خواص شیره انگور

انگور یکی از میوه های محبوب و شناخته شده است که فراورده های زیادی از این میوه خوشمزه استخراج می شود. کشمش و مویز از فراورده های خوشمزه انگور هستند، علاوه بر این ها شیره انگور نیز یکی از فراورده های بسیار لذیذ انگور است که از آب آن تهیه می شود و طعمی شیرین دارد. خواص شیره انگور بسیار فراوان و متنوع هستند که مزیت های فراوانی برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها دارد.

شیره انگور دارای مزاج گرم است. شیره همانند انگور دارای ویتامین A, B و C می باشد و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم را در خود دارد. مصرف آن موجب تقویت می شود تا نیاز های اساسی بدن بر طرف شود و سیستم ایمنی بدن تقویت شود. شیره انگور به دلیل شیرینی و قند بالایی که دارد افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف آن خودداری نمایند. همچنین برای افرادی که فشار خون دارند مفید است.

خواص شیره انگور

بررسی خواص شیره انگور و مزیت های دارویی آن

شیره انگور به دلیل خواص و مواد معدنی فراوان از سالم ترین و مقوی ترین مواد غذایی به شمار می رود. یکی مهمترین خواص شیره انگور خاصیت انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود نیاز دارد، بهترین و مفیدترین ماده غذایی محسوب می شود. این شیره مفید و مغذی بسیار مقوی است و برای افرادی که بر اثر بیماری طولانی مدت و یا عمل جراحی ضعیف شده اند پیشنهاد بسیار خوبی است.در مقالات گذشته با خواص انگور و کشمش و نیز خواص مویز که فرآورده های انگور می باشند، آشنا شدیم در این مقاله به بررسی خواص و ویژگی های شیره انگور می پردازیم.

خواص دارویی شیره انگور

فواید شیره انگور در درمان بیماری ها

مهمترین خاصیت شیره انگور, انرژی زا بودن آن می باشد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ضروری در شیره انگور, این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. از جمله بیماری های قابل درمان با شیره انگور یرقان یا زردی, ضعف اعصاب, کک مک, دردهای روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است که مصرف شیره انگور تقش به سزایی در درمان این بیماری ها ایفا می کند.

مزیت های درمانی برای معده و روده

یکی از موثرترین خواص شیره انگور, خاصیت پاک کنندگی آن است. به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده است. به علاوه این ماده غذایی ضد نفخ است و به خون سازی کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سطح کالری شیره انگور بسیار بالا است و از این رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند, بسیار مفید است. همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا افرادی که بسیار لاغرند, جهت بهبود ضعف خود می توانند از شیره انگور استفاده کنند.

خواص شیره میوه انگور برای پوست

وجود ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای پوست در شیره انگور باعث شده است یکی از خواص شیره انگور, حفظ سلامتی پوست باشد. از این شیره می توان به طور مستقیم بر روی پوست های دچار لک استفاده کرد. به علاوه مصرف آن بر روی پوست موجب سفت شدن پوست می شود در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور استفاده می شود.

خواص شیره انگور برای زنان باردار

یکی از اقدامات درمانی به منظور رفع خونریزی در اوایل بارداری, مصرف شیره انگور می باشد. در واقع مواد مغذی موجود در این شیره, تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد.

 کودکان و نوجوانان

از آن جایی که کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند, مصرف شیره انگور برای آن ها می تواند علاوه بر تامین کالری, برخی مواد مورد نیاز بدن آن ها برای رشد را فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند.

درمان کم خونی

اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا ، آب میوه و یا به همراه میان وعده های غذایی باعث کاهش تنش های عصبی و در نتیجه درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می شود. به علاوه مصرف شیره انگور درد سینه و سرفه های مزمن را تسکین می دهد.

دیگر خواص دارویی شیره انگور

  • برای درمان یرقان (زردی) مفید است. برای استفاده از این خواص دارویی شیره انگور مقداری از آن را با کمی سرکه مخلوط نمایید و میل کنید.
  •  برای درمان مشکلات و ضعف عصب شیره انگور را با مقداری زعفران مخلوط نمایید.
  • برای درمان کک صورت مقداری نمک را به شیره انگور اضافه نمایید و روی لکه ها بمالید.
  • شیره انگور و خرما هر دو تسکین دهنده دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.
  • محرک عملکرد کبد می باشد و به خون سازی کمک می کند.
  • خواص شیره انگور در بدن، موجب دفع اوره و اسید های غیر مفید بدن می شود. متخصصان آن را یک پاک کننده قوی برای معده و روده می دانند.

فواید شیره انگور

شیره انگور که به صورت سنتی به بازار عرضه می شود، در شرایط غیر بهداشتی و در ظروف پلاستیکی توزیع می گردد، که ممکن است با مشکلاتی در نگه داری و بهداشتی بودن آن مواجه شوید. بنابراین تا حدی که می توانید شیره انگور را در بسته بندی های بهداشتی که دارای تاریخ و مجوز بهداشتی هستند خریداری نمایید. در این مقاله با خواص شیره انگور و مزیت های دارویی و درمانی این ماده خوشمزه آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در زمینه فواید و مزیت های دارویی انواع مواد غذایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

یک دیدگاه

  1. وحید

    ژوئن 5, 2017 در 2:12 ق.ظ

    بسیار عالی و تاثیر گذار ممنون.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…