خواص کاکائو

از سالم ترین دانه های سراسر جهان می توان دانه های کاکائو را نام برد. این دانه ها حاوی 300 نوع ترکیب مفید برای سلامتی بدن می باشند. کاکائو به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها به بدن بسیار مفید است. بیشتر افراد زمانی که نام کاکائو به گوششان می رسد به یاد شکلات می افتند، زیرا اصلی ترین کاربرد کاکائو تهیه شکلات است که خواص کاکائو در این شکلات ها یافت می شوند.

دانه های کاکائو یکی از پر مصرف ترین دانه های خوراکی به شما می روند که اکثر افراد از طعم آن لذت می برند. ترکیبات سالم مختلفی در این دانه ها وجود دارند، از جمله این ترکیبات مهم تئوبرومین، فنتیل آمین و پلی فنول هایی مانند فلاونوئید ها می باشد. کاکائو به دلیل سرشار بودن از مس و پتاسیم در سلامتی قلب و عروق نقش موثری دارد. از کاکائو نیز مانند قهوه و نسکافه نوشیدنی های خوشمزه ای می توان تهیه کرد.

کاکائو

بررسی خواص کاکائو و مزیت های دارویی و درمانی آن

املاح معدنی مانند منیزیم، کلسیم و آهن در دانه های کاکائو به وفور یافت می شوند که هر یک از آن ها برای حفظ سلامتی بدن ضروری است. از دانه های جمع آوری شده درخت کاکائو پودر کاکائو تهیه می شود که به عنوان یک ماده غذایی و دارویی، شکلات، نوشیدنی و … مورد استفاده قرار می گیرد. طعم و فواید بی نظیر کاکائو باعث شده که امروزه همه افراد از کاکائو استفاده کنند. شکلات های متنوع و فراوانی از کاکائو تهیه می شود که همه افراد به ویژه کودکان از پرطرفداران این شکلات ها می باشند.

خواص کاکائو

فواید کاکائو برای سلامت قلب

کاکائو سرشار از پلی فنل ها است. از جمله خاصیت های کاکائو ناشی از این ترکیب, حفظ سلامت قلب و عروق می باشد. تحقیقات نشان داده است پلی فنل های کاکائو در کاهش فشار خون موثر هستند که این مسئله نیز به حفظ سلامت قلب کمک می کند. منیزیم از دیگر مواد معدنی مفید برای سلامتی قلب است که در کاکائو نیز یافت می شود. منیزیم موجب افزایش توانایی قلب و بهبود عملکرد آن می شود. از دیگر خواص کاکائو ناشی از وجود منیزیم می توان به کاهش خطر لخته شدن خون در عروق اشاره کرد. این مسئله می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

مزیت های کاکائو برای مقابله با سرطان

بسیاری از خواص پودر کاکائو ناشی از وجود انتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های سلولی محافظت می کنند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان ها را به شدت کاهش می دهند. بنابراین مقابله با سرطان ها یکی از مهمترین خواص کاکائو محسوب می شود. همچنین آنتی اکسیدان ها در تنظیم سطح کلسترول خون موثر است به همین دلیل به درمان چربی خون کمک می کند. کاکائو سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد. به همین دلیل شاید بتوان آن را یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان دانست.

خواص دارویی کاکائو

خواص کاکائو برای کاهش وزن

بررسی ها نشان می دهند که کاکائو با خواصی که دارد موجب کاهش وزن می شود. همچنین پلی فنل ها در دانه های کاکائو می توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشند. بررسی های بسیاری در مورد ارتباط چاقی با بیماری به نام سندرم مقاومت به انسولین در حال انجام است. از این رو افزایش حساسیت به انسولین می تواند به از دست دادن وزن کمک کند. به همین دلیل مصرف کاکائو می تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

مزیت های کاکائو برای سلامت پوست

از دیگر خواص کاکائو کمک به سلامت پوست است. حفاظت از پوست و حفظ سلامتی آن از جمله خاصیت های مهم کاکائو به شمار می رود که به دلیل غنی بودن آن از ویتامین C و منیزیم است. آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو از پوست در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا محافظت می کند و از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند. آنزیم های موجود در کاکائو موجب جوان سازی پوست می شود.

کاکائو و خواص آن

همچنین کاکائو به عنوان تقویت کننده گردش خون عمل می کند که موجب زیبایی و درخشندگی پوست می شود. علاوه بر این ها کاکائو به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و از پوست در برابر اشعه های مضر محافظت می نماید.

فواید کاکائو برای سلامت مو

ارتقای سلامت مو از جمله خواص کاکائو به شما می رود. کاکائو به دلیل اینکه به تقویت گردش خون در بدن کمک می کند می تواند در درمان ریزش مو موثر باشد. کاکائو موجب می شود تا موها حجیم تر و زیباتر به نظر برسند. همچنین کاکائو دارای خواص ضد التهابی است که موجب بهبود و از بین بردن عفونت های پوست سر می شود.

دیگر خواص دارویی کاکائو

  • کاکائو انرژی بخش است و باعث از بین رفتن بی حالی، روماتیسم، سختی های زایمان و حاملگی می شود.
  • برخی از افراد محلی از کاکائو برای درمان مارگزیدگی و جراحت ها استفاده می کنند.
  • کاکائو به عنوان داروی شادی بخش و افزایش انرژی می باشد.
  • خواص دارویی کاکائو باعث کاهش فشار خون و تنظیم کلسترول بد خون می شود.
  • کاکائو به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و انگل کش شناخته شده است.
  • در برخی از نقاط دنیا از کاکائو برای درمان طاسی، سرفه، سوختگی، خشکی لب ها و چشم استفاده می شود.
  • کاکائو دارای خاصیت ادرار آوری است.

خواص درمانی کاکائو

کره کاکائو در شیرینی پزی ها، پردازش توتون فراورده های آرایشی و صابون استفاده می شود که گران ترین چربی جهان می باشد. کاکائو را بیشتر افراد تحت عنوان شکلات کاکائو می شناسند که اکثر افراد به آن علاقه دارند. در این مقاله با خواص کاکائو و مزیت های دارویی و درمانی این دانه های با ارزش آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای دیدن مزیت های دارویی و درمانی انواع ادویه جات دیگر به بخش خواص ادویه جات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بررسی خواص ریشه زعفران و روش مصرف کردن آن

همانطور که خواص ریشه زعفران فراوان است عوارضی هم به همراه دارد. ریشه زعفران مانند زعفران ط…