خواص نارنج

نارنج یک نوع از مرکبات با طعم ترش است که خواص دارویی بسیاری دارد و به نام پرتقال تلخ در زبان انگلیسی شناخته می شود. گوشت این میوه دارای طبع سرد و خشک است و پوست و شکوفه آن گرم و خشک است. خواص نارنج نسبت به دیگر مرکبات بسیار زیاد است همانطور که می دانیم در طب ایرانی تمام ترش مزه ها به اعصاب ضرر می رساند اما نارنج به دلیل داشتن ماده ای صمغی و لعابی در بین آنها کمترین ضرر را به اعصاب میزند.

خاصیت های نارنج

خواص نارنج

میوه نارنج به عنوان مادر مرکبات شناخته می شود که در اغلب مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر قابل کشت و برداشت است. مزایای دارویی و درمانی نارنج در بیشتر قسمت های آن از جمله هسته ،روغن،برگ و پوست و همچنین گل های آن وجود دارد.

فایده های نارنج

نارنج و فوایید آن برای لاغری

وجود سینافین در نارنج باعث کاهش چربی های بدن میشود و به لاغری و کاهش اشتها کمک می کند. خواص نارنج در کاهش اشتها بسیار تاثیر گذار است اما مصرف زیاد آن به دلیل افزایش فشار خون خطرناک است. پوست نارنج نیز برای کاهش اشتها بسیار مفید است.

نارنج و کاهش قند خون

خواص نارنج برای افراد دیابتی مفید است عصاره آن میزان چربی در جریان خون را کاهش میدهد و به خاطر داشتن اتر کاهندگی روی قند خون به بیماران دیابتی توصیه می شود. پس کسانی که به بیماری قند خون مبتلا هستند نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

گرفتگی بینی و درمان آن با نارنج

برای برطرف شدن گرفتگی بینی در طب سنتی و خانگی از نارنج استفاده میشود به این صورت که نارنج را داخل آب در حال جوش قرار داده و بخار آن را استنشاق کنید. همچنین آب نارنج به دلیل داشتن ویتامین  c برای درد سینه و دفع خلط و سرماخوردگی و بهبود سرفه مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های نارنج

نارنج و فواید آن برای پوست و مو

خواص نارنج برای از بین بردن چربی های اضافه پوست مفید است و چون خاصیت ضد باکتری دارد قرمزی پوست و التهاب آن را برطرف کرده و از به وجود آمدن جوش جلوگیری میکند.

نارنج باعث روشن شدن پوست اطراف چشم می شود و پوست را از آلودگی ها و گرد وغبار پاک می کند و همچنین باعث درمان عفونت های قارچی می شود.

خواص نارنج

برای داشتن موی نرم از نارنج پخته شده استفاده می شود همچنین نارنج از ریزش مو جلوگیری میکند و باعث تقویت موها می شود و به دلیل داشتن اسید فولیک که نوعی از ویتامین B است به رشد موها کمک می کند.

میوه نارنج و آروماتراپی

یکی از فواید نارنج در روغن آن قرار دارد. روغن نارنج از جمله روغن های خوشبو در آروماتراپی یا همان رایحه درمانی است و بخور آن به درمان درد کمک می کند.

اثرات مصرف نارنج

نارنج و کمک آن به هضم و گوارش

مصرف نارنج برای رفع مشکلات گوارشی همچون اسهال ،یبوست و گاز و زخم روده توصیه می شود. همچنین از خواص نارنج کمک به اختلالات کیسه صفرا ،کلیه و  کبد و مثانه است.

خواص نارنج

تاثیر نارنج بر سلامت کلیه ها

نارنج از کلیه ها به دلیل داشتن خاصیت ضد اکسیدانی و محتوای فلاونوئید محافظت میکند و برای سلامت آن ها بسیار مفید است. همچنین برای دفع سنگ کلیه و مثانه از عرق بهار نارنج به همراه آب و کرفس استفاده می شود.

خواص نارنج

ویژگی ضد سرطانی نارنج

به دلیل وجود لیمونن و میرسن نارنج دارای خاصیت ضد توموری بوده و از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده پیشگیری می کند.

 

فواید نارنج

نارنج وخواص ضد التهابی آن

عصاره این میوه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و تورم به وجود آمده به خاطر التهاب کمک کرده و همچنین از دیگر خاصیت های نارنج  استفاده از روغن پوست آن برای درمان بیماری های التهابی مثل آرتریت روماتویید و نقرس است.

رفع بوی بد دهان با نارنج

بیشترین چیزی که نارنج را در بین همه معروف کرده عطر دل انگیز و بوی بسیار خوشبو و دل نشین آن است که همین ویژگی آن به بهداشت دهان و دندان کمک می کند. یکی دیگر از خواص نارنج کاهش بوی بد دهان است. نوشیدن یک فنجان دمنوش آن در طول روز باعث کاهش بوی بد دهان می شود و کمک به بهداشت دهان و دندان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …