خواص هل سبز

هل از جمله گیاهان بسیار معطر است، که در دو نوع هل سبز و هل سیاه می باشد. البته در ایران بیشتر هل سبز مورد مصرف قرار می گیرد و به عنوان یک طعم دهنده یا ادویه ای معطر در چای، نوشیدنی ها و برخی از غذاها استفاده می شود. برای آشنایی با خواص هل سبز پیشنهاد می کنیم ، تا پایان با این مطلب همراه باشید.

خواص چای هل سبز

خواص هل سبز

پیشگیری از مشکلات گوارشی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، حفظ سلامت دهان و دندان، افزایش اشتها، کاهش فشار خون، درمان گلو درد، کمک به سلامت پوست و مو، درمان دیابت، رفع سکسکه و پیشگیری از لخته شدن خون از جمله خواص هل سبز می باشد، که در ادامه به معرفی این خواص می پردازیم.

  • پیشگیری از مشکلات گوارشی:

هل دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد، که مصرف هل موجب افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه هضم بهتر غذا می شود و با افزایش ترشح اسید صفرای از ابتلا به برخی مشکلات سیستم گوارش نظیر رفلاکس معده، اسهال، سوزش سر دل و … پیشگیری می کند.

خواص بی شمار هل سبز

  • حفظ سلامت دهان و دندان:

عطر فوق العاده و خاصیت ضد میکروبی هل برای درمان بوی بد دهان و تنفس مفید می باشد. همچنین از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. در نتیجه استفاده از هل راهکاری مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان به شمار می آید.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان:

هل به مهار رشد سلول های سرطانی و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند و التهاب کلیه ها را کاهش می دهد، از این رو به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان طبیعی سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کاهش فشار خون:

یکی دیگر از خواص هل سبز کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون می باشد، که به دلیل مواد مغذی و فیبر موجود در آن است. به همین جهت مصرف هل برای سلامت قلب و کاهش فشار خون بالا موثر می باشد.

  • افزایش اشتها:

استفاده از هل و یا روغن آن، موجب افزایش اشتها می گردد. بنابراین مصرف آن می تواند نقش موثری بر بهبود بیماری هیستوپلاسموز داشته باشد، زیرا یکی از علائم این بیماری عدم اشتها می باشد.

خواص هل

  • درمان گلو درد:

از داروهای موثر برای درمان طبیعی گلو درد استفاده از ترکیب دارچین، فلفل سیاه و هل می باشد. زیرا هل سبز موجب نرم شدن گلو می شود، دارچین نیز دارای خواص ضد باکتریایی است و فلفل سیاه باعث افزایش تاثیر این دو ماده می گردد. برای استفاده از این ترکیب باید پودر هل(1 گرم)، دارچین(1 گرم) و فلفل سیاه(125 میلی گرم) را با مقداری عسل به میزان یک قاشق چای خوری مخلوط نمایید و روزانه بهتر است، 3 مرتبه از این ترکیب میل نمایید. همچنین برای کاهش حالت تهوع و پیشگیری از استفراغ مصرف هل مفید می باشد.

  • جلوگیری از ابتلا به دیابت:

یکی دیگر از خواص هل سبز کمک به درمان دیابت می باشد. زیرا هل سرشار از منگنز و دیگر مواد معدنی است، بنابراین مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می شود.

  • کمک به سلامت پوست و مو:

استفاده از هل به دلیل داشتن ویتامین C برای بهبود جریان گردش خون مفید می باشد، به همین دلیل  به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

علاوه بر مصرف هل  به شکل خوراکی، به دلیل مزیت های درمانی و عطر بی نظیر آن،  از روغن هل برای از بین رفتن لکه های پوستی استفاده می شود و همچنین برای مراقبت از پوست صورت در تهیه انواع لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف موضعی روغن هل و استفاده از لوازم آرایشی حاوی هل باعث تسکین و آرامش پوست، ترمیم لب و پوست، روشن شدن پوست و سم زدایی پوست می گردد.

هل به درمان مشکلات مو نظیر عفونت های پوست سر، تغذیه و بهبود رشد مو نیز کمک می کند.

خواص هل سبز

  • پیشگیری از لخته شدن خون

هل به دلیل ترکیبات موثر خود از ایجاد لخته در خون جلوگیری می کند.

  • رفع سکسه:

هل به عنوان یک ماده آرامش بخش عضلانی برای رفع سکسکه موثر می باشد. برای این منظور باید مقدار پودر هل سبز(1 قاشق چایخوری) را با آب گرم مخلوط نمایید. پس از گذشت یک ربع، آن را از صاف کنید و آب آن را بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…