فواید مصرف و خواص چای سبز

خواص و فواید چای سبز بی شماری است به طوری که می توان آن را درمان کننده بسیاری از بیماری ها برشمرد. همچنین برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و تناسب اندام هم بسیار مفید است. اگر افراد از خواص این چای با ارزش آگاهی یابند، بی شک به مصرف این چای روی می آورند. در ادامه این مطلب با خواص چای سبز بیشتر آشنا می شوید.

تاریخچه چای با ارزش سبز

بعد از آب، چای دومین نوشیدنی پرطرفدار در بین مردم بسیاری از کشورها می باشد. اما در کشور ما، ایران مردم چای سیاه را دوست دارند و از آن می نوشند در حالی که خواص چای سبز نسبت به چای سیاه و نیز چای ترش بسیار بیشتر است.

گیاه چای حتی در شرایط آب و هوایی گرم و در ارتفاعات بالای 2100 متر از سطح دریا هم رشد می کند. برای تهیه چای سبز از برگ ها و جوانه های تازه گیاه چای استفاده می شود.

تاریخچه خواص چای سبز

در فرآیند تولید، این نوع چای کمتر اکسایش شده و حرارت می بیند. چون تخمیر نمی شود ترکیبات و آنتی اکسیدان های مفید موجود در آن هم کمتر از بین می روند ولی چای سیاه تخمیر می شود برای همین نسبت به چای سبز سالم و دارای خواص زیادی نیست. چای سبز دارای دو نوع چینی و ژاپنی می باشد.

مهمترین فواید و خواص چای سبز

چای سبز آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد سرطانی دارد.  به همین دلیل این نوع چای دارای خواص دارویی و درمانی است. مقدار کافئین این نوع چای نسبت به چای سیاه بسیار کمتر است به همین خاطر مضر نیست. پزشکان توصیه می کنند برای بهره مندی از خواص چای سبز, روزانه 4 تا 5 فنجان از این چای، 2 ساعت قبل و یا بعد از وعده های غذایی مصرف تا از ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها جلوگیری شود.

خاصیت ضد سرطانی چای سبز

از جمله خواص دارویی چای سبز می توان به ضد تب، تقویت کننده اعصاب، کاهش رشد سلول های سرطانی دهانه رحم، مبارزه با ویروس HPV ( پاپیلومای انسانی)، جلوگیری از اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش بر روی DNA ، تقویت و رفع ناراحتی های معده، جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان، رفع کمبود استروژن در دوران یائسگی و کمک به دفع مواد سمی و باکتری های مسمومیت غذایی از بدن اشاره کرد. در ادامه بیشتر با خواص چای سبز آشنا می شوید.

خاصیت ضد سرطانی

ویتامین های E و C دو آنتی اکسیدان بسیار مهم در حفظ سلامتی بدن هستند اما چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی تر از ویتامین های E و C می باشد که این امر موجب خاصیت ضد سرطانی چای سبز شده است.

خاصیت ضد پیری و جوان سازی

از دیگر خواص چای سبز می توان به آنتی اکسیدان هایی اشاره کرد که موجب حفظ شادابی، جوانی و سلامتی بدن و سلول های آن می شوند. وجود چنین آنتی اکسیدان های مفیدی در چای سبز باعث شده که این چای خاصیت ضد پیری داشته باشد و روند پیری سلول های بدن را به تاخیر بیاندازد.

مراقبت از پوست و حفظ سلامتی آن

یکی از خواص چای سبز وجود آنتی اکسیدان هایی در آن است که از سلول های پوست ( بخصوص پوست صورت) در برابر رادیکال های آزاد که منجر به سرطان، افتادگی، چین و چروک و پیری پوست می شود، حفاظت می کند.

رفع تبخال

بروز تبخال به دلیل وجود ویروسی در بدن صورت می گیرد. مصرف چای سبز کمک به بهبود این مشکل می کند. همچنین اگر پنبه ای را به چای سبز آغشته کرده و تبخال را با آن مرطوب کنید و این عمل را نیز 3 بار در روز انجام دهید موجب تسریع در روند بهبودی تبخال می شود.

