بررسی خواص شنبلیله برای سلامت بدن

شنبلیله یکی از انواع گیاهان بومی ایران است که حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است و همچنین دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و بر روی سلامت بدن و در درمان برخی از بیماری ها تاثیرگذار است. در ادامه این مطلب انواع خواص شنبلیله را مورد بررسی قرار می دهیم.

شنبلیله حاوی مواد مغذی نظیر آهن و منیزیم و منگنز و مس و روی و پتاسیم و کلسیم و سلنیوم و همچنین ویتامین هایی نظیر B6 ,A, C و فولیک اسید و تیامین و نیاسین است و علاوه بر برگ های این گیاه دانه آن نیز سرشار از مواد مغذی نظیر پروتئین و دیوسژنین و لیزین و ساپونین است.

خاصیت های شگفت انگیز شنبلیله

بررسی خواص شنبلیله برای سلامت بدن

شوید و ریحان و شنبلیله از انواع سبزیجات پرمصرف در بین خانواده های ایرانی هستند که این سبزیجات هر کدام دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی می باشند. در این مطلب ما قصد داریم تا شما همراهان عزیز را با انواع خواص شنبلیله آشنا سازیم.

خاصیت های شنبلیله برای سلامت بدن

خواص دارویی شنبلیله

شنبلیله از انواع سبزیجات با خواص دارویی و درمانی بیشماری است و علاوه بر این شما می توانید از شنبلیله برای درمان برخی از مشکلات پوستی و پر پشت شدن موهای خود استفاده کنید. خواص شنبلیله برای سلامت بدن را در مطالب زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص شگفت انگیز شنبلیله

کاهش کلسترول

مطالعات نشان می دهد که مصرف شنبلیله به کاهش کلسترول کمک می کند و علاوه بر این شنبلیله با کاهش سطح چگالی لیپوپروتئین LDL از بیماری هایی نظیر تصلب شرایین و حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. خواص دارویی شنبلیله همچنین منبع غنی از فیبر است که کلسترول اضافی را از شریان ها و رگ های خونی از بین می برد. کاهش میزان کلسترول در جریان خون باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود.

درمان طبیعی سوزش سر دل

دانه شنبلیله حاوی مقدار زیادی موسیلاژ است که باعث کاهش التهاب روده و معده می شود بنابراین اگر شما به بیماری سوزش سر دل مبتلا شده اید می می توانید 1 قاشق چای خوری دانه شنبلیله را به غذاهای خود اضافه کنید. هم چنین می توانید 1 قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در درون آب و یا آب میوه حل کنید و قبل از هر وعده غذایی آن را میل کنید. از دیگر خواص شنبلیله می توان به خاصیت ملین و هضم کنندگی آن نیز اشاره کرد.

درمان تب

مصرف دانه شنبلیله با لیمو و عسل برای کاهش تب می تواند موثر باشد بنابراین برای درمان تب می توانید 1 تا 2 قاشق چای خوری دانه شنبلیله را به همراه چای سبز دم کنید و سپس این دمنوش گیاهی را با یک قاشق چای خوری عسل و مقداری آب لیمو ترش به مدت 3 مرتبه در روز میل نمایید.

درمان کم خونی

پودر شنبلیه سرشار از آهن است و می تواند میزان هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون را افزایش دهد بنابراین خواص درمانی شنبلیله می تواند برای درمان افراد مبتلا به بیماری کم خونی مناسب باشد.

درمان دیابت

شنبلیله می تواند سطح گلوکز خون و کلسترول را پایین آورد از این رو یک درمان موثر برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تلقی می شود.

خواص مفید شنبلیله

سایر خواص دارویی شنبلیله

1. کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی
2. تسکین گلودرد و سرفه مزمن
3. درمان یبوست
4. درمان اسهال
5. درمان و رفع مشکلات کلیوی
6. درمان اختلالات تنفسی نظیر آسم و برونشیت
7. درمان بی خوابی
8. تقویت سیستم ایمنی بدن
9. حفاظت از سلامت بدن در برابر بیماری هایی نظیر آنفولانزا و عفونت ها
10. رفع و درمان سردرد های میگرنی
11. فواید شنبلیله همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که مصرف آن برای پیشگیری از سرطان ها می تواند مفید باشد.
12. افزایش میل جنسی و قدرت مردان
13. از دیگر خواص شنبلیله بزرگ شدن پستان ها در زنان است.
14. کاهش رشد سلول های سرطان سینه در زنان
15. حفظ سوخت و ساز بدن

خواص شگفت انگیز شنبلیله

خواص شنبلیله برای پوست

تحقیقان نشان می دهد که شنبلیله یک درمان موضعی موثر برای مشکلات پوستی نظیر آبسه و اگزوما و نقرس و سوختگی و زخم است. و علاوه بر این نیاسین و ویتامین B3 موجود در شنبلیله می تواند سلول های پوست آسیب دیده را به خوبی ترمیم کند از این رو از بروز چین و چروک و لکه های پیری پیشگیری می کند و علاوه بر این فواید شنبلیله برای پوست آن را بعنوان یک داروی ضد پیری طبیعی معرفی می کند.
همچنین استفاده از ماسک شنبلیله می تواند چربی پوست را کاهش دهد و از بروز بیماری هایی مانند آکنه جلوگیری کند. می توانید برای درمان بیماری پوستی دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط کنید و سطح آسیب دیده پوست خود را با کمک این مخلوط به خوبی شستشو دهید.

