تخم کتان و مزایای آن برای بدن

تخم کتان یکی از دانه های بسیار مفید برای سلامتی به شمار می رود. اغلب خواص تخم کتان ناشی از ریز مغذی ها و فیبرهای خوراکی, منگنر, ویتامین B1 و امگا 3 می باشد. از این رو تخم کتان در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نقش مهمی دارد. در این مطلب با خواص این دانه های شگفت انگیز بیشتر آشنا می شویم.

دانستنی های شگفت انگیز دانه های کتان و خواص تخم کتان

مزایای روغن کتان

تخم کتان منبع بسیار عالی از چربی های سالم, فیبرهای خوراکی و آنتی اکسیدان ها است. امروزه تحقیقات بسیاری نشان داده است استفاده از تخم کتان به کاهش خطر ابتلا به سرطان ها, بیماری دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند. اگرچه بسیاری از این تحقیقات به اثبات نرسیده اند, با این حال نشان دهنده فواید شگفت انگیز دانه های کتان می باشند. در ادامه با خواص تخم کتان بیشتر آشنا می شویم.

محافظت در برابر سرطان ها

مصرف تخم کتان موجب محافظت از بدن در برابر سرطان های پروستات, روده بزرگ و سینه می شود. این خواص تخم کتان ناشی از اسید چرب ضروری موجود در آن به نام امگا 3 است. در واقع این اسید چرب موجب از هم گسیختن سلول های بدخیم سرطانی شده و از چسبیدن آن ها به دیگر سلول های سالم جلوگیری می کند. علاوه بر این، لیگنان ها در بذر کتان دارای خواص ضد رگ زایی هستند و این مسئله شکل گیری تومورها در عروق خونی را متوقف می کند. برخی تحقیقات خواص محافظتی تخم کتان در برابر سرطان پروستات را اثبات کرده اند.

کاهش کلسترول خون

خواص تخم کتان

یکی از عواملی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد, افزایش چربی بد خون یا کلسترول می باشد. برخی بررسی های صورت گرفته بر روی مردانی که از تخم کتان در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند, نشان می دهد این دانه ها کلسترول خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. از این رو یکی از مهمترین خواص تخم کتان کاهش خطر ابتلا به بیماری ها قلبی- عروقی است.

پیشگیری از گرگرفتگی در زنان

خواص تخم کتان

یکی از رایج ترین مشکلات پیش رو زنان یائسه, گرگرفتگی است. رژیم غذایی حاوی دانه های کتان می تواند خطر ابتلا به گرگرفتگی در میان زنان یائسه را کاهش دهد.

بهبود قند خون

شواهد بسیاری نشان داده است مصرف روزانه تخم کتان موجب کنترل قند خون پیش از دیابت می شود. در واقع یکی از موثرترین خواص تخم کتان پیشگیری از بیماری دیابت می باشد. این مسئله ناشی از تاثیر این دانه ها در بهبود قند خون است.

خواص آنتی اکسیدانی دانه های کتان

خواص تخم کتان

آنتی اکسیدان ها ترکیبات بسیار مفید برای بدن به شمار می روند. این ترکیبات با سلول های سرطانی مقابله کرده و موجب محافظت از سلول های سالم می شوند. امروزه بررسی ها نشان داده است میوه ها و سبزیجات و دانه های گیاهی مانند بادام زمینی سرشار از این آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این آنتی اکسیدان ها برای مقابله با بیماری های قلبی و عروقی نیز ضروری هستند. تخم کتان سرشار از انتی اکسیدان های متعدد می باشد.

تخم کتان دو نوع دارد: تخم کتان قهوه ایی و تخم کتان طلایی. ارزش غذایی این دو نوع تخم کتان بسیار به هم نزدیک است. دانه های کتان حاوی سطح بسیار پایینی از کلسترول و سدیم هستند. دو قاشق غذا خوری تخم کتان 11 درصد از نیاز روزانه به تیامین و فیبرهای خوراکی, 10 درصد از نیاز روزانه به منیزیم و 7 درصد از نیاز روزانه به فسفر و 2 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را برای بدن تامین می کنند.

همانطور که بیان کردیم, خواص تخم کتان بیشمار است. این فواید موجب سلامتی و محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می شود. توصیه می شود از دانه های این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…