معرفی خواص ببروک

یکی از میوه های کوهی که به صورت خودرو بوده ببروک است که مزیت های فراوانی دارد. در مناطق مختلفی رشد می کند و طعم آن در هر منطقه متفاوت است، مانند گیلاس وحشی که در ایران می روید طعم شیرینی دارد اما گیلاس وحشی که در آمریکا رشد می کند تلخ مزه است.خواص ببروک برای سلامتی انسان بیشمار است. که در این مطلب به معرفی خواص آن می پردازیم.

نحوه بهره مندی از خواص ببروک مهمترین خواص ببروک

تنها میوه و پوست درخت ببروک است که برای درمان بیماری ها و طب سنتی کاربرد دارد.خواص این میوه گسترده است که یکی از خواص آن خاصیت ضدالتهابی بودن آن است.

ببروک  یا گیلاس وحشی که در آمریکا می روید نام علمی آن پرونوس سروتینا می باشد طعم آن تلخ است و رنگ این میوه قرمز تیره است. این میوه در ایران به صورت درختچه ای خودرو در ارتفاعات زاگرس  استان ایلام و از سردشت تا استان فارس رشد می کند و در ایران در زبان محلی هلونه نام دارد و طعم آن شیرین است.

ارتفاع این درختچه سه متر است و در ماه فروردین فصل بهار شکوفه می دهد و باردهی آن از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد است. این میوه هم به صورت خام هم به صورت مربا استفاده می شود. و از میوه نرسیده آن برای ترشی استفاده می شود.

حفظ سلامتی پوست

به دلیل وجود ویتامین C، آنتی اکسیدان و فیبر در ببروک برای کاهش چین و چروک پوست استفاده می شود و در تازگی و شادابی پوست تاثیرگذار است.

رفع و درمان نقرس

یکی دیگر از فواید ببروک خاصیت ضد التهابی بودن آن است که این خاصیت دارویی در پیشگیری و جلوگیری از نقرس و درمان آن به ما کمک می کند.

روش مصرف از خواص ببروک

تنظیم نمودن میزان فشار خون

به دلیل وجود پتاسیم در ببروک فشارخون و تپش قلب را تنظیم و کنترل می کند. این خاصیت ببروک خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

سرفه و سرما خوردگی

یکی دیگر از مزیت های این میوه شگفت انگیز این است که در طب سنتی از پوست ببروک برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آسم، گلودرد و برونشیت استفاده می شود.

درمان سرطان

یکی دیگر از خواص ببروک این است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. کارشناسان در واقع معتقد هستند که گیلاس وحشی یا ببروک می تواند سبب القای آپوپتوز یا همان مرگ سلولی برنامه ریزی شده سلول های سرطانی گردد و از تکثیر بیش اندازه سلول های سرطانی جلوگیری می کند به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند در پیشگیری و درمان آن به ما کمک کند.

تقویت و افزایش حافظه

ببروک در تقویت حافظه، قوه تفکر، و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر در پیری تاثیرگذار است و این به خاطر وجود مواد و ترکیبات موجود در آن است.

بهبودی روند رشد مو

از جمله خواص ببروک افزایش رشد مو و تقویت و استحکام ریشه مو می با شد. یکی دیگر از فواید این میوه تقویت فولیکول های مو می باشد که به خاطر عصاره موجود در این گیاه است که رشد مو را افزایش می دهد و در کاهش ریزش مو موثر و کمک رسان است.

خاصیت غذایی و درمانی ببروک

در مطلب بالا به خاصیت های دارویی این میوه اشاره شد امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و مورد پسند و توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …