خواص و مزایای درمانی ریحان

ریحان نه تنها سبزی عالی و خوشمزه برای افزودن به سس پاستا می باشد بلکه دارای مزایا و خواص بیشماری است و می تواند از سلامت قلب شما محافظت کند. در این مطلب قصد داریم تا خواص ریحان سبزی مقوی و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ریحان منبع عالی برای تمام مواد مغذی و ویتامین ها می باشد. در این سبزی خوشمزه ویتامین های K,A و مواد معدنی کلسیم و آهن وجود دارد. از جمله دیگر مواد معدنی و ویتامین های موجود در این سبزی می توان به اسید چرب امگا3  و ویتامین C اشاره کرد. در ادامه مهمترین خواص ریحان و مزایای درمانی آن را بیان خواهیم کرد.

    خواص دارویی ریحان

مهمترین خواص ریحان که همه را شگفت زده می کند

ریحان یک سبزی معطر از خانواده نعنا می باشد، دیگر سبزی های مفید موجود در این گروه که سرشار از مواد مغذی می باشند شامل نعنا، پونه و رزماری می باشند. اگرچه ریحان برای طعم بخشیدن به انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد اما چیزی که ممکن است شما را شگفت زده کند مزایا فراوان و خواص ریحان می باشد که بدلیل ویژگی های تقویت کننده سیستم ایمنی مشهور می باشد. عصاره ریحان یا روغن این گیاه در پیشگیری از انواع شرایط پزشکی مشهور می باشد که آن را به مشهورترین گیاه پزشکی تبدیل کرده است. در ادامه دیگر خواص سبزی ریحان و فواید درمانی آن را بررسی می کنیم.

خواص درمانی ریحان

حفظ سلامت قلب

ریحان در مبارزه با بیماری های قلبی و ضعف ایجاد شده بر اثر آن بیماری ها بسیار عالی می باشد. سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. از آنجا که دارای ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها مثل اوژنول می باشد از قلب در برابر تاثیرات رادیکال های آزاد حفاظت می کند . همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد و بنابراین برای بیماران قلبی بسیار مفید است.

دیابت

ریحان مثل جعفری یکی از گیاهانی است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. این سبزی باعث کاهش سطوح قند خون می شود و به همین دلیل مصرف این سبزی به افراد دیابتی توصیه می شود.

خاصیت های ریحان

اختلالات شکمی

مشکلات شکمی مثل اسیدیته، یبوست و نفخ شکم با استفاده از برگ های ریحان قابل درمان هستند. سبزی ریحان از سلامت دستگاه گوارش حفاظت می کند و باعث می شود کمتر نفخ را در شکم خود احساس کنید و احساس راحتی بیشتری می کنید. همچنین خواص سبزی ریحان به افرادی که از حالت تهوع و اشتها کم رنج می برند کمک می کند.

خواص ریحان در کاهش وزن

یکی دیگر از خواص ریحان همانند ریواس موثر بودن آن در کاهش وزن می باشد. برگ های ریحان با دوغ تازه خانگی مورد استفاده قرار می گیرند و باعث کاهش وزن می شوند و با تنبلی مبارزه می کند و باعث می شود سطوح انرژی شما بازسازی شده و گلبول های خونی جدید در بدن شما تشکیل شوند.

پیشگیری از سرطان

ریحان دارای ماهیت ضد سرطانی می باشد و به درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک می کند. همچنین از ایجاد تومور در رگ های خونی پیشگیری می کند و مانع رشد سرطان دهان بدلیل استفاده از تمباکو می شود. اما با این وجود ریحان نباید به تنهایی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

خاصیت های دارویی ریحان

خواص سبزی ریحان برای پوست و مو

مزایای زیبایی گیاه ریحان بسیار زیاد می باشد. ریحان همانند آویشن به حفظ سلامت پوست و موهای درخشان کمک می کند. عصاره ریحان محلولی آلی برای مشکلات پوستی و مو شما می باشد. این سبزی دارای خاصیت های ضد عفونی کننده و تمیز کننده می باشد که به پیشگیری از اختلالات پوستی کمک می کند. ریحان برای درمان اگزما، آکنه و جوس بسیار عالی می باشد بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی از این گیاه بدلیل دارا بودن ویژگی های ضد باکتری در تولید محصولات خود استفاده می کنند. مردمی که از گال و اگزما رنج می برند برای درمان آن باید آب ریحان بنوشند.

خاصیت های ریحان در بارداری

افزودن ریحان به رژیم غذایی در دوران بارداری باعث می شود سطح قند خون شما تنظیم شود و از دیابت و عوارض خطرناک آن پیشگیری می کند. از آنجا که ریحان حاوی روغن می باشد ممکن است باعث تحریک رحم شود از این رو در مصرف این گیاه در دوران بارداری باید بسیار احتیاط کنید.

خاصیت های درمانی ریحان

مزایای درمانی ریحان

  • دم کرده برگ این سبزی دارای تاثیرات ضد درد و ضد تشنج می باشد از این رو در درمان سردردهای میگرن و عصبی و سرگیجه بسیار موثر است.
  • خوردن این سبزی باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.
  • برای درمان نفخ و گاز معده بهتر است روزانه یک فنجان از دم کرده آن بنوشید.
  • برای درمان نیش حشرات و خارش و درد ایجاد شده بر اثر آن محل گزیدگی را با برگ ریحان ماساژ دهید.
  • برای درمان زخم های دهان می توانید برگ این گیاه را بجوید.
  • جوشانده این گیاه ریحان دارای ویژگی تب بر می باشد.
  • دم کرده تخم این سبزی نیز مسکن عالی می باشد.
  • از دیگر خواص ریحان کمک به درمان اسهال است. برای این منظور تخم ریحان را بکوبید و با صمغ عربی مخلوط کنید.
  • برای درمان دل درد نیز می توانید از تخم سبزی ریحان استفاده کنید.
  • برای درمان ورم کلیه و ترشحات زنانه می توانید از دم کرده دانه ریحان استفاده کنید.

خواص ریحان

شما می توانید از این سبزی برای طعم دار کردن غذاهای خود استفاده کنید اما توجه کنید افزودن این سبزی به وعده های غذایی شما باعث پر خوری نشود. همچنین می توانید از خواص ریحان و فواید درمانی آن برای درمان بیماری های زیادی استفاده کنید. در صورت تمایل مشاهده خواص دیگر سبزی ها می توانید به بخش خواص سبزیحات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …