فواید و خواص گل سرخ

گل سرخ در فصل بهار و اواسط تابستان، زمان گل دادن آن است. گل سرخ دارای عطرِی فوق العاده می باشد. این گل به دلیل غنی بودن از ویتامین E دارای فواید دارویی فراوان در زمینه های درمان و مراقبت از پوست و رفع ناراحتی های پوستی دارد. از آب گل سرخ، چای گل سرخ و عصاره هایی که از این گل تولید می شود، برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. خواص گل سرخ برای زیبایی و درمان انواع بیماری ها را در این مقاله مطالعه نمایید.

گل سرخ دارای ساقه های شاخ دار و دارای خار و گل های آن به رنگ های قرمز، صورتی و سفید هستند. به طور معمول از گل سرخ به عنوان یک گیاه زینتی و زیبا در داخل گلدان در منزل و یا در باغ استفاده می شود. گلاب، اسانس و گلبرگ های خشک گل سرخ محصولات عمده این گل هستند. گلبرگ گل سرخ در صنایع دارویی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی کاربر دارد.

مزیت های دارویی گل سرخ

بررسی انواع خواص گل سرخ

گل سرخ از زمان های قدیم با اثرات مثبتی که در بدن، ذهن، و پوست می گذارد مورد استفاده بوده است. علاوه بر عناصر زیبایی که این گل دارد، می توانید از خواص برگ گل سرخ برای مبارزه با استرس و کاهش وزن طبیعی استفاده کنید. خواص گل سرخ برای انواع پوست ها مخصوصا پوست خشک و حساس مورد استفاده است. از آب گل سرخ برای ضد عفونی کردن و تسکین برخی از از ناراحتی های پوستی و همچنین برخی از عفونت های چشمی استفاده می شود. این گل دارای خواص آرامش بخش است، به همین دلیل برای کاهش افسردگی و تنش های عصبی مفید است.

فواید و مزیت های گل سرخ

کاهش وزن با گل سرخ

گلبرگ های گل سرخ حاوی ترکیباتی هستند که به پاکسازی سموم از بدن و بهبود سوخت ساز بدن کمک می کنند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود. همچنین خوردن چند گلبرگ از این گل، از غذا خوردن بیشتر جلوگیری می کند، به همین دلیل برای کاهش وزن موثر است. برای استفاده بهتر از خواص گل سرخ برای کاهش وزن، حدود 10 تا 15 گلبرگ این گل را در یک لیوان آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا  آب صورتی رنگ شود و آن را میل نمایید. همچنین می توانید کمی عسل و پودر دارچین به این مایع اضافه نمایید. استفاده منظم از این نوشیدنی به از بین بردن چربی های شما و کاهش وزن بسیار کمک می کند.

گل سرخ یک داروی مقوی برای غرایز جنسی

گل سرخ علاوه بر یک نماد جهانی برای ابراز عشق، یک داروی طبیعی و مقوی برای غرایز جنسی نیز محسوب می شود. برای استفاده از این خواص گلبرگ های گل سرخ را به خوبی بشویید و هر روز این گلبرگ ها را به طور منظم میل نمایید. این عمل علاوه بر احساس خوب و پر انرژی شدن به تقویت قوای جنسی نیز کمک می کند.

خاصیت های گل سرخ برای استرس و افسردگی

خستگی و استرس در افراد، بی خوابی و بی قراری را به همراه خواهد داشت و موجب سردی می شود. گلبرگ گل سرخ یا اسانس آن می تواند این علائم را نابود سازد. با توجه به مطالعاتی که توسط گروه فیزیولوژی و آسیب شناسی دانشگاه پارابیا انجام شده است، نشان داده شد که هنگام بوییدن و استنشاق این گل، اثرات آرامش بخشی به بدن انسان ها وارد می شود. برای این منظور می توانید، چند گلبرگ این گل را با خود به حمام ببرید و در آب داغ بریزید. گرمای منتشر شده به همراه عطر گل سرخ باعث آرام بخشیدن ذهن و بدن می شود.

فواید گل سرخ برای استرس

درمان آکنه و جوش با گل سرخ

اگر از آکنه و جوش در صورت خود ناراحت هستید گل سرخ درمان موثری برای نابود سازی این آکنه ها محسوب می شود. گلبرگ این گل به غیر از خواص مرطوب کنندگی که دارد، حاوی خواص ضد باکتری نیز است که به خشک کردن و از بین رفتن آکنه و جوش کمک می کند. همچنین عطر و بوی خاص گل سرخ به طور طبیعی به تازه کردن پوست کمک می کند. گلبرگ ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد، محرک پوستی، چربی اضافه و میکروب می پردازد. برای درست کردن یک ماسک خوب و موثر برای تازه سازی و از بین بردن آکنه پوست می توانید پودر گل رز که از خشک و پودر کردن گلبرگ های این گل حاصل می شود، همراه با عسل استفاده نمایید. این ترکیب را حدود 15 دقیقه روی پوست صورت خود نگه دارید، سپس با آب ولرم بشویید و شاهد تمیزی و روشن شدن پوست خود باشید.

فواید گل سرخ برای پوست

فواید گل سرخ برای مو

گل سرخ غنی از آنتی اکسیدان قدرتمند است که باعث تغذیه فولیکول های مو و تحریک رشد مو می شود. برای این منظور هنگام حمام رفتن آب گل سرخ را روی سر خود بریزید و به آرامی پوست سر و موهای خود را ماساژ دهید و سپس دوش بگیرید. این عمل به بهبود گردش خون در سر و ترویج موها برای بلند شدن کمک می کند.

خواص گل سرخ برای بدن

گل سرخ علاوه بر زیبایی و عطر و طراوت دل نشینی که دارد، دارای خواص بی شماری برای سلامت بدن و زیبایی دارد. در این مقاله با انواع خواص گل سرخ برای زیبایی و درمان انواع بیماری ها آشنا شدید. برای اطلاع از خواص گل ها و یا گیاهان دارویی دیگر به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…