روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن های سالم گیاهی است که نه تنها برای پوست و مو فواید بسیاری دارد بلکه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از بدن در برابر عفونت ها و بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. با اینکه بیش از 90 درصد روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع نشده است, ولی بسیاری از خواص روغن نارگیل ناشی از همین چربی ها است. تعجب نکنید در ادامه با این خواص بیشتر آشنا می شوید.

تحول در سلامت با خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده, اسیدهای چرب اشباع نشده, پلی فنول ها, مشتقات اسید چرب, مشتقات الکل های چرب و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. بسیاری از اسیدهای چرب اشباع شده در روغن نارگیل تری گلیسیرید با زنجیره متوسط هستند که به خوبی در سیستم های مختلف بدن جذب می شوند. یکی از این اسیدهای چرب اسید لوریک می باشد که در برخورد با ویروس ها و بیماری ها برای بدن مفید است. تمامی خواص روغن نارگیل ناشی از وجود این ترکیبات در ان است.

مراقبت از پوست با روغن نارگیل

فواید روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی برای تمام پوست ها به خصوص پوست های خشک به شمار می رود. این روغن از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می کند. همچنین یکی از مهمترین خواص روغن نارگیل, جلوگیری از بروز چین و چروک و افتادگی پوست ناشی از افزایش سن است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها است به همین دلیل از بیماری های فرساینده پیری زودرس جلوگیری می کند. همچنین در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، آماس پوست، اگزما و سایر عفونت های پوستی موثر است. به همین دلیل از این روغن در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می شود.

مراقبت از مو با روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل به روند رشد و سالم موها کمک می کند و موجب براقی آن ها می شود. همچنین مصرف این روغن موجب کاهش اثرات ناشی از فقدان پروتئین در مو می شود. در درمان شوره سر از روغن نارگیل استفاده می شود. به علاوه  پروئین های لازم برای تغذیه موهای آسیب دیده را فراهم می کند. به دلیل تمامی این خواص روغن نارگیل, به افراد توصیه می شود به طور مرتب موها و سر خود را با این روغن ماساژ دهند تا از این خواص بهره مند شوند.

خواص روغن نارگیل برای قلب

خواص روغن نارگیل

در میان عموم مردم شایع شده که روغن نارگیل به دلیل داشتن مقادیر بالای چربی اشباع شده برای قلب مفید نیست. اما در حقیقت این روغن یکی از روغن های مفید برای حفظ سلامت قلب به شمار می رود. حدود 50 درصد از این روغن اسید لوریک است که به جلوگیری از مشکلات مختلف قلب مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا کمک می کند. از آن جایی که روغن نارگیل سطح LDL خون را افزایش نمی دهد و موجب کاهش صدمه و آسیب به عروق می شود در جلوگیری از تصلب شرایین بسیار موثر است. بررسی ها نشان داده است یکی از مهمترین خواص روغن نارگیل حفظ چربی سالم در زنان پیش از یائسگی است.

کاهش وزن با روغن نارگیل

روغن نارگیل و لاغری

روغن نارگیل یک از روغن ها مفید برای کاهش وزن محسوب می شود. این روغن حاوی اسیدهای چرب با زنجیر متوسط و کوتاه است که در از بین بردن اضافه وزن کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل به کاهش چاقی شکمی در زنان کمک می کند. همچنین هضم را آسان کرده و به عملکرد بهتر تیروئید و غدد درون ریز کمک می کند. به علاوه این روغن نرخ سوخت و ساز بدن را به وسیله ی از بین بردن استرس در لوزالمعده افزایش می دهد. در نتیجه به سوازندن بیشتر چربی و درمان چاقی و کاهش اضافه وزن کمک می کند.

خواص روغن نارگیل برای سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند چرا که آن حاوی چربی ضد قارچ اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی می باشند. بدن انسان اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می کند که بررسی ها نشان داده است یک روش موثر برای مقابله با ویروس ها و باکتری است که باعث بیماری هایی مانند تبخال، آنفولانزا، ویروس سیتومگال و حتی  HIV می شوند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش, بهبود عفونت ها, پیشگیری از سرطان ها, پیشگیری از پوکی استخوان در زنان و پیشگیری و درمان دیابت از دیگر خواص روغن نارگیل برای سلامتی می باشند. بنابراین توصیه می شود از این روغن و فرآورده های آن به صورت خوراکی و یا موضعی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…