خواص خرما

خرما دارای مزیت های بی شماری از جمله بازگشت جوانی و تولید انرژی فراوان را در خود دارد. این میوه شفا بخش سرشار از فیبر غذایی است که برای تغذیه و سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. خواص خرما و فواید دارویی و درمانی آن از قدیم تا به امروز شهرت فراوانی داشته است.

مردمی که در صحرا زندگی می کنند هسته خرما را در می آورند و از آن نان تهیه می کنند، آن ها این هسته ها را بو داده و مانند قهوه دم می کنند و از برخی خاصیت های خرما بهره مند می شوند. حتی برخی از آن ها برای چند روز هسته خرما را در آب خیس می کنند و به عنوان یک نوع غذای مقوی به به شتر های خود می دهند و معتقد هستند که خواص این ماده غذایی از خواص جو و خواص گندم بیشتر است.

خرما دارای طبعی گرم خشک است و برای نرم کردن سینه و از بین بردن خشونت موثر است و همچنین برای افرادی که سرد مزاج هستند مناسب می باشد. خرما دارای مواد رنگی یا کاروتنوئید ها است که پیش ساز آنتی اکسیدان و ویتامین A محسوب می شود و به همین دلیل از ضایعات و سرطانی شدن سلول ها پیشگیری می کند. خواص خرما برای درمان اختلالت روده ای، اسهال، مشکلات قلبی و یبوست مفید است و جزء مواد غذایی ملین محسوب می شود. برای دریافت تاثیرات خوب و مثبت یکی شب قبل از مصرف آن را خیس نمایید و صبح روز بعد خرماهایی که خیس شده اند را مانند شربت مصرف نمایید. خرما به دلیل ارزش غذایی خوبی که دارد باید در هرم مواد غذایی میوه گنجانده شود.

فواید خرما

فواید و مزیت های خرما برای خون سازی

خرما به دلیل میزان زیادی از اسید فولیک یا فولات که به بدن می رساند موجب خون رسانی به بدن نیز می شود. زنان باردار باید علاوه بر دریافت فولات از طریق مواد غذایی، باید قرص آن را نیز مصرف نمایند. فولات موجود در خرما به عنوان یک ماده غذایی خون ساز معرفی شده است. ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی و مفید موجود در خرما است. این ویتامین برای پیشگیری از بیماری های خطرناک اسکوربوت یا خونریزی دهنده لازم و ضروری است. این افراد باید در طول روز به میزان 60 میلی گرم ویتامین C دریافت نمایند که در هر 100 گرم خرما حدود 14 میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

خرما

پیشگیری از یبوست

یکی دیگر از خواص خرما کمک به بهبود و پیشگیری از بروز یبوست است. خرما یک نوع ماده غذایی ملین است، از این رو برای افرادی که از یبوست رنج می برند بسیار موثر و مفید است. برای دریافت خاصیت ملینی خرما و دریافت نتایج درمانی مطلوب، تعدادی از خرما را یک شب قبل از مصرف آن را در آب خیس نمایید و صبح آن را به صورت شیره مصرف نمایید. یکی دیگر از فواید خرما کمک به درمان اختلالات روده است. خرما به دلیل محتوی نیکوتینی که دارد برای درمان انواع اختلالات روده مفید و تاثیر گذار محسوب می شود. افرادی که به طور مرتب خرما مصرف می کنند موجب می شود تا رشد ارگانیسم های پاتولوژیک تحت مراقبت قرار گیرند و در نتیجه به رشد باکتری های مفید در روده ها کمک می کند.

مزیت های خرما برای افزایش وزن

خرما به دلیل مواد مغذی و موثری که در خود دارد بخش مهمی از یک رژیم سالم را به خود اختصاص می دهد. خرما سرشار از پروتئین، چربی، قند و بسیاری ویتامین های لازم و ضروری بدن تشکیل شده است. یک کیلو گرم خرما حدودا به میزان 3000 گرم کالری در خود دارد که این کالری ها می توانند به تنهایی نیاز روزانه بدن را تامین کنند. علاوه بر این افرادی که به کاهش وزن دچار هستند و می خواهند وزن خود را افزایش دهند مصرف خرما را در وعده های غذایی خود باید افزایش دهند.

خواص دارویی خرما

سلامت قلب

از جمله خواص خرما این میوه مغذی و مفید، کمک به سالم نگه داشتن قلب است. برای این که از خرما بالاترین نتیجه درمانی را دریافت نمایید بهتر است چند دانه از خرما را یک شب قبل از مصرف در آب خیس نمایید و صبح آن ار که به صورت له شده و شیره مانند در آمده است مصرف کنید تا مشکلات و ضعف قلب بهبود و کاهش یابند. مصرف آن دو بار در هفته موجب قوی تر شدن قلب می شود.

مزیت های خرما برای ضعف جنسی

خرما به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد به بالا بردن و افزایش استقامت جنسی در بدن کمک می کند. برای دریافت نتایج خوب و مفید برای افزایش استقامت جنسی چند عدد خرما را در آب خیس نمایید و صبح روز بعد خرماهای خیسانده شده که به شکل شیره در آمده اند را با کمی عسل و هل مخلوط نمایید و میل نمایید. این ماده یک محصول بسیار عالی برای بالا بردن قوای جنسی محسوب می شود.

پیشگیری و درمان سرطان شکم

خرما به دلیل خواص مفیدی که دارد، یک ماده غذایی مفید برای درمان سرطان شکم معرفی شده است. این میوه مفید و مغذی برای مشکلات کلیه تمامی افراد در هر سنی مفید است و به اندازه انواع داروهای صنعتی نتایج خوب و موثری برای بدن می گذارد. همچنین به دلیل طبیعی بودن خرما برعکس دارو های صنعتی، مصرف آن هیچ عوارض جانبی را به دنبال نخواهد داشت. خرما خیلی سریع هضم می شود و برای ذخیره کردن انرژی اضافه در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان و پیگیری از بیماری اسهال

نوعی دیگر از خواص خرما کمک به بهبود و پیشگیری از اسهال است. خرمای رسیده حاوی پتاسیم است که میزان این ماده در بدن برای کنترل اسهال بسیار اهمیت دارد. از این رو با مصرف خرما و افزایش پتاسیم بدن مشکل اسهال بهبود می یابد. همچنین خرما به راحتی هضم می شود و مشکل معده را برطرف می کند.

خواص خرما

سم زدایی بدن

خرما به عنوان یک نوع محصول عالی برای سم زدایی الکل معرفی شده است. برای مسمومیت ناشی از مصرف الکل خرما بسیار مفید است و موجب سم زدایی سریع آن می شود. برای دریافت ارزش غذایی فراوان خرما باید یک شب قبل از مصرف در آب خیسانده شود.

فواید خرما برای بیماری های اعصاب

خرما میزان قابل توجهی از پتاسیم را در خود دارد که برای عملکرد صحیح عضلات، جلوگیری از پرفشاری خون و اعصاب وجود این ماده در بدن ضروری است. میزان کم پتاسیم در بدن بسیار خطرناک است. همچنین خواص خرما دارای میزان زیادی منیزیم است که برای عضلات و اعصاب لازم و ضروری است.

سایر خواص دارویی خرما

  • طبق تحقیقاتی که بر روی این میوه مفید صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که مصرف خرما همراه با لبنیات به ویژه شیر و یا به تنهایی خستگی و کوفتگی مفرط ناشی از فعالیت های سنگین و روزه گرفتن را بسیار کاهش می دهد و تاثیرات خوبی برای دریافت انرژی در بدن می گذارد.
  • خرما به دلیل خواصی که دارد موجب بهبود کمر درد، فلج اعضا و ناراحتی های مفصل می شود.
  • مخلوط خرما به همراه شیر تازه در تقویت و بالا بردن نیروی جنسی بسیار موثر و مفید است.
  • خواص دارویی خرما اسید اضافه معده ار خنثی می کند از این رو برای کودکان و سالمندان بسیار سودمند است.
  • خرما به دلیل دارا بودن مواد پکتیک و مولاژ سرفه ها را برطرف و آرام می کند و موجب رفع ناراحتی های سینه می شود. برای این منظور میزان 50 گرم از خرما را در نیم لیتر آب می جوشانند و از ماده ای که تهیه می شود برای درمان درد سینه استفاده می کنند.
  • تحقیقات نشان داده اند که مصرف خرما موجب آرامش روح و روان افراد می شود و برای رفع خشونت بسیار مفید است.
  • جوشانده خرما امراض عفونی، ریزش مو و مشکلات کلیه را بهبود و درمان می بخشد.

مضرات مصرف خرما

با وجود خواص خرما و مزیت های فراوان آن، این میوه نیز مانند هر ماده غذایی دیگر باید میزان مصرف آن رعایت شود و از زیاده روی در مصرف خرما جلوگیری کرد. زیاده روی در مصرف خرما موجب آسیب به طحال و کبد، پوسیدگی دندان، جوش دهان و افزایش فشار خون می شود. خرما به دلیل قند زیادی که دارد باید از زیاده روی در مصرف آن جلوگیری کرد. همچنین در افرادی که لوزالمعده حساسی دارند و یا افرادی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

خرما و خواص آن

خرما یک ماده مغذی و مفید می باشد که با افزایش انرژی و توانایی بدن از بروز انواع بیماری پیشگیری می کند. امیدواریم از مطالعه این مقاله و آشنایی با خواص خرما و فواید دارویی و درمانی این میوه با ارزش لذت برده باشید. در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات در زمینه خواص میوه ها و مزیت های دارویی و درمانی آن ها به بخش خواص میوه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …