آشنایی با خواص درمانی کنار

کنار به دو صورت خشک و تازه قابل استفاده است. افراد زیادی از خواص کنار به عنوان یک افزودنی در شیرینی و … استفاده می کنند. در کشور ایران این میوه در نواحی جنوبی یافت می شود.

این میوه را با نام زیزیفوس جوجوبا (Ziziphus jujuba) می شناسند. اکنون در سراسر دنیا پرورش یافته و به همین خاطر زادگاه اصلی آن مشخص نیست.

کنار بیشتر در نواحی از جنوب شرق اروپا، مرکز و جنوب چین، جنوب ایران، آسیا، هند، پاکستان، نپال، لبنان، شبه جزیره کره و بنگلادش یافت می شود.

خواص کنار

آشنایی با مزیت های دارویی و خواص کنار

این میوه با خواص آرام بخشی شناخته می شود. به همین خاطر از آن برای درمان بی خوابی استفاده می شود. برای آرام کردن ذهن و بدن می توان به بهره مندی از خواص کنار روی آورد. برای درمان بی خوابی بهتر است دمنوش دانه کنار را تهیه نمایید و آن را به شکل ممتد میل کنید.

بهبود جریان خون

کنار با فسفر و آهن فراوان معرفی می گردد. این مواد معدنی برای شکل دهی به گلبول قرمز خون اهمیت دارند. برای درمان کم خونی از خواص درمانی میوه کنار بهره مند شوید. همان طور که می دانید کم خونی مشکلات بسیاری چون خستگی عضلانی، اشکال در عملکرد شناختی، خستگی بیش از اندازه، سوء هاضمه و … را به همراه دارد. زمانی که میزان فسفر و آهن در بدن افزایش می یابد، جریان خون بهبود یافته و منظم تر می گردد. بهبود جریان خون با اکسیژن رسانی بهتر به اندام ها همراه خواهد بود.

استحکام استخوان ها

برای استحکام استخوان ها نیاز به مصرف مواد معدنی چون آهن، کلسیم و فسفر دارید. این مواد به شکل جامع و کامل در میوه کنار نهفته است. شکنندگی استخوان ها با افزایش سن طبیعی است. بنابراین برای جبران این تحلیل باید میزان مصرفی از مواد معدنی لازم برای تقویت استخوان ها را بالا برد. این میوه برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود.

اعتدال در وزن بدن

سبزیجات و میوه ها فیبر قابل توجهی دارند. استفاده از فیبر روش مناسبی برای کنترل وزن است. کنار نیز یک میوه سرشار از فیبر و پروتئین و در عین حال کم کالری است. به همین خاطر برای رسیدن به وزن متعادل و باقی ماندن در آن از خواص کنار استفاده می شود. مواد فیبری خواصی دارند که باعث احساس سیری می گردند. لذا از پرخوری جلوگیری می کنند.

کاهش وزن با خواص کنار

بهبود وضعیت ایمنی بدن

ویتامین C و A برای تقویت ایمنی بدن اهمیت دارند. این میوه نقش آنتی اکسیدانی نیز دارد. به همین خاطر اثر رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند.

ویتامین C موجود در میوه درخت کنار تولید گلبول های سفید بیشتری به همراه دارد. این موضوع در پیشگیری و درمان امراض مختلف اهمیت زیادی دارد. سیستم ایمنی بدن با افزایش گلبول های سفید تقویت می گردد.

فواید کنار در تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش استرس

درمان استرس جزء خواص کنار است. از این رو برای درمان استرس، آرام کردن ذهن، درمان بی خوابی و … به کار گرفته می شود. استرس با تغییرات هورمونی در بدن همراه است. به همین دلیل می تواند زمینه سازی بیماری های بسیاری در بدن شود.

ممانعت از سرطان

از خواص کنار می توان به جلوگیری از سرطان اشاره کرد. این میوه با محدود کردن فعالیت رادیکال های آزاد، نقش آنتی اکسیدانی خود را نشان می دهد. ضمن اینکه همین موضوع از تکثیر سلول های سرطانی ممانعت خواهد کرد.

بسیاری از بیماری های مزمن همچون بیماری قلبی با مصرف کنار قابل پیشگیری هستند.

سلامت قلب با خوردن کنار

سلامت پوست

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برای پوست مفید می باشد. اگر از این عصاره به شکل موضعی بر روی پوست استفاده شود، ورم و سوزش پوست را برطرف خواهد کرد. این سوزش و التهاب ممکن است در اثر بیماری های پوستی مختلف چون اگزما، آکنه و پسوریازیس ایجاد شده باشد.

سلامت پوست با میوه کنار

سلامت گوارش

کنار دارای فیبر فراوان بوده و به همین دلیل برای سلامت گوارش توصیه می شود. علاوه بر فیبر، موادی چون تری‌ترپنوئید و ساپونین در بهبود روند جذب مواد مغذی و حرکت پریستالتیک روده اهمیت دارند.

درمان نفخ با خواص کنار

وجود این مواد از مشکلات گوارشی مانند سرطان روده، گرفتگی عضلات شکم، نفخ و یبوست پیشگیری می نماید.

دفع سموم از خون

تصفیه کننده خوبی برای خون قلمداد می شود. این موضوع از وجود دو ماده آلکالوئید و ساپونین در خواص کنار نتیجه می شود. با این دو ماده وضعیت دستگاه لنفاوی بهبود می یابد. از ابتلا به امراض و بیماری ها جلوگیری می گردد.

انرژی

قابلیت تامین انرژی بدن و رفع خستگی دارد. ضمن اینکه کم کالری نیز می باشد.

تسکین کمردرد

برای بهبود کمردرد از ترکیبات کنار استفاده می شود. این ترکیب با 15 گرم ریشه پیاز، 10 عدد کنار و 25 گرم زنجبیل قرمز تهیه می شود. تمام این مواد در نیم لیتر آب جوشانده می شود.

تسکین کمردرد با فواید دارویی کنار

زمانی که یک دوم آب ظرف بخار شد، ترکیب را از روی اجاق برداشته و صاف کنید. با این کار مواد اضافی مخلوط جمع آوری می شود. نوشیدنی آماده شده باید عصر یا صبح به شکل منظم میل شود.

سایر فواید میوه کنار

  • از این میوه برای تقویت اشتها استفاده می شود.
  • نقش مهمی در تسکین و بهبود زخم ها دارد. به همین خاطر از عصاره آن برای درمان التهاب صورت کمک گرفته می شود.
  • باعث طول عمر می شود و این موضوع نیز از خواص آنتی اکسیدانی آن نشأت می گیرد.
  • وجود آنتی اکسیدان ها در درمان و پیشگیری از انواع سرطان اهمیت دارند.

خواص کنار

خصوصیات کلی میوه کنار

  • درخت این میوه با ارتفاعی حدود 3 تا 8 متر رشد می یابد. این ارتفاع در چین به بیست متر و در هند به 30 متر رسیده است.
  • برگ های فوقانی آن متمایل به سبز تیره هستند و به شکل براق و بیضی شکل می باشند. برگ های تحتانی درخت به رنگ سبز روشن دیده می شوند.
  • گل های درخت کنار زرد رنگ بوده و با 5 گلبرگ در نوع کوچک شناخته می شوند.
  • قدرت بالای ذخیره سازی این درخت سبب تامین نیاز آبی گیاه در فصول خشک می شود. این خاصیت کنار را به میوه جنوب ایران تبدیل کرده است.

خواص دارویی میوه کنار

زیان های میوه کنار

  • توجه داشته باشید میوه کنار برای مبتلایان به دیابت مضر بوده و این موضوع از وجود کربوهیدرات در کنار حکایت دارد. کربوهیدرات بر افزایش قند خون تاثیر دارد.
  • این میوه در صورتی که بیش از اندازه میل شود، اختلالات گوارشی چون نفخ و اسهال را ایجاد می نماید.
  • نظریه کلی در مورد مصرف میوه کنار در میان مردم برای بهره مندی از خواص آن حدود 5 عدد کنار در روز می باشد. البته بهتر است قبل از بهره مندی از خواص کنار نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…