خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که به هم به عنوان سبزی و هم به عنوان میوه در نظر گرفته می شود. مصرف روزانه از این سبزی خوشمزه و خوش طعم, مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. گوجه فرنگی در تهیه بسیاری از سالاد ها و در طبخ بسیاری از غذاها کاربرد دارد. در این مطلب با فواید و خواص گوجه فرنگی بیشتر آشنا می شویم.

خواص گوجه فرنگی این سبزی شگفت انگیز

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات شناخته شده در سراسر جهان به شمار می رود که در تهیه ی بسیاری از مواد غذایی کاربرد دارد. این سبزی خوشمزه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارند. گوجه فرنگی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. دلیل این مسئله وجود مقادیر بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین های A، و K و همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین B6، فولات، و تیامین می باشد. به علاوه این سبزی منبع خوبی از پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، و مس می باشد. از دیگر مواد مهم موجود در گوجه فرنگی می توان به فیبرهای غذایی و پروتئین ها و همچنین تعدادی از ترکیبات آلی مانند لیکوپن اشاره کرد که تمامی این مواد مغذی اثرات مفیدی بر سلامتی می گذارند. در ادامه با خواص گوجه فرنگی بیشتر آشنا می شویم.

گوجه فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدان

فواید گوجه فرنگی برای مغز

گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی از لیکوپن است. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که در مهار رادیکال های آزاد که موجب بروز سرطان ها می شوند, بسیار موثر است. مطالعات نشان داده است این ماده اثرات مثبتی در مبارزه با سرطان های پروستات،گردن رحم، سرطان معده و مقعد و همچنین سرطان حلق و مری و سرطان سینه دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مانند سیب زمینی می تواند 40 درصد نیاز روزانه به ویتامین C را برای بدن فراهم کند. ویتامین C آنتی اکسیدان طبیعی است که با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند. از این رو موجب پیشگیری بسیاری از سرطان ها می شود. همچنین گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی ویتامین A, پتاسیم و آهن است. پتاسیم نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب دارد. از طرف دیگر آهن برای حفظ سلامت خون ضروری است. یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی, پیشگیری از لخته شدن خون و کنترل خونریزی است. این خاصیت ناشی از وجود مقادیر بالایی از ویتامین K در گوجه فرنگی می باشد.

کاهش کلسترول و محافظت از قلب با گوجه فرنگی

فواید گوجه فرنگی برای قلب

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مانع از اکسیداسیون (عمل ترکیب اکسیژن با ماده دیگر) چربی خون می شود. در نتیجه اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی دارد. بررسی ها نشان داده است مصرف منظم گوجه فرنگی موجب کاهش سطوح کلسترول (LDL) و تری گلیسیرید در خون می شود. این چربی ها عامل های اصلی در بیماری های قلبی عروقی محسوب شده و منجر به رسوب چربی در عروق خونی می شوند. بنابراین با مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی به طور چشم گیری کاهش می یابد.

خواص گوجه فرنگی برای افراد سیگاری

خواص گوجه فرنگی

دو مولفه اصلی گوجه فرنگی اسید coumaric و اسید chlorogenic نام دارند. این اسید ها با نیتروسامین تولید شده در بدن و مواد سرطان زا موجود در سیگار مبارزه می کنند. خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بیشتری از سایر افراد است. از آن جایی که گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A می باشد, خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. چرا که مطالعات نشان داده است ویتامین A موجب کاهش مواد سرطان زا در بدن شده و از بدن در برابر سرطان ریه محافظت می کند.  

تقویت بینایی با گوجه فرنگی

مزایای گوجه فرنگی برای بینایی

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی به بهبود بینایی کمک می کند. همچنین این آنتی اکسیدان از بیماری های مانند شب کوری و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند. در واقع این ویتامین از آنتی اکسیدان های قوی به شمار می رود که می تواند از بتاکاروتن مازاد در بدن تشکیل شود. بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی ناشی از آسیب های رادیکال های آزاد در بدن است و از آن جایی که ویتامین A انتی اکسیدانی قوی است می تواند این آسیب ها را خنثی نماید. در نتیجه یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی, بهبود بینایی است.

سلامت دستگاه گوارش با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز مانند سیب با پیشگیری از یبوست و اسهال موجب سالم نگه داشتن دستگاه گوارش بدن می شود. همچنین این سبزی مانع از زردی شده و در حذف سموم از بدن بسیار موثر است. به علاوه مقادیر زیادی فیبر در گوجه فرنگی وجود دارد که موجب حجیم شدن مدفوع و کاهش علائم یبوست می شوند. بنابراین گوجه فرنگی به طور کلی اثرات مثبتی در سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد.

فواید گوجه فرنگی برای پوست

از دیگر خواص گوجه فرنگی می توان به کاهش فشار خون بالا, کنترل دیابت, سلامتی پوست, پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری و جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا, اشاره کرد. با توجه به این فواید توصیه می شود از این سبزی در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …