بررسی خواص برنج و مضرات آن

خواص برنج برای بدن بیشمار است و علاوه بر این یکی از مهم ترین انواع غلات در جهان برنج است و تقریبا نیمی از حمعیت جهان از برنج به عنوان غذای اصلی استفاده می کنند همچنین برنج از رایج ترین مواد غذایی در سبد غذایی هر خانواده ایرانی است. در نتیجه شناخت خواص و فواید برنج و نقش آن در سلامت بدن امر مهمی به حساب می آید.

برنج شامل دو گروه اصلی است که این دو گروه شامل برنج غلات کامل و برنج سفید می باشند. برنج کامل دارای ارزش غذایی کاملی است و فراوری نمی شود در صورتیکه برنج سفید کاملا فراوری می شود و سبوس برنج ( شلتوک برنج ) در هنگام فرآیند فراوری برداشته می شود و در نتیجه برنج سفید دارای ارزش غذایی کمتری است. در این مطلب انواع خواص برنج سفید را مورد بررسی قرار می دهیم.

خاصیت های مفید برنج برای بدن

بررسی انواع خواص برنج و مضرات مصرف آن

برنج از نظر طب سنتی دارای طبعی سرد و خشک است و همچنین ارزش غذایی برنج سرشار از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است و می توان برنج را یک منبع غنی از ویتامین های گروه B دانست. ترکیبات شیمیایی موجود در برنج به شرح زیر می باشد:
کالری : 362
پروتئین : 6.6 گرم
نشاسته : 80 گرم
آب : 12 گرم
کلسیم : 25 میلی گرم
آهن : 0.8 میلی گرم
فسفر : 95 میلی گرم
پتاسیم : 90 میلی گرم
سدیم : 5 میلی گرم
فیبر : 3.5 گرم
اسیدهای اشباع : 0.6
چربی : 1.6 گرم
ویتامین B1 : به میزان 0.06 میلی گرم
ویتامین B2 : به میزان 0.03 میلی گرم
ویتامین B3 : به میزان 1.5 میلی گرم

بررسی خواص و مضرات برنج

خواص دارویی و درمانی برنج

جوانه گندم و جو و برنج از انواع غلات با خواص مفید برای سلامتی بدن محسوب می شوند که در این میان برنج یکی از پراستفاده ترین انواع غلات است. در ادامه این مطلب با انواع خواص برنج و مزیت های دارویی و درمانی آن آشنا خواهید شد.

انواع خاصیت های مفید برنج برای بدن

برنج یک منبع بزرگ از انرژی

برنج سرشار از کربوهیدرات است از این رو از برنج به عنوان سوخت در بدن و کمک به عملکرد مغز استفاده می شود. کربوهیدرات های ضروری موجود در برنج توسط بدن متابولیزه می شوند و بعد از متابولیزه به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شوند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج نیز برای افزایش سطح انرژی در بدن مفید هستند.

کلسترول

برنج از انواع غلات هایی است که فاقد کلسترول و چربی های اضافی و سدیم است از این رو می توان برنج را به عنوان یک رژیم غذایی متعادل دانست.

کنتزل فشار خون بالا

از دیگر خواص برنج می توان به کنترل فشار خون بالای آن اشاره کرد. برنج حاوی مقدار کمی سدیم است بنابراین می تواند از بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا محسوب شود. سدیم می تواند باعث افزایش استرس و تنگ شدن رگ ها و شریان ها و فشار بر روی سیستم قلبی و عروقی شود از این رو فشار خون را بالا می برد. فشار خون بالا باعث افزایش احتمال سکته مغزی و حملات قلبی می شود بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد سدیم در برنامه غذایی خود اجتناب کنید.

پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان

برنج غلات کامل مانند برنج قهوه ای سرشار از فیبر نامحلول است و استفاده از برنج قهوه ای می تواند بدن شما را از مبتلا شدن به انواع سرطان ها محافظت کند. فیبر برای دفاع از بدن در برابر سرطان روده بزرگ و سرطان روده مفید است. فواید برنج هم چنین دارای آنتی اکسیدان های طبیعی نظیر ویتامین A , C و ترکیبات فنولیک و فلاونوئید است و می تواند آنتی اکسیدان ها را برای محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد تحریک کند. رادیکال های آزاد می توانند آسیب های جدی را به سیستم بدن وارد کنند و علاوه بر این رادیکال های آزاد موجب تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی می شوند.

بررسی انواع خواص مفید برنج سفید

خواص برنج برای دستگاه گوارش

پوسته برنج یکی از انواع داروهای موثر برای درمان اسهال خونی است و چینی ها بر این باورند که برنج به طور قابل توجهی اشتها را افزایش می دهد و علاوه بر این مصرف برنج در درمان بیماری های معده و کاهش مشکلات گوارشی موثر است.
فیبر موجود در برنج نیز حرکات شکمی را افزایش می دهد و می تواند از بدن در برابر مبتلا شدن به انواع سرطان ها محافظت کند.

سلامت قلب و عروق

روغن سبوس برنج دارای خواص آنتی اکسیدانی است و مصرف روغن سبوس برنج می تواند سطح کلسترول را در بدن کاهش دهد و قدرت قلبی و عروقی بدن را افزایش دهد.

سایر خواص دارویی برنج

تنظیم و بهبود حرکات روده
تثبیت سطح قند خون
کاهش سرعت روند پیری
افزایش سوخت و ساز بدن
بهبود سیستم ایمنی بدن
مصرف کته برنج برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید است.
درمان اختلالات کلیوی

خواص بی نظیر و مفید برنج

فواید برنج برای پوست

 طبق نظریه کارشناسان پزشکی پودر برنج برای درمان بیماری های پوستی خاص مفید و تاثیرگذار است. و در شبه قاره هند از آب برنج به عنوان پمادی موثر برای خنک کردن سطح پوست ملتهب استفاده می شود.
از دیگر خواص برنج برای پوست خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که باعث پیشگیری از چین و چروک زودرس و سایر علائم پیری می شود.

خواص برنج برای پوست

مضرات مصرف برنج

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید خواص برنج برای سلامت بدن بیشمار است ولی مصرف زیاد برنج نیز مانند هر ماده غذایی دیگری می تواند شامل مضراتی باشد که در این قسمت به بررسی مضرات ناشی از مصرف زیاد برنج می پردازیم.

1. افرادی که به یبوست مبتلا هستند بهتر است برنج را کمتر مصرف کنند.
2. برنج ماده غذایی چاق کننده است و مصرف زیاد آن باعث افزیش وزن بیشتر در افراد چاق می شود. |
3. مصرف زیاد برنج سفید ممکن است باعث ایجاد اختلالات عصبی در افراد شود بنابراین بهتر است در هنگام پختن برنج مقداری از شلتوک برنج ( سبوس برنج ) را در درون پارچه ای بریزید و سپس آن را در درون برنج قرار دهید تا همراه برنج پخته شود. همچنین می توانید شلتوک برنج را در مقداری آب بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید شلتوک را صاف کنید و سپس با آب صاف شده شلتوک برنج را بپزید.
4. افرادی که به بیماری مرض قند مبتلا هستند بهتر است که مصرف برنج را در وعده های غذایی خود کاهش دهند.

 خواص برنج

برنج یک ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است از این رو مصرف آن برای افزایش سوخت و ساز و سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد کلی سیستم بدن مفید است. با انواع خواص برنج در این مطلب آشنا شدید شما می توانید با توجه به اطلاعاتی که در مورد برنج و خاصیت های پرارزش آن کسب کردید از این ماده غذایی در حد مجاز در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

خواص پودر سنجد و مهمترین مزایای دارویی و درمانی آن

در این مقاله می خواهیم به خواص پودر سنجد بپردازیم. سنجد طبعی سرد و خشک دارد و غضروف ساز بو…