خواص زغال اخته

درخت یا درختچه زغال اخته در منطقه وسیعی از اروپا و آسیا به ویزه در ارمنستان، قفقاز و ایران رشد می کند. زغال اخته علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد، دارای خواص درمانی فوق العاده ای نیز است. گل های زغال اخته دارای رنگ زرد و خوشه ای هستند و شهد زیادی برای زنبور های عسل دارد. میوه زغال اخته به شکل حدودا اندازه میوه آلبالو می باشد و شکل آن به صورت بیضی است و رنگ آن قرمز و بسیار خوش رنگ می باشد. خواص زغال اخته بسیار و فراوان و بی شمار می باشند.

زغال اخته نرسیده به دلیل داشتن میزان زیادی از اسید، بسیار ترش است اما میوه رسیده آن که رنگ قرمز تیره ای دارد دارای طعمی شیرین و خوشمزه است. زغال اخته در فصل تابستان به صورت تازه مصرف می شود. این میوه را به صورت های خشک، کنسرو، ترشی، سس، آبمیوه، سرکه، مربا، نکتار، ژله و لواشک تیه می کنند که در تمامی فصل های سال یافت می شود.

زغال اخته و خواص آن

بررسی خواص زغال اخته و مزیت های فوق العاده آن

میوه زغال اخته سرشار از اسید فولیک، کلسیم، آهن، فلاوونوئیدها و ویتامین های E, B1, B2, C می باشد. میوه های خانواده زغال اخته و گیلاس حاوی مقادیر بالایی از از آنتوسیانین هستند. رنگ دانه موجود در زغال اخته که همان آنتوسیانین نام دارد از دسته فلاوونوئید ها است که این عامل موجب زنگ قرمز زغال اخته، گوجه فرنگی و دیگر میوه های قرمز رنگ است. زغال اخته دارای بیش از 10 درصد قند، تانن، اسید های آلی، پکتین و رنگدانه است. این میوه خوش رنگ و خوش مزه دارای فیبر بالا و کالری بسیار کمی دارد و از این جهت مصرف آن به افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند توصیه می شود.

زغال اخته

فواید زغال اخته برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص زغال اخته پیشگیری و درمان انواع سرطان است. مواد مغذی موجود در زغال اخته از رشد کولون (قسمتی از روده بزرگ)، تکثیر سلول های سرطان خون و سرطان های ریه بدون تاثیر بر سلول های سالم جلوگیری می کند. ترکیبات مفید موجود در این میوه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان های پوست، شش و پروستات موثر می باشد. برای پیگیری از ابتلا به سرطان باید از مصرف این میوه به صورت کامل بهره مند شود.

مزیت های زغال اخته برای پیشگیری از بیماری های قلبی

افرادی که از میوه زغال اخته بیشتر مصرف می کنند ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها بسیار کاهش می یابد. خواص زغال اخته به دلیل سطح بالایی از آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش بیماری های قلبی کمک می کند. طبق تحقیقاتی که بر روی افرادی که زغال اخته مصرف می کردند صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که افرادی که در رژیم غذایی آن ها آنتی اکسیدان های زغال اخته بوده است نسبت به افرادی که اصلا این میوه را نمی خورند ابتلا به بیماری های قلبی به طور عمده ای کهش یافته است.

فواید زغال اخته

کاهش سطح کلسترول با زغال اخته

از دیگر خواص زغال اخته کمک به کاهش سطح کلسترول می باشد. در زغال اخته ماده ای به نام پلی فنول های مختلفی وجود دارد که موجب می شوند سطح کلسترول خون کاهش یابد و در نتیجه قلب سالم و سلامت می ماند. در بین همه ی میوه های مصرفی ایرانیان، زغال اخته بیشترین میزان سطح پلی فنول را دارا است. به همین دلیل فواید دارویی زغال اخته برای تنظیم سطح کلسترول خون بسیار مفید و موثر است و در نتیجه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به شدت کاهش می دهد.