خواص شنبلیله برای پوست

خاصیت های شنبلیله برای مو

از دیگر خواص شنبلیله می توان به تقویت ریشه مو اشاره کرد که همین خاصیت شنبلیله یک درمان طبیعی برای ریزش مو مکرر است. علاوه بر این ویتامین های موجود در پودر شنبلیله برای درمان بیماری ریزش مو شدید می توانند موثر باشند.
پودر شنبلیله همچنین می تواند برای از بین بردن شوره سر مفید باشد و علاوه بر این مصرف پودر شنبلیله باعث حفظ رنگ طبیعی موها و براق شدن آن ها می شود.
اگر شما موهای خشکی دارید می توانید از پودر شنبلیله به عنوان مرطوب کننده طبیعی برای درمان خشکی موها و بازسازی موهای آسیب دیده استفاده کنید.

خواص پودر شنبلیله برای مو

خواص درمانی شنبلیله برای زنان

شنبلیله یکی از انواع گیاهان موثر برای درمان برخی از بیماری در زنان می باشد که در مطالب زیر برخی از خواص شنبلیله برای زنان را ملاحظه خواهید کرد.

بررسی همه خاصیت های مفید شنبلیله برای سلامت بدن

سهولت زایمان در زنان باردار

شنبلیله باعث تشدید دردهای زایمان و تحریک انقباضات در دهانه رحم می شود از این رو می تواند زایمان طبیعی را در خانم ها آسان تر کند. در هنگام زایمان بهتر است خانم های باردار دزهای بالای شنبلیله را به منظور تسریع در زایمان مصرف کنند.

کاهش دردهای ناشی از قاعدگی

شنبلیله به عنوان یک ماده قوی برای تسکین درد های ناشی از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف این گیاه می تواند باعث کاهش علائم قاعدگی نظیر نوسانات خلقی و افسردگی و دردهای شدید و گرسنگی غیر طبیعی و گرفتگی عضلات شود.

بهبود گرگرفتگی زنان در دوران یائسگی

گرگرفتگی یکی از علائم یائسگی در زنان است که به علت کاهش سطح هورمون های زنانه نظیر استروژن در دوران یائسگی رخ می دهد. شنبلیله حاوی مقدار زیادی دیوسژنین است که این ماده مغذی شبیه استروژن می باشد و برای درمان گرگرفتگی و نوسانات خلق و خوی ناشی از یائسگی در زنان می تواند مفید واقع شود.

افزایش شیر در زنان شیرده

یکی دیگر از خواص شنبلیله افزایش تولید شیر در زنان شیرده است. تحقیقات نشان می دهد که تولید شیر بعد از 24 تا 72 ساعت پس از مصرف این گیاه در زنان شیرده به طور قبل توجهی افزایش می یابد. محققان بر این باورند که روغن موجود در شنبلیله در تولید شیر می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد بنابراین بهتر است برای افزایش جریان شیردهی از کپسول 500 میلی گرمی شنبلیله به مدت 3 بار در روز استفاده کنید.

افزایش تولید شیر با مصرف شنبلیله

شنبلیله و درمان بیماری های مربوط به ناباروری در زنان

شنبلیله یکی از انواع گیاهان مفید برای درمان بیماری های ناباروری در زنان است این گیاه حاوی مقدار زیادی از هورمون های زنانه می باشد. فیتوکمیکال های موجود در شنبلیله در بدن زنان تبدیل به پیش ساز هورمون جنسی زنانه می شوند و از این رو مصرف شنبلیله عدم تعادل هورمونی در زنان را می تواند رفع کند. و در نتیجه مصرف شنبلیله می تواند مشکلات ناباروری در خانم ها که مرتبط به هورمون های جنسی است را درمان نماید.

بررسی خواص دارویی و درمانی شنبلیله

با مضرات شنبلیله آشنا شوید

1. در حالی که شنبلیله یکی از گیاهان با خواص دارویی و درمانی زیادی است می تواند دارای عوارض مصرفی زیادی باشد یکی از شایع ترین مضرات شنبلیله تهوع می باشد. از عوارض جانبی این گیاه نیز ناراحتی های گوارشی نظیر اسهال و یا گاز معده گزارش شده است.
2. در صورت هر گونه حساسیت پوستی به شنبلیله از مصرف موضعی این گیاه بر روی پوست خودداری کنید زیرا ممکن است مصرف شنبلیله باعث ایجاد خارش و التهابات پوستی در شما شود.
3. استفاده از شنبلیله در دروان بارداری توصیه نمی شود زیرا این گیاه باعث تشدید دردهای زایمان و تحریک دهانه رحم می شود از این رو ممکن است مصرف دز بالای شنبلیله در دروان بارداری باعث سقط جنین شود. اگر شما تمایل دارید که از شنبلیله در دوران بارداری خود استفاده کنید می توانید این گیاه را پس از مشورت با پزشک و بر اساس تجویز دز مناسب پزشک خود مصرف کنید.
4. اگر داروهای خوراکی خاصی را مصرف می کنید حتما باید شنبلیله را حداقل 2 ساعت قبل و یا بعد از دارو مصرف کنید.

خواص مفید شنبلیله

در این مطلب با انواع خواص شنبلیله و فواید درمانی و دارویی آن برای سلامت بدن آشنا شدید. شما می توانید با مصرف این گیاه از انواع خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با انواع خواص سبزیجات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …