بیماری های قابل درمان با کاسنی

عرق کاسنی یکی از شناخته شده ترین عرقیجات گیاهی محسوب می شود. از گذشته ها تا به امروز از عرق کاسنی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. این گیاه جزء گیاهان سرد به شمار می رود. در این مطلب با فواید درمانی شگفت انگیز و خواص عرق کاسنی آشنا می شویم.

بی نظیرترین خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی

گیاه کاسنی به عنوان شستشو دهنده کلیه ها و کبد عمل می کند. در واقع این گیاه کبد و کلیه ها را تقویت و به نوعی آن ها پاکسازی می کند. از این رو در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های کبدی و کلیوی موثر است. همچنین این گیاه تاثیرات مفیدی بر روی اعصاب می گذارد و درمان استرس و اضطراب و بسیاری از اختلالات عصبی کمک می کند. در واقع یکی از مهمترین خواص عرق کاسنی پیشگیری از ضعف اعصاب است. از آن جایی که عرق کاسنی جزء عرقیجات سرد به شمار می رود, می تواند در از بین بردن حرارت و التهابات بدن موثر باشد. یکی از کاربردی ترین موارد مصرف عرق کاسنی, درمان زردی پوست است که ناشی از فواید عرق کاسنی برای کبد است.

عرق کاسنی با تحریک اسید کلریدریک معده موجب افزایش اشتها می شود. از طرف دیگر مصرف منظم و متعادل این عرق می تواند التهابات معده را بر طرف کند. به علاوه چون ادرار آور است موجب پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری شده و در نتیجه از التهاب بدن، تب‌های صفراوی و زردی پیشگیری می کند. عرق کاسنی از ایجاد سنگ کلیه, سنگ مثانه و سنگ در صفرا جلوگیری می کند و می تواند در دفع سنگ های این دستگاه ها موثر باشد. همچنین این عرق در درمان فشار خون بالا و رفع عطش بسیار کاربرد دارد با این حال توصیه می شود به طور محدود از این گیاه استفاده شود.

یکی از ویتامین های شناخته شده در عرق کاسنی, ویتامین C می باشد. از این رو عرق کاسنی مانند بسیاری از میوه ها که دارای منابع ویتامن ث می باشند مانند خواص کیوی و خواص پرتقال عمل می کند. کمبود این ویتامین در بدن, خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های عفونی را افزایش می دهد. بنابراین عرق کاسنی با وجود این ویتامین, موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و از بدن در برابر بیماری های نقرس و هپاتیت محافظت می کند تا جایی که به افراد مبتلا به این بیماری ها توصیه می شود از این عرق گیاهی استفاده نمایند. از مهمترین ترکیبات موجود در عرق کاسنی می توان به فنول ها اشاره کرد. این انتی اکسیدان ها با سلول های سرطانی مقابله می کنند. از این رو کاسنی می تواند در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان روده موثر باشد.

موثرترین خواص عرق کاسنی برای پوست

به دلیل سردی عرق کاسنی, مصرف نوشیدنی تهیه شده از آن می تواند در درمان جوش های پوستی ناشی از گرمای بدن, موثر باشد. همچنین این عرق سرشار از ویتامین ث است که در حفظ سلامتی پوست تاثیر چشم گیری دارد. از آن جایی که این عرق تقویت کننده کبد است, مصرف منظم آن می تواند رنگ پوست را درخشان و شفاف کند. در واقع از دیگر خواص عرق کاسنی می توان به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما اشاره کرد.

فواید عرق کاسنی برای مردان

از جمله خواص عرق کاسنی, افزایش میل جنسی مردان است. از آن جایی که کبد می تواند هورمون ها را بررسی و متعادل کند, در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان, موجب افزایش حجم اسپرم می شود و این مسئله تاثیر به سزایی در باروری دارد.

مزایای عرق کاسنی برای زنان

خواص عرق کاسنی

اگرچه عرق کاسنی حاوی ریزمغذی های بسیاری است, با این حال زیاده روی در مصرف آن برای سلامتی خطرناک است. یکی از مهمترین این خطرات, افزایش احتمال زایمان زودرس در زنان باردار است. همچنین مصرف بیش از حد کاسنی در اوایل بارداری, خطر سقط جنین را افزایش می دهد. بنابراین به زنان به ویژه زنان باردار توصیه می شود از عرق کاسنی به طور محدود استفاده نمایند. از دیگر فواید و خواص عرق کاسنی برای زنان, بهبود عملکرد رحم می باشد. این مسئله باعث می شود رحم وظیفه خود را بهتر انجام دهد. یکی از مسائل مورد توجه افراد و به ویژه زنان, تناسب اندام و کنترل وزن است. از آن جایی که عرق کاسنی سرشار از فیبرهاست, می تواند در کنترل و حتی کاهش وزن موثر باشد. بنابراین به افرادی که قصد کاهش وزن دارند, توصیه می شود عرق کاسنی را در رژیم لاغری خود قرار دهند. در واقع عرق کاسنی موجب افزایش میل سیری می شود.

فواید کاسنی برای قلب

یکی از مهمترین خواص عرق کاسنی, کاهش کلسترول بد و یا LDL خون است. این مسئله از فشار خون بالا و تصلب شریان ها پیشگیری می کند و در نتیجه خطر ابتلا به حملات قلبی و مغزی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. از این رو گیاه کاسنی تاثیرات مفیدی بر سلامت قلب و عروق می گذارد. یکی از مهمترین ترکیبات موجود در عرق کاسنی اینولین می باشد. این ترکیب می تواند با باکتری های بیماری زا در روده و معده و به طور کلی دستگاه گوارش مقابله کند. به همین دلیل یکی از موثرترین خواص عرق کاسنی بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. به علاوه مزیت عرق کاسنی برای حفظ سلامت قلب, ناشی از این ترکیب است. در واقع اینولین در کاسنی, سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

خواص ضد التهابی عرق کاسنی

عرق کاسنی یکی از بزرگ ترین داروهای گیاهی ضد التهاب به شمار می رود. این خاصیت عرق کاسنی باعث شده است این گیاه بتواند در تسکین دردهای مفصلی استخوانی موثر باشد. در گذشته از این عرق به منظور درمان بیماری آرتروز استفاده می شد. امروزه نیز مطالعات نشان داده اند مصرف عرق کاسنی در بیماران مبتلا به آرتروز و افرادی که از دردهای التهابی ماهیچه ها و استخوان ها و مفاصل رنج می برند, می تواند در تسکین درد کمک بسیاری کند. همچنین اینولین موجود در کاسنی خاصیت فیبری دارد و در نتیجه در درمان یبوست بسیار موثر است.

با توجه به مطالب بیان شده درباره خواص عرق کاسنی و مضرات مصرف بیش از حد آن به افراد توصیه می شود از این گیاه در حد مجاز آن استفاده کنید تا از مزایای بزرگ آن بهره مند شوید.

10 دیدگاه ها

  1. فرخ محمدی

    ژانویه 7, 2017 در 8:43 ب.ظ

    از زحمات ویاری رساندن شما کمال تشکر دارم

    پاسخ دادن

  2. فاطمه

    آوریل 12, 2017 در 1:01 ب.ظ

    سلام.مطالب خیلی جالب بود.سپاسگذارم

    پاسخ دادن

  3. حسین نعیمی

    می 8, 2017 در 5:39 ق.ظ

    سلام ازمعلومات مفید شما کمال تشکر دارم

    پاسخ دادن

  4. ناشناس

    می 8, 2017 در 10:16 ب.ظ

    سلام,,,از اطلاعات مفید و کاملتون درباره عرقیجات ممنونم,,,

    پاسخ دادن

  5. ناشناس

    ژوئن 2, 2017 در 3:04 ق.ظ

    باتشکر

    پاسخ دادن

  6. ناشناس

    ژوئن 2, 2017 در 12:15 ب.ظ

    سلام ممنون

    پاسخ دادن

  7. هادی درودی

    ژوئن 13, 2017 در 2:11 ب.ظ

    ازمطالب مفیدتون ممنونم خیلی ازسوالاتم پاسخ داده شد

    پاسخ دادن

  8. فاطیما

    جولای 11, 2017 در 5:59 ق.ظ

    سلام خسته نباشید از اطلاعات مفید ی که در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر و دارم

    پاسخ دادن

  9. ناشناس

    جولای 14, 2017 در 3:04 ب.ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ دادن

  10. وحید

    آگوست 3, 2017 در 12:02 ب.ظ

    سپاس فراوان از این همه اطلاعات مفید

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…