فواید زغال اخته برای کاهش وزن

زغال اخته مانند تنظیم کننده انسولین در بدن عمل می کند که این عامل موجب می شود تا انباشتگی چربی ها و تاثیر انسولین کاهش یابند و در نتیجه موجب از بین بردن چربی ها می شود. علاوه بر این زغال اخته موجب از بین بردن چربی هایی که در بافت های بدن تجمع می یابند و همچنین از بین بردن سموم موثر و مفید است.

خواص دارویی زغال اخته

مزیت های زغال اخته برای سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری

یکی دیگر از خواص زغال اخته کمک به پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری است. مصرف زغال اخته موجب می شود تا ادرار اسیدی شود که علاوه بر این یک عامل ضد باکتری به نام هیپوریک اسید و همچنین ترکیبات مفید دیگری است که از چسبیدن باکتری های بیماری زا به دیواره مجاری ادرار پیشگیری می کند و موجب دفع آن از راه ادرار می شود. از دیگر خواص درمانی زغال اخته کمک به افرادی است که دچار سنگ کلیه شده اند. آب زغال اخته به افرادی که به ادرار بد بو و سنگ های کلیه مبتلا هستند توصیه می شود. آب زغال اخته با اسیدی کردن ادرار موجب بهبود این مشکلات می شود.

فواید زغال اخته برای عفونت و اسهال

زغال اخته از میوه های مفیدی است که از ایجاد عفونت پیشگیری می کند. جوشانده این میوه برای بهبود و درمان اسهال خونی و اسهال معمولی مفید و موثر است. برای تهیه این جوشانده یک قاشق غذا خوری زغال اخته را با فنجانی از آب سرد مخلوط نمایید و آن را به مدت پنج دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و سپس بعد از گذشت 15 دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کنید 2 تا 6 فنجان از آن را به صورت روزانه مصرف نمایید.

مزیت های زغال اخته

سایر خواص دارویی زغال اخته

  • زغال اخته برای صفرا مفید است.
  • زغال اخته به دلیل خواص مفیدی که دارد موجب طراوت و شادابی پوست به خصوص پوست خانم ها می شود.
  • افرادی که ورم پروستات دارند، در فواصل غذاهای روزانه خود زغال اخته میل نمایند.
  • خواص دارویی زغال اخته در در رفع قولنج موثر است.
  • زغال اخته موجب بهبود اختلالات جریان خون می شود و قدرت بینایی را افزایش می دهد.
  • برای لثه ها و دندان های لق، جویدن زغال اخته مفید و موثر است.
  • زغال اخته موجب از بین رفتن تب می شود.
  • بیمارانی که فشار خون دارند حتما زغال اخته را مصرف نمایند.
  • زغال اخته درمان کننده زخم معده است.
  • برای شستشوی دهان آب زغال اخته و غرغره کردن آن بسیار خوب است و همچنین خواص زغال اخته تورم و برفک را از بین می برد.
  • برای افرادی که واریس دارند مصرف زغال اخته توصیه می شود.
  • زغال اخته به دلیل غنی بودن از فیبر برای درمان یبوست موثر است و از بروز آن جلوگیری می کند.
  • خواص دارویی زغال اخته برای درمان سرفه موثر است. آب، شکر و زغال اخته را هر کدام به مقدار ۲۰۰ گرم را با هم بجوشانید تا شربتی درست شود و روزانه سه قاشق میل نمایید.
  • زغال اخته به دلیل غنی بودن از کلسیم، منیزیم و آهنی که دارد برای درمان رقیق شدن خون و خونریزی کاربرد دارد.

خواص زغال اخته

همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید زغال اخته این میوه کوچک خوش رنگ و خوشمزه دارای مزیت های بسیار خوبی برای سلامت بدن و پیشگیری و درمان بیماری ها دارد. در این مقاله با خواص زغال اخته و فواید دارویی و درمانی این میوه خوش آب و رنگ آشنا شدید که امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات کافی در زمینه مزیت های دارویی و درمانی انواع میوه ها به بخش خواص میوه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …