خواص گل کلم
خواص گل کلم به دلیل وجود مواد معدنی موجود در آن است. گل کلم در اکثر کشورها کشت می شود و به صورتهای مختلفی از جمله خام، بخار پز، سرخ شده و آب پز مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که از برگ کل کلم نیز می توان استفاده کرد. توصیه می شود که از نوع بخار پز یا پخته شده آن استفاده شود که مواد معدنی آن بیشتر حفظ می شوند.تقویت دستگاه گوارش با گل کلم

مهمترین خواص گل کلم

گل کلم دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. افرادی که گل کلم مصرف می کنند از سرطان روده، پروستات، مثانه، تخمدان و سینه در امان می مانند. محققان دریافتند افرادی که در طی روز نصف پیمانه گل کلم مصرف می کنند احتمال بروز سرطان های ذکر شده در آنها نصف می شود. از مواد معدنی موجود در گل کلم می توان به سلفورافان اشاره کرد که از رشد سلول های سرطان پیشگیری می کند و رشد آنها را متوقف می کند.

ویتامین ث و منگنز از اجزای اصلی آنتی اکسیدان ها می باشند که از بدن در برابر امراض مختلف مانند سکته مغزی و قلبی محافظت می کنند. یکی دیگر از فواید آنتی اکسیدان موجود در گل کلم جلوگیری از پیری زود رس است. آنتی اکسیدان ها باعث تخریب رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول های پوستی و بروز بیماری و پیری می شوند.

مهمترین خواص گل کلم

 تقویت دستگاه گوارش

از خواص گل کلم می توان به تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا اشاره کرد. گل کلم دارای منابع زیادی از فیبر می باشد. به طوری که در مقدار 100 گرم گل کلم، مقدار 9 گرم فیبر وجود دارد. فیبر موجود در کلم به عبور راحتتر غذا از روده کمک می کند و در نتیجه معده برای هضم دچار زحمت زیادی نمی شود و از یبوست نیز در امان می ماند.

کمک به کاهش وزن

از دیگر فواید گل کلم می توان کمک به کاهش وزن را نام برد. گل کلم کالری کمی دارد و استفاده هر روز از آن نیز مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند و چاق کننده نیست. به همین دلیل به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود که از گل کلم در تهیه انواع سالاد و غذاها استفاده کنند. یکی از غذاهای رژیمی برای افراد چاق استفاده از پوره گل کلم به همراه پوره سیب زمینی است. برای اینکار ابتدا گل کلم را پخته، پوره کرده و با پوره سیب زمینی مخلوط کنید. از این غذا می توانید چند مرتبه در طی هفته استفاده کنید.

خواص گل کلم برای جنین

حفظ سلامت قلب

کمک به سلامت قلب از خواص گل کلم می باشد. مصرف مداوم آن باعث جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و سکته قلبی می شود. آلیسین موجود در گل کلم از قلب در برابر بیماری ها محافظت می کند.

ضد التهاب

گل کلم دارای مقدار زیادی ویتامین K و اسید چرب امگا 3 می باشد که در جلوگیری از بروز التهاب موثر هستند. التهاب خود زمینه ساز بروز بیماری هایی مانند سرطان، آرتروز و یا بیماری های روده می شوند که خواص دارویی گل کلم از این بیماری ها جلوگیری می کند.

ویتامین های موجود در گل کلم

مصرف گل کلم در بارداری

گل کلم به دلیل خواص فراوانی که دارد یکی از خوراکی های موثر برای زنان باردار محسوب می شود. گل کلم حاوی ویتامین B9 یا فولات می باشد که در رشد جنین نقش تعیین کننده ای دارد. وجود این ویتامین از نقص های مادرزادی یا وزن کم نوزاد هنگام تولد جلوگیری می کند.

همچنین به دلیل تاثیر مثبتی که خواص گل کلم بر روی کارکرد قلب دارد باعث می شود تا قلب خون را به رحم برساند و سلامت جنین نیز حفظ شود. همچنین مصرف گل کلم به جذب آهن کمک می کند. کمبود آهن یکی از مشکلاتی است که زنان زیادی در دوران بارداری آن را تجربه می کنند که روی سلامت جنین نیز تاثیر می گذارد. فقر آهن در زنان باردار ممکن است باعث تولد نوزاد زود رس و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد شود.

از فواید مصرف گل کلم می توان به کلسیم موجود در آن اشاره کرد. کلسیم در شکل گیری استخوان های جنین و استحکام آنها در بزرگسالی نقش زیادی دارد. همچنین نیاسین موجود در گل کلم نقش زیادی در شکل گیری سلول های پوستی، سیستم گوارشی و همچنین سیستم عصبی دارند.

خواص گل کلم در درمان بیماری ها

فواید دیگر گل کلم

ویتامین های زیادی در گل کلم وجود دارند که هر کدام از آنها در حفظ سلامت بدن نقش زیادی دارند. به طور مثال ویتامین های A و B در رشد سلول ها موثر بوده که در نتیجه رشد جنین را در پی دارد. ویتامین C در شکل گیری سیستم ایمنی بدن و تقویت آن نقش زیادی دارد. ویتامین K نیز در استحکام سلول های استخوانی نقش زیادی دارند.

استفاده از گل کلم در سالاد به همراه سبزیجات دیگری مانند کاهو، خیار، گوجه فرنگی و زیتون می تواند تا حد زیادی در حفظ سلامتی بدن موثر باشد. توصیه می شود که در فصول گرم از کلم در تهیه سالاد استفاده شود. و از خواص گل کلم بی بهره نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …