خواص توت سفید در رفع بیماری ها و کاهش وزن

توت سفید درختی تنومند و بزرگ دارد که علاوه بر میوه از برگ های پهن آن، پوست شاخه های جوان و تازه و شیره میوه نیز در تغذیه و طب سنتی استفاده می شود. توت سفید میوه ای شیرین، آب دار و لذیذ می باشد. خشک شده این میوه نیز ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف آن برای فصول سرد سال نیز بسیار مناسب است. خواص توت سفید دارای ویژگی های با ارزش در درمان بیماری ها و فواید متعدد برای سلامتی بدن است.

مهم ترین خواص توت سفید را بهتر بشناسید

در مطالب گذشته خواص توت سیاه و همچنین خواص توت فرنگی را مورد بررسی قرار دادیم در این مطلب به بررسی خواص توت سفید و فواید دارویی و درمانی آن خواهیم پرداخت. طبع توت سفید مرطوب و گرم است و حاوی مقادیر زیادی از تانن، ویتامین های A، B و C، آب، منیزیم، کلسیم، پروتئین گیاهی، فیبر و مواد قندی می باشد. به همین دلیل توت سفید ملین خوبی است. تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سیستم عصبی و رفع ناراحتی های معده و دستگاه تنفسی از خواص دارویی توت سفید می باشند.

خواص ضد سرطانی توت سفید

از جوشانده پوست خشک شده شاخه های تازه درخت توت برای تعادل مزاج استفاده می شود. همچنین مصرف میوه و یا جوشانده ریشه، پوست و برگ درخت توت نیز ادرار آور است. شیره برگ های درخت توت نیز برای التیام بخشیدن به زخم ها و برطرف کردن تب کاربرد دارند. در ادامه با خواص ارزشمند این میوه کوچک اما پرفایده آشنا می شوید.

جلوگیری از انواع سرطان

توت سفید منبع خوبی از رزوراترول می باشد که این ماده در انگور نیز یافت می شود. محققان پی برده اند که این ماده گیاهی از بروز انواع سرطان جلوگیری کرده و در صورت بروز با عوامل آن مقابله می کند.

افزایش یافتن طول عمر

طبق مطالعات متعدد محققین، رزوراترول موجود در توت موجب بیشتر شدن عمر در اشخاص می شود که این مورد یکی از خواص توت سفید می باشد.

تصفیه کننده خون

پزشکان طب سنتی چینی، از توت به عنوان یک ماده غذایی برای تصفیه کردن خون استفاده می کنند. علاوه بر اینکه توت خون را تمیز می کند، موجب افزایش تولید خون در بدن هم می شود. به طور کلی سیستم گردش خون بدن را تقویت می کند.

خاصیت توت سفید در بارداری و شیردهی

تقویت کننده کلیه و کبد

پزشکان طب چینی معتقد هستند که مصرف توت سفید برای تقویت عملکرد و کارایی کبد و کلیه ها موثر است. مصرف توت تازه و یا خشک شده برای طحال و کبد بسیار مفید است و کبد را از مواد سمی پاک می کند که این موارد از دیگر خواص توت سفید می باشند.

افزایش یافتن قدرت شنوایی و بینایی

از برگ های درخت توت سفید دمنوشی تهیه می شود که این چای به بهتر شدن قدرت شنوایی و بینایی کمک شایانی می کند.

رفع یبوست

مصرف توت سفید با معده خالی، به همراه آب موجب درمان و رفع یبوست می شود که این امر از دیگر خواص درمانی توت سفید می باشد.

از بین رفتن کم خونی

توت سفید حاوی مقادیر زیادی از آهن می باشد. این میوه لذیذ و خوشمزه برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند بسیار مناسب است.

خواص دارویی توت سفید

درمان سرماخوردگی و حساسیت های فصلی

شیره توت سفید منبع خوبی از ویتامین C می باشد لذا از آن برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی  و آسم استفاده می شود. همچنین مصرف این میوه موجب رفع حساسیت هایی مثل خارش، سرفه، آبریزش بینی, عطسه، ریزش اشک، حساسیت های پوستی و رفع انواع آلرژی های متفرقه می شود.

پیشگیری از سفید شدن موها

در بسیاری از کشورهای اروپایی از خواص توت سفید برای پیشگیری و درمان سفید شدن زودرس موها استفاده می کنند.

کاهش کلسترول خون

توت سفید حاوی آنتی اکسیدانی به اسم آنتوسیانید می باشد. این آنتی اکسیدان موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شده و در نتیجه از ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی هم پیشگیری می کند.

 کاهش وزن

طبق یافته های محققان توت حاوی فیبر نامحلول است این نوع فیبرها میزان کالری جذب شده توسط بدن را کاهش می دهند که این امر منجر به کاهش وزن در افراد می شود.

خاصیت و فواید مصرف توت سفید

نکات پایانی

  • طبیبان طب سنتی ایزانی از جمله حکیم ابونصر هروی توصیه می کنند که برای بهره مند شدن از خواص توت سفید آن را با شکم خالی مصرف کنید. بهترین زمان مصرف توت سفید صبح ناشتا و عصر ( فاصله بین وعده های غذایی ظهر و شب) می باشد زیرا زود هضم بوده و ترکیبات آن بهتر جذب بدن می شوند. مصرف توت با شکم پر هضم آن را مشکل و باعث نفخ در روده ها و شکم می شود.
  • با اینکه توت سفید حاوی قند می باشد اما مصرف آن برای بیماران دیابتی ضرری ندارد. توصیه می شود به جای قند از توت خشک استفاده کنند.
  • افرادی که اوره و یا اسید اوریک بالا دارند بهتر است توت خشک را جایگزین قند کنند.

مهم ترین خواص توت سفید

  • مصرف توت برای کودکان و سالمندان بسیار مفید است. زیرا مواد معدنی موجود در آن که جزء خواص توت سفید به شمار می آیند، انرژی مورد نیاز بدن سالمندان را تامین کرده و همچنین موجب تقویت لثه های کودکان می شود.
  •  به خاطر داشتن کلسیم و فسفر در توت خشک برای لثه کودکان مفید است و تأمین کننده انرژی برای سالمندان است.
  • ویتامین های گروه B موجود در توت سفید موجب رفع عصبانیت، ترس، اضطراب و خمودی می شوند.
  • ویتامین A موجود در این میوه نیز موجب تقویت بینایی و رشد ناخن می شود.
  • بهتر است در دوران بارداری از توت خشک استفاده شود زیرا توت تازه ممکن است برای جنین ایجاد حساسیت کند.
  • مصرف توت در دوران شیردهی موجب ازدیاد شیر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …