مهمترین خواص لوبیا سفید

خواص لوبیا سفید به دلیل ترکیبات موجود در آن است. از ترکیبات موثر آن می توان به کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، ویتامین، نیاسین، سدیم، اسید فولیک، پروتئین و سلنیوم اشاره کرد. همچنین گفتنی است که لوبیا سفید دارای فیبر بالا بوده که در تقویت دستگاه گوارش موثر است. میزان کلسترول در لوبیا سفید پایین است. لوبیا سفید باعث رسیدن اکسیژن به سلول ها شده و جذب کلسیم را نیز بالا می برد.

خواص لوبیا سفید

در مقالات گذشته به بررسی خواص لوبیا چیتی پرداختیم در این مقاله به بررسی خواص لوبیا سفید که از جمله حبوبات پرطرفدار در ایران نیز به شمار می رود می پردازیم. از جمله خواص دارویی لوبیا سفید می توان به تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. از لوبیای سفید برای از بین بردن انگل های روده و معده نیز استفاده می شود. به افرادی که ناراحتی های گوارشی مانند یبوست دارند توصیه می شود که از لوبیای سفید استفاده کنند. خوراک لوبیا سفید ملین است و به عنوان مسهل عمل می کند.

خواص لوبیا سفید

تنظیم قند خون

افراد دیابتی می توانند از لوبیا سفید به عنوان یک داروی خوراکی برای تنظیم میزان قند خون بهره ببرند. محققان دریافتند میزان قند خون در افراد دیابتی بعد از مصرف لوبیا سفید تنظیم می شود. افراد دیابتی بعد از هر وعده غذایی با افت شدید قند مواجه می شوند. اما در صورتی که از لوبیا سفید استفاده کرده باشند میزان قند در حد متعادلی می مانند و مشکلات ناشی از افت قند نیز برای آنها بوجود نمی آید.

تنظیم فشار خون

کنترل و تنظیم فشار خون را می توان از جمله خواص لوبیا سفید نام برد. لوبیا سفید سرشار از سدیم و پتاسیم است که در تنظیم میزان ضربان قلب و فشار خون نقش زیادی دارد. همچنین مصرف لوبیا سفید احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش داده و به گردش خون کمک زیادی می کند. بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی می توانند از مخلوط لوبیا سفید، سیر و زیتون استفاده کنند. مصرف این خوراکی باعث بهبود عملکرد قلب شده و در جلوگیری از بیماری و ناراحتی های قلبی موثر است.

فواید لوبیا سفید

جلوگیری از سرطان

افرادی که لوبیا سفید مصرف می کنند سیستم دفاعی بدنشان در برابر بیماری سرطان مقاوم تر است. لوبیا سفید دارای مس و منگنز است که در تجزیه رادیکال های آزاد نقش دارند و در نتیجه بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.

جلوگیری از پیری زودرس

از خواص لوبیا سفید می توان به جلوگیری از پیری زودرس پوست اشاره کرد. لوبیا سفید دارای مقدار زیادی مس است که در بازسازی سلول های پوستی نقش مهمی دارد. کلاژن پوست مانع از افتادگی پوست و چین و چروک آن می شود. مصرف لوبیا سفید باعث بازسازی آنزیم های سازنده کلاژن می شود و در نتیجه به جوان ماندن سلول های پوستی کمک می کند.

مهمترین فواید لوبیا سفید

پیشگیری از آلزایمر

به افراد مسن توصیه می شود که در رژیم های غذایی شان از لوبیا سفید استفاده کنند و مصرف لوبیا سفید در جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر است. ویتامین B1 موجود در لوبیا سفید باعث تقویت بافتهای مغزی می شود.

تقویت کبد

لوبیا سفید به عنوان سم زدا در بدن عمل می کند و باعث خروج سم های موجود در کبد می شوند و به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. بنابراین برای تقویت کبد و خروج مواد سمی از بدن مصرف لوبیا سفید توصیه می شود.

درمان کم خونی

به دلیل وجود آهن در لوبیا سفید برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند مفید می باشد. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود که از لوبیا سفید در رژیم غذایی خود استفاده کنند. زیرا مشکل کم خونی و کمبود آهن در دوران بارداری شایع می باشد.

فواید و خواص لوبیا سفید

مضرات مصرف لوبیا سفید

در کنار فواید گفته شده از خواص لوبیا سفید, مصرف این لوبیا برای بعضی افراد ممکن است باعث بروز خطراتی شود. همانطور که گفته شد لوبیا سفید سرشار از پروتئین است به همین دلیل مصرف آن در افرادی که بیماری نقرس دارند ممکن است سبب تشدید این بیماری شود. لوبیا سفید و به طور کلی حبوبات نفخ زا می باشد و باعث بوجود آمدن گاز در معده می شود. افرادی که نفخ دارند باید در مصرف لوبیا سفید جانب احتیاط را رعایت کنند. همچنین غذاهایی که با لوبیا سفید تهیه شده اند دیر هضم می باشند. افرادی که مشکلات گوارشی و هضم غذا دارند نیز باید از مصرف بی رویه لوبیا سفید اجتناب کنند.‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…