تاثیر پوست انبه

انبه از پر مصرف ترین میوه ها در جهان است که در مناطق گرمسیری رشد می کند و متعلق به 4000 سال پیش بوده است. بزرگ ترین تولید کننده انبه در جهان کشور هند است، کشور هند حدودا نصف انبه جهان را تولید می کند در کشور ایران بیشترین سطح کشت انبه متعلق به استان هرمزگان است. انبه میوه آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد. خواص پوست انبه یک منبع خیلی عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و رسوراترول می باشد که باعث بهبود سلامتی می گردد.

خواص پوست انبه

خواص پوست انبه همچون نسبت به گوشت آن میزان بیشتری کارتنوئید، پلی فنول ها، امگا 3، امگا 6، و سایر اسید های چرب اشباع نشده است. پوست انبه همچنین محتوی کورستین است. پوست انبه را می توان خام یا پخته میل کرد. و یکی دیگر از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی آن است. و همچنین با بهره گیری از خواص پوست انبه با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می توان مبارزه کرد.

مزایای درمانی خوردن پوست انبه:

دور انداختن پوست انبه باعث حذف بخش مهمی از میوه است پوست انبه حاوی چند ترکیب بهبود دهنده ی سلامت می باشد. نادیده گرفتن پوست انبه، تنها به دلیل مزه ی تلخ آن می باشد که شما از فواید درمانی خوردن انبه را از دست می دهید. خواص پوست انبه همانند گوشت آن دارای مواد تغذیه ای فراوانی می باشد، پوست انبه منبع عالی از فیبر می باشد، که به تنظیم حرکات روده و بهبود هضم کمک می کند. فیبر موجود در پوست انبه جهت کاهش یبوست مفید می باشد. انبه دارای میزان قند بالایی می باشد و برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند از میوه های ممنوعه در نظر گرفته می شود. خوردن تنها بخش گوشتی انبه می تواند سطوح قند خون را افزایش دهد، اما هنگامی که این میوه همراه با پوست مصرف می شود به دلیل ترکیبات ضد دیابتی در پوست ممکن است به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند. ترکیباتی مانند کورستین و mangiferin موجود در پوست انبه تمایل به نشان دادن اثرات ضد سرطانی دارند. خوردن انبه همراه با پوست ممکن است شما را در برابر برخی از سرطان ها حفظ کنند. خواص پوسته انبه قطعا برای قلب نیز مفید است چون باعث کاهش گردش کلسترول شده و این موضوع خطرات قلبی را کاهش می دهد.

فواید و خواص پوست انبه

درمان سرفه:

میوه انبه دارای طبع گرم و موثر در رفع سرفه، انواع سر درد، دردهای قولنجی و تنگی نفس است.

پیشگیری از ابتلا به آسم:

جالب است که بدانید انبه می تواند برای پیشگیری از ابتلا به آسم هم مفید باشد. انبه سرشار از بتاکاروتن می باشد و به همین جهت می تواند باعث کاهش بیماری آسم شود.

خواص پوست انبه با رژیم و کاهش وزن:

یکی از نکات مهم در مورد انبه این است که انبه کالری بسیار کمی دارد و همین امر باعث شده است درمیان میوه های مورد علاقه کسانی که رژیم لاغری دارند قرار بگیرد و اینکه میوه انبه باعث کاهش اشتها می شود که در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود. انبه سرشار از فیبر است. فیبر موجود در انبه باعث می شود جذب چربی در بدن کاهش یابد و به کاهش وزن شما کمک می کند و مهم نکته همچنین پوست انبه از ذخیره شدن چربی در بدن جلوگیری می کند که باعث کاهش وزن می شود.

کاهش وزن با خواص پوست انبه

تقویت چشم ها و سلامت:

انبه حاوی مقادیر غنی شده از ویتامین A است و برای تقویت چشم مهم است مصرف انبه علاوه بر اینکه به سلامت چشم کمک می کند می تواند از بیماری های چشمی مانند شب کوری و خشکی چشم جلوگیری کند و باعث بهبود دید شود.

رفع خشکی با خواص پوست انبه:

اگر پوست حساس و خشکی دارید می توانید از انبه برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. انبه را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی شناخته اند. برای این منظور میوه انبه را خرد کنید وروی پوست خود ماساژدهید. پس از 20 دقیقه پوست صورت را با آب ولرم بشویید.

هشدار :

ممکن است پوست شما به انبه حساسیت داشته باشد. ابتدا مقداری از انبه را روی پوست خود ماساژ دهید. اگر پس از چند ساعت پوست تان دچار التهاب نشد با خیال راحت از انبه استفاده کنید.

فواید کرم پوست انبه

آرامش اعصاب و تقویت حافظه:

مصرف انبه فشار عصبی را کاهش می دهد و باعث ایجاد آرامش روحی می شود زیرا اسید آمینه ها و تریپتوفان و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است. گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کند.

خواص انبه برای زنان باردار:

  • انبه حاوی مقادیر بالایی آهن است که برای رشد جنین و در درمان کم خونی در زنان باردار مفید است.
  • ویتامین B 6 موجود درمیوه انبه تهوع و استفراغ صبحگاهی دوران بارداری را کاهش می دهد.
  • انبه حاوی مقادیر بالایی فیبر و آب می باشد که برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری مفید است.
  • پتاسیم و منیزیم موجود در انبه برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مفید هستند.
  • ویتامین C موجود در انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد جنین و تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار مفید می باشد.

خواص انبه در بارداری

خواص پوست انبه برای نوزادان و کودکان:

  • میوه انبه را از 6 ماهگی در برنامه غذایی نوزاد قرار دهید.
  • ویتامین A انبه موجب تقویت بینایی و بهبودسلامت چشم در نوزادان و کودکان می شود.
  • انبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود.
  • ویتامین B 6 و اسد گلوتامین موجود در انبه حافظه در نوزادان و کودکان را تقویت می کند.
  • موه انبه به هضم غذا در نوزادان و کودکان کمک می کند.

عوارض مصرف خواص پوست  انبه:

  • افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده روی کنند.
  • پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.
  • انبه در تاثیر قرص های وارفارین اختلال ایجاد می کند، اگر درحال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.
  • مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.
  • انبه پتاسیم زیادی دارد.اگر مشکل کلیه داشید بهتر است  مراقب باشید .پتاسیم اگر کشنده نباشد ممکن است برای شما خطرناک باشد، چون کلیه ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.
  • قبل از خوردن انبه پوست ان را جدا کنید، زیرا باعث حساسیت می شود.

خواص مصرف پوست انبه

 ارزش غذایی انبه:

  • کالری:60
  • پروتئین:0.8 گرم
  • کربوهیدرات:15 گرم
  • فیبر: 1.6 گرم
  • چربی: 0.4 گرم
  • قند:14 گرم

نکته:

سعی کنید هر شب قبل از خواب مقداری روغن هسته انبه را روی لب های خود بمالید. این روغن با جوان سازی سلول های پوست و مرطوب نگه داشتن آن ها از سلول های مرده پوستی جلوگیری کرده و به درمان سریع خشکی و ترک خوردگی های ناشی از آن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …