بررسی انواع خواص تخم شربتی

 تخم شربتی از انواع گیاهان خودرو است که دارای برگ ها و تخم های ریزی است و این گیاه در اوایل فصل بهار می روید, خواص تخم شربتی بیشمار است که در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا شما عزیزان را با انواع خواص و مزیت های تخم شربتی آشنا سازیم.

تخم شربتی دارای ترکیب های لعاب داری است و بعد از ریختن در آب به شکل ژله ای تبدیل می شود و می تواند برای از بین بردن تشنگی و عطش مناسب باشد همچنین این دانه با ارزش دارای خواص دارویی و درمانی زیادی است.

خواص مفید تخم شربتی برای خانم های باردار

بررسی انواع خواص تخم شربتی

از زمان های گذشته تا به امروز از تخم شربتی و خاکشیر در فصل تابستان برای تهیه انواع شربت ها استفاده می شود که هر یک از این مواد غذایی دارای خاصیت های بیشماری هستند. در ادامه انواع خواص تخم شربتی و مواد مغذی موجود در آن را مورد بررسی قرار دهیم همچنین در پایان مطلب نیز شما را با برخی از مضرات این دانه آشنا می سازیم.

مزیت های استفاده از تخم شربتی در دوران بارداری

مواد مغذی موجود در تخم شربتی

  • تخم شربتی دارای مقدار زیادی کلسیم است و میزان کلسیم آن، 5 تا 6 برابر کلسیم موجود در شیر است.
  • دانه های ریز تخم شربتی به عنوان منبع غنی از پتاسیم محسوب می شوند و پتاسیم موجود در این دانه ها 2 برابر پتاسیم موجود در موز است.
  • میزان آهن موجود در این دانه های ریز 3 برابر میزان آهن در اسفناج است.
  • این دانه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.
  • دانه های ریز تخم شربتی یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند و همچنین این دانه مانند تخمه هندوانه دارای مقدار زیادی از اسید های چرب امگا 6 است.

خواص مفید تخم شربتی

  • این دانه های ریز مانند تخم کتان حاوی اسید های چرب هستند.
  • تخم های شربتی همچنین دارای مقدار زیادی منیزم و منگنز و مس و روی و نیاسین و انواع ویتامین ها هستند و این دانه های ریز حاوی مقدار زیادی از فیبرهای محلول در آب نیز می باشند.
  • این دانه به غیر از آمینواسید تورین شامل همه آمینواسید هایی است که برای بدن مورد نیاز هستند از این رو این دانه های کوچک غذایی کامل محسوب می شوند.
  • تخم های شربتی همچنین دارای 20 درصد پروتئین و مقدار زیادی ویتامین C هستند.

تخم شربتی و تاثیر شگفت انگیز آن بر لاغری

تخم های شربتی های مانند تخم کدو برای کاهش وزن بدن موثر هستند. اگر شما تمایل دارید بدون استفاده از ورزش و داروهای لاغری و چسب های مخصوص, لاغر شوید بهتر است از دانه های ریز تخم شربتی استفاده کنید این دانه ها برای لاغر شدن معجزه می کنند.
تخم های شربتی حالت ژلاتینی دارند و به این دلیل باعث سیر نگه داشتن افراد چاق در مدت زمان طولانی می شوند و شما می توانید با مصرف این دانه های پرخاصیت بدون داشتن احساس گرسنگی به راحتی وزن کم کنید.
اگر دانه شربتی را همراه را با غذای خود استفاده کنید حالت ژلاتینی آن باعث می شود تا نشاسته موجود در غذا ها شکر خود را به تدریج آزاد کنند و شما در طول روز انرژی متعادلی داشته باشید.

خواص تخم شربتی برای لاغری
برخلاف همه قرص ها و داروهای پرخطر لاغری که موجب مشکلاتی در معده می شوند تخم های شربتی از معده شما در برابر انواع ناراحتی و مشکلات معده و ورم معده جلوگیری می کند بنابراین اگر شما تصمیم گرفته اید که لاغر شوید بهتر است از استفاده تخم شربتی غافل نشوید. برای مصرف این دانه ها می توانید مقداری از تخم های شربتی را در آب حل کنید و بعد از اینکه تخم ها حالت ژلاتین به خود گرفتند آن ها را میل کنید.

انواع خواص درمانی و مفید تخم شربتی برای بدن

  • رفع عطش

دانه های ریز شربتی برای برطرف ساختن عطش در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرند. مقداری از این دانه ها را به شربت دلخواه خود اضافه کنید سپس شربت را برای از این بردن عطش میل کنید.

  • تقویت کردن اعصاب

برای تقویت اعصاب مقداری تخم شربتی را با عرق بادرنجبویه مخلوط کنید سپس برای شیرین شدن این مخلوط مقداری عسل به آن اضافه کنید و به مدت 1 تا 2 بار در طول روز این مخلوط را میل کنید.

  • تقویت کردن قلب

برای تقویت قلب مقداری از دانه های ریز شربتی را در عرق بید مشک و یا عرق نسترن بریزید و سپس آن را میل کنید.

