خواص قهوه

درخت قهوه برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد. این درخت بین 7 تا 10 متر بلند است که در هوای گرم و مرطوب رشد می کند. بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب می نوشند. مرغوب ترین و بهترین قهوه که عطر و طعم منحصر به فردی دارد در برزیل به دست می آید. اتیوپی و تانزانیا دو کشور مهم تولید کننده قهوه هستند. بر اساس آمار هایی که به دست آمده امروزه حدود 89 درصد از مردم جهان قهوه و چای یا هر دو آن ها را مصرف می نمایند و حدود 30 درصد از مردم دنیا قهوه را به هر نوشیدنی گرم دیگر ترجیح می دهند. خواص قهوه متعدد و بی شمار هستند.

بسیاری از افراد جهان قهوه را به طور متعدد روزانه مصرف می کنند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزانه 2 فنجان قهوه و یا 3 فنجان نسکافه (قهوه فوری) میل نمایید. همچنین مصرف بیش از 6 فنجان قهوه در روز بسیار خطر ناک است. با خوردن یک فنجان نسکافه میزان 65 میلی گرم کافئین و با یک فنجان قهوه معمولی 115 میلی گرم کافئین وارد بدن می شود. حتما مهمترین خواص درمانی قهوه از جمله بهبود افسردگی و خستگی، کاهش حملات آسم و افزایش متابولیسم بدن را شنیده اید. این مزیت ها به اثبات رسیده اند و از بهترین خواص قهوه به شمار می روند.

خواص قهوه

بررسی خواص قهوه و مزیت های دارویی بی شمار آن

کافئین موجود در قهوه میزان 10 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش می دهد. همچنین مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار موجب می شود تا از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر جلوگیری شود. طبق مطالعاتی که در آمریکا و ایتالیا صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن منظم قهوه در بیماران مبتلا به آسم موجب کاهش حملات آسمی در آن ها می شود. خواص دارویی قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی ها می شود و به میزان قابل توجهی میزان سوخت و ساز در سلول ها را بالا می برد.

قهوه

 دیابتی ها قهوه بنوشند!

مصرف قهوه ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. نوشیدن قهوه میزان پلاسمایی پروتئین هورمون جنسی متصل به گلوبولین را افزایش می دهد. قهوه با کنترل فعالیت بیولوژیکی هورمون های جنسی بدن (تستوسترون و استروژن) که نفش مهمی در توسعه دیابت نوع دارند را کاهش می دهد.

مزیت های قهوه برای کبد

محققان ایتالیایی دریافتند که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود 40 درصد کاهش می دهد. این محققان با نتایجی که کسب کرده اند منتشر کردند که افرادی که روزانه سه فنجان قهوه می نوشند، خطر ابتلا به سرطان کبد در آن ها 50 درصد کاهش می یابد. نویسنده ارشد این تحقیقات که دکتر کارلو لا نام دارد گفت: تحقیقات ما به منظور این که خواص قهوه برای سلامتی به ویژه کبد سودمند است به اثبات رسیده است.

خواص درمانی قهوه برای سلامت قلب

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به سلامت و بهبود عملکرد قلب است. محققان و پزشکان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن قهوه در حد اعتدال از قلب در برابر نارسایی های قلبی محافظت می کند. طبق آمارهایی که در اروپا به دست آمده است افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه میل می کنند خطر ابتلا به نارسایی های قلبی تا 11 در صد در آن ها کاهش می یابد.

خواص درمانی قهوه

مزیت های قهوه برای افزایش عملکرد مغز و انرژی

قهوه با افزایش انرژی موجب کاهش احساس خستگی در افراد می شود. دلیل این انرژی فراوان کافئین موجود در قهوه است که از معروف ترین و رایج ترین مواد روان گردان در جهان محسوب می شود. بسیاری از آزمایشات کنترل شده در انسان نشان می دهد که خواص دارویی قهوه از جنبه های مختلف موجب بهبود عملکرد مغز می شود. این جنبه ها شامل بهبود و افزایش عملکرد حافظه، بهبود خلق و خوی، هوشیاری، افزایش سطح انرژی و همچنین عملکرد کلی شناختی هستند.

فواید قهوه برای کاهش وزن

از دیگر خواص قهوه کمک به کاهش وزن و سوزاندن چربی است. کافئین یکی از مواد طبیعی برای کمک به سوزاندن چربی است. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف کافئین می تواند تا 12 درصد میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. از این رو می تواند چربی های بدن را بسوزاند و همچنین در کنار سوزاندن چربی موجب تقویت متابولیسم بدن نیز می شود.

خواص قهوه

افزایش عملکرد فیزیکی با قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث تحریک سیستم عصبی و ارسال سیگنال ها به سلول های چربی می شود که شکستن و نابودی سلول های چربی را به همراه خواهد داشت. کافئین موجب افزایش آدرنالین در سطح خون می شود که این عمل، بدن را برای فعالیت های بدنی شدید آماده می سازد. به همین دلیل نوشیدن یک فنجان قهوه نیم ساعت قبل از فعالیت بدنی و باشگاه رفتن برای افراد ورزشکار توصیه می شود.

مزیت های قهوه برای افسردگی

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به کاهش افسردگی و افزایش شادی و نشاط در فرد می شود. افسردگی کی اختلال روانی جدی است که به طور قابل توجهی موجب اختلال در فعالیت های روزانه ما می شود. طبق مطالعاتی که بر روی قهوه صورت گرفته است نشان می دهد که که افرادی که قهوه می نوشند حدود 53 درصد کمتر به سراغ خود کشی می روند. همچنین زنانی که 4 فنجان قهوه در روز می نوشند خطر ابتلا به افسردگی در آن ها بسیار کاهش می یابد.

افزایش عمر با قهوه

قهوه می تواند به طول عمر کمک کند. طبق مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است دریافته اند که افرادی که روزانه به طور منظم قهوه می نوشند کمتر در معرض مرگ قرار می گیرند. طبق این مطالعات نشان داده شد که نوشیدن قهوه به طور منظم موجب کاهش مرگ و میر 20 در صد در مردان و 26 در صد در زنان شده است. این خواص دارویی قهوه در بیماران دیابتی بیشتر است، به طوری که مصرف روزانه قهوه برای بیماران دیابتی موجب کاهش 30 درصدی مرگ در آن ها شده است.

خواص دارویی قهوه

خواص آنتی اکسیدانی قهوه

قهوه به عنوان یکی از بزرگترین منابع از آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی است. برای داشتن یک رژیم غذایی استاندارد قهوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید. برخی از مطالعات نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی موجود در قهوه حتی بیشتر از برخی از میوه ها و سبزیجات است. قهوه به عنوان یکی از محبوب ترین و سالم ترین نوشیدنی در تمام دنیا محسوب می شود.

خواص قهوه برای پوست

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به جوان سازی پوست است. علاوه بر جوان سازی پوست با مواد خوبی که دارد نرمی و لطافت را برای پوست ما به همراه خواهید داشت. قهوه به دلیل خواص و مزیت های فوق العاده که دارد یک لایه بردار خوب و موثر برای پوست می باشد. برای تهیه این لایه بردار می توانید دو قاشق غذا خوری قهوه را همراه با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط نمایید و روی پوست صورت قرار دهید و پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه با آب ولرم صورت خود را بشویید. این ماسک لایه بردار بسیار موثر و مفید برای پوست است و موجب حذف سلول های مرده و انواع باکتری از سطح پوست می شود. همچنین می توانید یک نوع ماسک دیگر برای جوانی پوست و همچنین جلوگیری از چین و چروک تهیه نمایید. برای تهیه این ماسک 4 قاشق غذا خوری قهوه را با 4 قاشق غذا خوری کاکائو، 2 قاشق غذا خوری عسل گرم شده، 4 قاشق غذا خوری ماست و یک عدد تخم مرغ را باهم مخلوط نمایید. این ماسک غلیظ را بر روی پوست و خود قرار دهید و صبر کنید تا روی پوست خشک شود. سپس برای پاک کردن و تمیز کردن صورت می توانید از یک لیف حمام گرم و مرطوب استفاده نمایید و با آب ولرم بشویید.

فواید قهوه برای پوست

مزیت های قهوه برای مو

افرادی می خواهند بدن استفاده از مواد شیمیایی موهای خود را رنگ کنند که آسیبی به مو و ریشه مو وارد نشود. مهمترین خواص قهوه برای بهبود رنگ مو این است که می توانید بسته به روشنی یا تیرگی مو رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. یعنی می توانید برای روشنی، مدیوم و یا تیرگی مو از قهوه ترک و به سلیقه خود استفاده کنید. برای رنگ کردن مو ها می توانید یک لیوان قهوه بسیار غلیظ را تهیه کنید و اجازه دهید تا خنک شود. قهوه غلیظ را به مو های خود آغشته نمایید. سپس از تیرگی و درخشندگی مو های خود لذت ببرید.

فواید قهوه برای مو

فواید قهوه برای بیماری پارکینسون

از دیگر خواص قهوه کمک و جلوگیری از بیماری پارکینسون است. پزشکان و متخصصان نوشیدن قهوه را به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از بیماری پارکینسون معرفی کرده اند. طبق مطالعاتی که در سال 2014 بر روی خواص قهوه انجام شده است، نشان می دهد که کسانی که روزانه بین سه تا چهار فنجان قهوه می نوشند 30 در صدر کمتر دچار بیماری پارکینسون می شوند.

مزیت های قهوه برای زنان باردار

پزشکان توصیه می کنند تا زنان باردار حد اعتدال را برای نوشیدن قهوه رعایت نمایند. از آنجایی که احتمال سقط جنین در ماه های اولیه زیاد است. به خانم های باردار توصیه می شود تا از مصرف مواد غذایی و یا نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه خودداری کنند. میزان کافی کافئین مجاز برای برای خانم های باردار را 300 میلی گرم معرفی کرده اند، این میزان کافئین معمولا در 3 فنجان متوسط قهوه یافت می شود.

فواید قهوه برای پیشگیری از سرطان

نوشیدن قهوه از خطر ابتلا به انواع سرطان های پوست جلوگیری می کند. مصرف یک تا چهار فنجان قهوه به همان میزان برای جلوگیری زا سرطان پوست مفید و موثر است. همچنین از دیگر خواص قهوه پیشگیری از سرطان دهان و گلو است. نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به این سرطان را به نصف می رساند. محققان با توجه به تحقیقاتی که بر روی قهوه انجام داده اند، قهوه را به دلیل سرشار بودن از کافئین، یک عامل موثر در پیشگیری زا سرطان پوست، دهان و گلو و همچنین کبد معرفی کرده اند.

فواید قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین و پرخاصیت ترین نوشیدنی ها در جهان محسوب می شود. با اعتدال در مصرف این نوشیدنی، فواید قهوه و خواص دارویی بی نظیر آن را به بدن خود هدیه دهید. این نکته را هم بدانید که زیاده روی در مصرف قهوه موجب عوارضی برای بدن می شود. در این مقاله با خواص قهوه و فواید فوق العاده آن برای سلامتی آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاع از خواص دارویی و درمانی مواد غذایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص قلم شتر مرغ و فایده های مصرف آن

قلم شتر مرغ خواص زیادی دارد از جمله فوایدی که می توان برشمرد این است که افرادی که دچار پوک…