لاغری و کاهش وزن

همان طور که گفتیم مصرف درست و روزانه از چای سبز نه تنها برای درمان بیماری ها مفید است بلکه موجب لاغری هم می شود. چای سبز حاوی پلی فنول می باشد که این ترکیب فعالیت آنزیم تجزیه کننده قند ( آمیلاز بزاق) را کنترل می کند. بدین ترتیب سوختن چربی ها و هیدرات های کربن افزایش می یابند و از ذخیره شدن گلوکز در سلول های چربی هم جلوگیری می شود. که این امر نیز منجر به کاهش وزن و کم شدن اندازه دور کمر می شود. از طرفی هم میزان چربی های بدن و قند خون هم متعادل می شوند.

خواص دارویی چای سبز

کاهش چربی و کلسترول بد خون

چای سبز به دلیل دارا بودن ویتامین های A و C به طور قابل توجهی میزان چربی و کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب خون را هم افزایش می دهد که این امر از بروز سکته و حملات قلبی و همچنین بیماری های قلبی و عروقی هم پیشگیری می کند.

رفع مشکلات دندان و دهان

یکی دیگر از خواص چای سبز از بین بردن باکتری های دهان و دندان و رفع بوی بد دهان است که این امر به افزایش سلامت دندان ها و دهان کمک و از پوسیدگی دندان ها هم جلوگیری می کند. در چین از چای سبز به عنوان خوشبو کننده دهان برای حضور در مراسم و مهمانی ها استفاده می شود.

حفظ سلامت مفاصل و استخوان ها

چای سبز حاوی حجم بالایی از فلوراید می باشد. فلوراید تاثیر مثبتی در سلامتی استخوان ها و دندان ها دارد و از پوسیدگی دندان، پوکی استخوان و همچنین با متوقف کردن آنزیم های ازبین برنده غضروف مفاصل از ورم مفاصل و روماتیسم هم جلوگیری می کند.

افزایش مقاومت وسیستم ایمنی بدن

چای سبز مقادیر زیادی ویتامین C دارد و این ویتامین هم موجب افزایش مقاومت و سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها و بیماری های فصلی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت های فصلی می شود.

رفع عفونت گوش

مصرف چای سبز از گوش در برابر تورم و عفونت حفاظت می کند. همچنین می توان گوش را با پنبه ای که به این چای گیاهی آغشته شده، تمیز کرد بدین ترتیب عفونت و تورم گوش کاهش پیدا می کند.

تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر

خواص دارویی چای سبز موجب تحریک و تقویت سلول های مغز مخصوصا در بخش حافظه می شود. همچنین چای سبز میزان استیل کولین را کاهش می دهد که این امر از تخریب سلول های مغزی و در نتیجه بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

خواص درمانی چای سبز

کنترل بیماری های دستگاه تنفسی

از جمله خواص چای سبز برای دستگاه تنفسی این است که حاوی ماده تئوفیلین می باشد. این ماده التهاب و ناراحتی های دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. نوشیدن چای سبز به افراد مبتلا به آسم، افراد ساکن در مناطق سردسیر و افرادی که مشاغل خاصی دارند مثل کارگران کارخانه سیمان، توصیه می شود.

رفع بیماری های کبدی

یکی دیگر از خواص چای سبز این است که رادیکال های آزاد ناشی از چربی های موجود در کبد را از بین می برد. بدین ترتیب کبد سالم می ماند و دچار بیماری به ویژه سرطان نمی شود.

تنظیم فشار خون

یکی از فواید چای سبز وجود ترکیباتی در آن است که از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری می کند همچنین در صورت ابتلا فشار خون را هم کاهش می دهد.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

همان طور که گفتیم چای سبز فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق را متوقف می کند بدین ترتیب مواد نشاسته ای با سرعت کمتری شکسته و در نتیجه قند خون نیز با سرعت کمی افزایش می یابد که این امر از خطر ابتلا به دیابت پیشگیری می کند. همچنین از عوارض ابتلا به دیابت مثل آب مروارید، ناراحتی و بیماری های کلیه و… هم جلوگیری می کند.

حفظ سلامتی قلب و عروق

ماده شیمیایی اپیگالوکاتچین سه گالیت موجود در چای سبز از قلب محافظت و از رسیدن آسیب به آن جلوگیری می کند. حتی به هنگام سکته و حملات قلبی، فعالیت پروتئین “استات یک” در درون سلول های قلب را متوقف کرده که این امر باعث کاهش مرگ سلول های قلبی می شود و به روند بهبود این سلول ها هم سرعت می بخشد. بدین ترتیب قلب و سلول های آن آسیب کمتری می بینند.

خاصیت ضد پیری چای سبز

چای سبز حاوی کتچین می باشد و این ماده موجب رقیق شدن خون شده و از ایجاد لخته در آن و همچنین از گرفتگی و ایجاد رادیکال های آزاد در رگ ها توسط آنزیم ها جلوگیری می کند. این عوامل نیز در پیشگیری از بروز حملات قلبی نقش دارند.

پیشگیری از انواع بیماری های ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده است وجود ماده EGCG یا اپی گالوکاتچین گالات در چای سبز از خطر ابتلا به انواع بیماری ایمنی بدن جلوگیری می کند. در واقع ماده EGCG  از فعالیت آنتی ژن هایی که به ایمنی بدن آسیب وارد می کنند و سلول های بزاق و پوست را هدف قرار می دهند در نتیجه شخص دچار خشکی دهان می شود و یا به امراض پوستی دچار می شود، جلوگیری می کند.

همچنین ترکیب اپی گالوکاتچین گالات همچون عایق عمل کرده و از متصل شدن ویروس HIV به سلول های سیستم ایمنی بدن و آسیب رساندن به آن جلوگیری می کند در نتیجه از ابتلا به بیماری ایدز پیشگیری می کند. در واقع با نوشیدن چای سبز سلول های ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها عایق می شوند.

رفع استرس و ایجاد شادی

ماده ال تیانین نوعی اسید آمینه موجود در چای سبز است که موجب آرامش و شادی در شخص می شود. همچنین استرس و خستگی را هم برطرف می کند.

نحوه صحیح دم کردن چای سبز

ابتدا آب در حال جوش را در قوری چینی بریزید. بعد از گذشت 5 تا 8 دقیقه به ازای هر یک فنجان آب، 1 قاسق مربا خوری چای سبز در قوری بریزید. دربش را گذاشته ( بین 8 تا 10 دقیقه) تا با حرارت همان آب داخل قوری دم بکشد. چای سبز را همچون چای سیاه دم نکنید زیرا تمام خواص مفید چای سبز، از بین می رود. می توان برای معطر کردن طعم چای از گل سرخ، هل و میخک، چوب دارچین، نعناع، گل بهار نارنج و یا زعفران استفاده کرد.

خاصیت چای سبز در رفع بیماری ها

به هیچ وجه چای سبز را در قوری استیل دم نکنید زیرا تانن موجود در چای سبز با آهن قوری استیل رسوب می کند. می توان از چای سبز کیسه ای هم استفاده کرد و وقتی هم خنک شد از آن به عنوان کمپرس برای رفع خستگی چشم ها استفاده کرد.

نکات پایانی

به طور کلی هر ماده غذایی در عین حال که مفید است ضرر هایی هم دارد. تا به اینجا با خواص چای سبز آشنا شدید اما بایستی تعادل را در مصرف آن رعایت و از زیاده روی در مصرف این چای با ارزش پرهیز کرد. توصیه می شود در صورت داشتن هر یک از موارد زیر قبل از مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنید.

  • دوران بارداری و شیردهی ( با مشورت پزشک اگر برای مصرف چای سبز مشکلی نداشتید روزانه از دو فنجان چای بیشتر مصرف نکنید.)
  • افرادی که ناراحتی های اعصاب دارند.
  • داشتن ضربان قلب نامنظم
  • مصرف داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین
  • مصرف چای سبز اثر داروهایی مثل بنزیل پنی سیلین، متی سیلین و آسپرین را افزایش می دهد.
  • افرادی که مشکلات روانی، استرس و اضطراب زیادی دارند.
  • افراد مبتلا به کم خونی
  • کسانی که به اختلالات خونریزی مبتلا هستند.
  • ابتلا به بیماری فشار چشم
  • ابتلا به میگرن
  • داشتن یبوست

در این مقاله با مهمترین فواید و خواص چای سبز آشنا شدید. امیدوارم به خوبی بتوانید مصرف این چای پر فایده را برنامه روزانه خود قرار دهید تا از فواید آن بهره لازم را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…