  • درمان بیماری های تنفسی

از مخلوط دانه های ریز تخم شربتی با زنجبیل و عسل می توانید برای درمان سرماخوردگی و برونشیت و آنفلوانزا و آسم استفاده کنید.
از دیگر خواص تخم شربتی درمان سیاه سرفه است این دانه های ریز به دلیل تاثیرات ضد اسپاسمی که دارند برای برطرف کردن سیاه سرفه می توانند مفید باشند.
برای درمان تنگی نفس و سرفه خشک 1 قاشق مرباخوری از تخم شربتی را در لیوان بریزید سپس مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید تا در آب حل شود و آن را بنوشید.

  • درمان مشکات گوارشی

این دانه های ریز و سیاه حاوی مقداری زیادی فیبر غذایی هستند بنابراین برای درمان بافت های گوارشی می توانند مفید باشند. از دیگر خواص تخم شربتی می توان به درمان معده درد و درمان یبوست و نفخ و درمان سوء هاضمه و بی نظمی در کار کردن روده اشاره کرد.

  • درمان انواع عفونت

با خرد کردن تخم های شربتی روغنی از آن ها بدست می آید که از این روغن می توان برای درمان عفونت مثانه و عفونت پوستی و زخم ها و بریدگی های عفونی استفاده کرد.

بررسی خواص درمانی تخم شربتی

خواص دارویی تخم شربتی برای سلامت بدن

  •  از جمله خواص تخم شربتی پیشگیری از بیماری دیابت است این دانه های ریز فشار خون را متعادل نگه می دارند از این رو می توانند درصد ابتلا به بیماری دیایت را کاهش می دهند.
  • برطرف کردن خستگی های ذهنی و تنش های عصبی
  • برطرف کردن افسردگی و میگرن و بیماری مالیخولیا
  •  خواص دارویی تخم شربتی باعث خوب شدن خلق و خوی افراد عصبی و بداخلاق می شود.
  • بهتر است برای تنظیم فشار خون تخم شربتی همراه با غذا میل شود.
  • در چین از تخم های شربتی برای درمان انواع عفونت و معده درد و گزیدگی انواع حشرات و مار و کاهش دمان بدن استفاده می شود.
  • تخم شربتی حاوی مقدار زیادی آهن و پتاسیم و پروتئین و کلسیم می باشد از این رو برای افرادی که با مشکل جذب کلسیم رو به رو هستند می تواند مفید باشد این دانه های ریز حاوی بورون هستند که این ماده معدنی باعث انتقال دادن کلسیم به استخوان می شود.
  • یکی دیگر از خواص تخم شربتی تنظیم قند خون است.
  • کاهش احتمال ابتلاء به بیماری دیابت نوع دو
  • دفع کردن مواد زائد در روده
  • یکی دیگر از خواص تخم شربتی تعادل گلوکز خون است بنابراین استفاده از این دانه برای بیماران دیابتی می تواند مفید باشد.

خواص و مزیت های مفید تخم شربتی

فواید تخم شربتی در دوران شیردهی و بارداری

تخمه آفتابگردان و دانه های ریز شربتی از انواع مواد غذایی سالم و مفید در دوران بارداری هستند بنابراین بهتر است خانم های باردار در طول دوران بارداری خود از این دانه های مفید برای حفظ سلامت بدن خود استفاده نمایند.
در دوران بارداری مصرف روزانه 10 گرم از دانه های شربتی باعث تقویت کردن قلب و زیبایی بچه و صحت مزاج می شود. از خواص تخم شربتی برای زنان در دوران شیردهی نباید غافل شد. مصرف این دانه های سیاه و ریز در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می شود و بهتر است در مصرف این دانه های شربتی در این دوران زیاده روی نکنید.

خواص مفید تخم شربتی برای کاهش وزن

مضرات تخم شربتی

هر کدام از مواد غذایی علاوه بر اینکه دارای خواص بیشماری هستند استفاده زیاد از آن ها می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. در ادامه این مطلب انواع مضرات و موارد منع مصرف تخم های شربتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

1. افرادی که مبتلا به کرم معده هستند نباید از تخم شربتی استفاده کنند.
2. مصرف زیاد آن باعث بروز سرگیجه و اختلال در بینایی می شود.
3. افرادی که از دارو های ضد انعقاد استفاده می کنند نباید از دانه های شربتی استفاده کنند.
4. اگر شما در حال حاضر ار داروی خاصی استفاده می کنید بهتر است قبل از استفاده از دانه های شربتی با پزشک مشورت کنید.
5. این دانه های ریز فشار خون را کاهش می دهند بنابراین افرادی که از داروهای ضد فشار استفاده می کنند باید در مصرف این دانه ها احتیاط داشته باشند.
6. تخم های شربتی دارای گلوتن می باشند بنابراین اگر بدن شما حساس است بهتر است در مصرف این دانه ها احتیاط داشته باشید.

تخم شربتی

همانطور که در این مطالب مشاهده کردید خواص تخم شربتی برای بدن بیشمار است بنابراین بهتر است از این دانه های ریز و سیاه برای حفظ سلامت بدن و کاهش وزن خود استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده خاصیت دانه های مختلف به بخش انواع خواص دانه ها مراجعه کنید.

یک دیدگاه

  1. اونیکا

    آوریل 19, 2017 در 4:38 ب.ظ

    توضیحات بسیار جامع و مفید بود . سپاس فراوان .

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…