تخم کتان که مردم اصطلاحا به آن بذرک می گویند، ساقه های بلندی به طول 50 تا 60 سانتی متر دارد و برگ های آن متناوب و نوک تیز و گل های آن دارای پنج گلبرگ می باشد. از خواص بذرک سیاه برای درمان بسیاری از مشکلات می توان کمک گرفت.

ما در مقالات قبلی از خواص تخم کتان، خواص تخم شربتی، خواص روغن کتان نوشته ایم و در این مقاله به فواید بذرک سیاه می پردازیم.

معرفی خواص بذرک سیاه:

طبیعت بذرک سیاه گرم و خشک است و از دانه های آن استفاده درمانی می کنند. بذرک سیاه هضم غذا را راحت می کند. این تخم تقویت کننده قوای مغزی و اعصاب می باشد. همچنین در تقویت قوای تناسلی نقش دارد و مدر عرق و افزایش دهنده شیر در مادران شیرده می باشد. برای تاخیر در عقب افتادگی پریودی نیز از این گیاه استفاده می کنند.

خواص بذرک سیاه یا تخم کتان

جهت تسکین درد قفسه سینه، درد احشاء داخلی و درد معقد مفید و موثر است. در اشخاصی که به سختی بول می کنند جهت سهولت این امر تاثیر گذار است. برای سر باز کردن زخم هایی که دیر سر باز می کنند، پودر دانه بذرک را با تخم سفید ، آرد جو و شیر گاو ترکیب کرده و یک لایه نازک بر روی زخم می اندازند تا زخم سر باز کند و چرک آن خارج شود. گفته شده است که مصرف دانه بذرک کلسترول را کاهش می دهد و گرفتگی عروق را رفع می کند. برای برطرف نمودن گرگرفتگی زنان که به علت یائسگی است نیز مفید می باشد.

خواص دانه بذرک سیاه

مصرف روزانه ده تا بیست گرم از این گیاه در آب جوش و یا در دیگر غذاها مجاز است و باید بدانید که استفاده مداوم از بذرک سبب بالا رفتن حرارت بدن و گلو درد می شود. بذرک منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است. این تخم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز کمک کند. از عوارض بذرک سیاه هم می توان به نفخ، اسهال، یبوست، حالت تهوع و درد معده اشاره کرد.

خواص تخم بذرک سیاه

ما در این مقاله به جمع آوری خواص بذرک سیاه پرداخته ایم و امیدواریم که مطالب درج شده برای شما مخاطبین گرانقدر مفید واقع شده باشد. ممنون که همراه ما هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…