خواص قره قروت در سلامتی بدن

قره قروت محصول محلی ایران و یکی از فرآورده های شیر است. کشک، ماست و یا دوغ را مدت زیادی حرارت می دهند در نتیجه بخش زیادی از آب آن تبخیر شده و تغییرات شیمیایی در پروتئین های مواد اولیه آن ایجاد می شود. در پایان بافتی الاستیک و تقریبا سفت تشکیل می شود که به آن قره قروت می گویند. در ادامه به خواص قره قروت بر سلامت بدن می پردازیم.

قره قروت

یکی از تنقلات ترش و پرطرفدار در بازار قره قروت می باشد که رنگ ( سفید، زرد، قهوه ای و سیاه)، طعم و بافت متفاوتی به دلیل عواملی مثل میزان حرارت و مدت زمان آن، مقدار آب تبخیر شده، کیفیت و میزان چربی ماده اولیه و… دارد. همچنین تغییرات متفاوت مواد اولیه در حین تهیه قره قروت، در طعم و خواص آن تاثیر گذار هستند. در مقالات گذشته با خواص کشک و خواص ماست دو ماده اولیه در تهیه قره قروت آشنا شدیم در این مقاله به بررسی خاصیت های دارویی و درمانی قره قروت می پردازیم.

خواص قره قروت برای لاغری

با خواص قره قروت آشنا شوید

خواص قره قروت باعث استحکام بدن به ویژه عضلات می شود زیرا دارای پروتئین و کربوهیدراتی است که به رشد و نمو بدن کمک می کند. همچنین می تواند انرژی روزانه مورد نیاز بدن را هم تامین می کند. قند قره قروت، لاکتوز می باشد که جزء قندهای طبیعی و مفید است. در طی فرآیند تولید قره قروت، لاکتوز شکسته و به قند ساده تری تبدیل می شود. بنابراین کسانی که نمی توانند قند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند، برای مصرف قره قروت مشکلی نخواهند داشت. گفتنی است از خواص دیگر قره قروت پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد.

فواید قره قروت برای پوکی استخوان

تنقلاتی مناسب برای افرادی با چربی خون بالا

یکی از خواص قره قروت, میزان چربی بسیار پایین آن می باشد که برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، همچنین کسانی که چربی خون بالایی دارند، جزء تنقلات مناسب به حساب می آید.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم ماده ای معدنی است و وجود آن به مقدار لازم برای استخوان ها، دندان ها و هورمون ها ضروری است. شیر و فرآورده های آن مثل قره قروت حاوی کلسیم بوده و از پوکی استخوان بزرگسالان، نرمی استخوان کودکان، پوسیدگی دندان ها، دردهای استخوانی و ستون فقرات، شکستگی های مکرر استخوان ها پیشگیری می کنند.

افزایش مقاومت بدن

از دیگر خواص قره قروت, مواد مغذی و املاح موجود در آن است که هم ویتامین ها و آنزیم ها را فعال می کند و هم مقاومت بدن را در برابر عفونت و بیماری های ناشی از آن افزایش می دهد.

فایده قره قروت در پیش گیری از سرطان

ضدعفونی کننده دستگاه گوارش

قره قروت اسید هایی دارد که دستگاه گوارش را ضد عفونی و از رشد و تکثیر باکتری های مضر در آن جلوگیری می کنند. همچنین از سرطان های دستگاه گوارش نیز پیشگیری می کند.

رفع شوره سر

از دیگر خواص قره قروت درمان شوره سر می باشد. ابتدا مقداری قره قروت را در آب حل کنید سپس پوست سر را با آن ماساژ داده و با کلاه پلاستیکی بپوشانید. بعد از گذشت 15 دقیقه بشویید.

نکات پایانی

  • قره قروت  به یکی از دو روش غربالی و یا گرمادهی درست می شود. روش گرمادهی باعث می شود که قره قروت کلسیم بیشتری داشته باشد.
  • به طور کلی خواص قره قروت تهیه شده از کشک بیشتر، مزه آن ترش تر و همچنین دارای کلسیم بیشتری هم می باشد. قره قروت از جوشاندن آب ماست و یا آب دوغ هم درست می شود.

خاصیت قره قروت در درمان شوره سر

  • برای تغییر طعم قره قروت و یا برای جلوگیری از رشد میکروب ها، به آن مقدار زیادی نمک می زنند. بنابراین مصرف آن برای کسانی که فشار خون بالایی دارند مناسب نیست.
  • در مصرف قره قروت تعادل را رعایت کنید زیرا اسیدیته آن بسیار بالا می باشد که این امر به مینای دندان ها آسیب جدی وارد می کند.
  • از قره قروت های بهداشتی و پاستوریزه استفاده کنید. مصرف قره قروت باز و محلی موجود در مغازه ها موجب مسمومیت و بیماری می شود.

درست کردن قره قروت

  • اسید موجود در قره قروت زیاد است لذا مصرف زیاد آن باعث بی حالی و ضعف می شود.
  • قره قروت را در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید تا فاسد نشود. فساد قره قروت به مقدار رطوبت آن بستگی دارد. البته قره قروت هایی که به روش گرمادهی تهیه می شوند مقاومت بیشتری در برابر فاسد شدن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…