خواص میوه نسترن

نسترن از جمله گیاهان دارویی می باشد، که به آن نستر و نسرین نیز می گویند، درختچه نسترن معمولا در کنار گودال آب، حاشیه جنگل و اطراف چاه می روید و دارای گل های به رنگ صورتی و سفید مایل به صورتی می باشد، پس از باز شدن گل های گیاه نسترن، داخل تالاموس(نهنج) گل که کوزه ای شکل و به رنگ نارنجی مایل به قرمز است، میوه های ریزی قرار دارد، که به آن میوه گل نسترن می گویند، که فواید درمانی زیادی  دارد. از این رو در ادامه به معرفی خواص میوه نسترن می پردازیم.

خواص میوه نسترن

آشنایی با خواص میوه نسترن

میوه این گیاه شامل مقادیر زیادی ویتامین C است، که ترکیبی از اسید هیدرو آسکوربیک و اسید آسکوربیک می باشد. در صورتی که این میوه به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرد ویتامین C موجود در آن بسیار بیشتر از میوه خشک شده نسترن و خرد شده آن می باشد. علاوه بر ویتامین C، میوه گل نسترن سرشار از تاتن ها، پکتین، مالیک اسید، سیتریک اسید، رنگدانه های قرمز و زرد(کارتنوئیدها)، قندها، اسانس، وانیلین و فلانوئیدها است، به همین دلیل،  میوه گل نسترن شامل خواص زیر می باشد.

درمان بیماری ها با میوه نسترن

1- استفاده موضعی میوه گل نسترن برای بهبود زخم ها، تسکین درد، درمان تورم و شکستگی استخوان ها مفید می باشد، این میوه دارای مقادیر زیادی از کلسیم می باشد.

2- دارای خاصیت ضد اکسیدانی، ضد درد و ضد کرم است. دارویی ادرار آور، ملین و مسهل می باشد و توانایی مهار لیپواکسیژناز را دارد، همچنین سبب تقویت دستگاه عصبی می شود.

3- دم کرده میوه نسترن در طول دوره بیماری مفید می باشد، که برای تهیه آن باید مقداری میوه خشک شده نسترن را خرد کنید و به میزان 1 الی 3 قاشق از آن را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید، تا به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و میل نمایید. در طول روز این عمل را 3 مرتبه تکرار کنید. البته برای استفاده از این خاصیت گل نسترن در طی روز می توانید، این مقدار را حداکثر تا 12 گرم نیز برسانید، اما بستگی به وزن هر شخص دارد.

خواص دم کرده میوه نسترن

4- مزه کردن دم کرده میوه نسترن باعث تسکین درد دندان و درمان مشکلات لثه می شود و نوشیدن چای میوه نسترن برای بهبود التهاب کلیه ها، ورم مثانه و برطرف کردن حالت سستی بدن مفید می باشد و باعث تصفیه خون بدن می گردد. همچنین برای دفع کرم معده و سنگ کیسه صفرا، درمان بی خوابی و ورم چرکی کلیه ها، بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی، تقویت معده، نرمی و لطافت پوست و بند آمدن خونریزی سینه موثر است.

5- از فواید درمانی میوه نسترن درمان سنگ کلیه می باشد. که باید 15g میوه گل نسترن خرد شده را داخل آب سرد به میزان 300 سی سی بجوشانید و بعد از 15 دقیقه دم کشیدن، پیش از غذا یک لیوان از آن را میل نمایید.

6- نوشیدن سه فنجان دم کرده میوه گل نسترن برای تنظیم تپش قلب توصیه می گردد. نحوه تهیه آن به این صورت است، که میوه این گیاه را به میزان 10g در داخل 300CC آب سرد بخیسانید و بعد از گذشت سه ساعت، آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس 15 دقیقه به آن زمان دهید تا دم بکشد.

خواص میوه گل نسترن خشک شده

7- مصرف یک فنجان ترکیب میوه نسترن با نبات و آب پیش از غذا، به رفع نرمی استخوان و تامین ویتامین c مورد نیاز بدن کمک می کند. برای تهیه این ترکیب باید 300g نبات کوبیده شده را با میوه نسترن به میزان 1 کیلو  و 2 لیتر آب مخلوط نماید و در مکانی گرم بگذارید و پس از گذشت 15 روز آن را از صافی عبور دهید و میل نمایید.

8- یکی دیگر از خواص میوه نسترن درمان افسردگی و غم و اندوه می باشد. برای این منظور باید 10g میوه این گیاه را در 300CC آب سرد بخیسانید و پس از سه ساعت آن را روی حرارت قرار دهید، تا به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس روزی سه بار از این دم کرده بنوشید.

9- نوشیدن یک فنجان چای میوه نسترن پیش از غذا برای درمان بیماری حبس البول مفید می باشد. که روش تهیه این چای به این صورت است که، 10g میوه گیاه نسترن را داخل 300CC آب جوش بریزید و به آن مدت 15 دقیقه زمان دهید، تا دم بکشد. سپس آن را نوش جان کنید.

خواص درمانی میوه نسترن

10- علاوه بر استفاده از دم کرده میوه گیاه نسترن و مصرف موضعی آن، برای بهره مندی از دیگر خواص میوه نسترن می توان از مربای میوه نسترن، شربت میوه نسترن، عرق نسترن، رب نسترن و گرد نسترن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …