنده طبیعی برای فشار خون است. اولین ویژگی مطرح مربوط به خواص لبو, کاهش فشار خون است. با خوردن لبو، رگ های خونی باز می گردند و فشار خون کاهش می یابد. این موضوع در طب سنتی به اثبات رسیده  و علت آن نیز به وجود نیترات در لبو مربوط می باشد.

کاهش فشار خون و فواید لبو

سلامت قلب

خوراکی که سبب کاهش فشار خون و باز شدن عروق خونی می شوند، مستقیماً بر روی نارسایی قلب تاثیر گذارند و بیماری های مربوط به آن مانند سکته قلبی را کاهش خواهند داد. بنابراین لبو با خواص دارابی از نظر کاهش فشار خون دارای وجه اشتراک می باشد.

سلامت قلب و لبو

یک داروی پیش گیری کننده و درمان کننده سرطان است

آنتی اکسیدان موجود در لبو باعث شده که در گروه داروهای پیشگیری از سرطان قرار بگیرد و از این نظر با خواص گردوی تازه برابری می کند. ضمن اینکه این پیشگیری عارضه ای به دنبال نخواهد داشت. البته علاوه بر پیشگیری، تاثیر درمانی مستقیم بر روی سرطان سینه، پروستات و … داشته است. با بهره مندی از فواید چغندر قرمز می توان کند شدن عملکرد سلول های سرطانی را مشاهده کرد.

خواص لبو و سرطان سینه

انرژی بخش است

با بهره مندی از خواص لبو انرژی زیادی در عضله ماندگار می شود. آدنوزین تری فسفات در عضلات کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از این رو انرژی بیشتر در بدن ذخیره می شود. جریان خون منظم شده و تنظیم هورمون ها را به دنبال خواهد داشت.

فواید دارویی لبو

مواد معدنی دارد

فیبر دارد و به همین خاطر به دفع سموم از سایر اندام ها مانند کبد و روده می انجامد. ویتامین های B، کلسیم، آهن، منگنز، پتاسیم، بتائین و … را دارا می باشد. روی و مس موجود در خواص چغندر قرمز سبب حفاظت از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو می شود.

فواید آب لبو

لبو و زنان باردار

خواص چغندر قرمز به دلیل داشتن فولیک اسید برای زنان باردار اهمیت زیادی دارد. معمولاً این خوراک مغذی به دلیل داشتن ویتامین های زیاد در برنامه غذایی زنان باردار جای داده می شود. فولیک اسید از مشکلات عصبی در نوزاد جلوگیری می کند. ضمن اینکه مراقبت های بسیاری در این دوران برای جذب فولیک اسید انجام می شود.

خواص لبو در بارداری

کاهش کلسترول

در کاهش کلسترول نقش مهمی دارد. کالری کم از جمله مزایای لبو می باشد. به همین خاطر برای کم شدن کلسترول بد در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

ضد پیری است

ویتامین A و کاروتنوئید موجود در فواید لبو برای عملکرد بدن اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه در این خوراک مقدار کمی لوتئین وجود دارد. لوتئین نقش مستقیمی بر مبارزه با رادیکال های آزاد دارد و به همین دلیل از پیری و بروز چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص ضدپیری لبو

سلامت پوست

ویتامین A موجود در لبو اهمیت آن را برای سلامت پوست متذکر می شود. یک پیشگیری کننده عالی برای سرطان پوست است. با مصرف لبو، غشای مخاطی سالم باقی خواهد ماند و این سالم بودن همچنان حفظ می گردد.

سلامت پوست و لبو

سلامت مغز

در بروز آلزایمر قشر حرکتی اولیه مغز کم کم نابود می شود. با مصرف لبو می توان این روند را کند و تا حد زیادی کنترل کرد. نیترات موجود در لبو به اکسید نیتریک مبدل می گردد. ماده تولیدی قادر به ایجاد ارتباط بین سلول های مغزی است. این موضوع سلامت مغز را به دنبال دارد. ضمن اینکه جریان خون منظم از فواید لبو است و یک پیشگیری کننده مناسب از سکته مغزی می باشد.

کاهش وزن با آب لبو

رفع التهاب

 نقش ضد التهابی از خواص لبو است. به همین خاطر درمان موثری برای التهاب کلیه می باشد. ضمن اینکه نتیجه حاصله از این داروی طبیعی در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه می شود. این خاصیت ضد التهابی از وجود بتالین و فولات در چغندر قرمز ناشی می شود.

تنظیم قند خون

آب لبو مانند خواص برگ انجیر برای تنظیم قند خون مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان طب سنتی عقیده دارند بعد از خوردن وعده نهار و شام باید یک لیوان آب لبو میل کرد تا میزان قند خون تنظیم گردد. وجود فیبر در چغندر قرمز نقش مهمی برای تنظیم این قند خون دارد.

خواص درمانی لبو

سایر خاصیت های لبو

  • برای بهبود عملکرد گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. جایگاه موثری در درمان یبوست دارد. فیبر موجود در آن یک محرک عالی برای عملکرد روده می باشد.
  • تصفیه کننده خون است و به همین خاطر سبب شادابی پوست می شود.
  • برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تقویت کننده قوا و هورمون های جنسی است و این به دلیل ماده ای به نام بور در لبو است.
  • از بیماری چشمی آب مروارید به دلیل وجود کاروتنوئید پیشگیری می کند.
  • کلسیم فراون دارد و به سلامت دندان و استخوان منجر می شود.
  • برای کاهش وزن ایده مناسبی است. با فیبر زیاد احساس سیری در بدن را افزایش و در نتیجه سبب کاهش وزن می شود.
  • از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • پتاسیم موجود در خواص لبو برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون کاربردی است.

باز کردن عروق خونی و لبو

  • ویتامین C درون لبو سبب بهبود بیماری های دستگاه تنفسی می شود و از آسم جلوگیری می نماید.
  • برای درمان و التیام زخم ها مورد توجه قرار می گیرد.
  • ماده ای موثر به منظور کنترل و پایین آوردن تب می باشد.
  • برای درمان استرس کاربرد دارد.
  • در تسکین دردهای پیش از پریودی موثر می باشد.

همان طور که متوجه شد با خوردن لبو دنیایی از مزیت های دارویی و درمانی را به خود هدیه می کنید. این خوراک با داشتن ویتامین و مواد معدنی، جمع کثیری از مزایا را به صورت یک جا در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …