انبه سرشار از فیبر می باشد، بنابراین اگر شما روزانه یک عدد انبه به وعده غذایی روزانه خود اضافه کنید، می توانید به راحتی از یبوست، هموروئید و علایم اسپاسم روده بزرگ پیشگیری کنید. پژوهش ها در باره فواید دارویی و خواص درمانی انبه نشان می دهند که فیبر لبنی تاثیری مثبت روی درمان بیماری هایی مثل سرطان و شرایط قلبی دارد. خواص انبه برای سلامت بدن را در ادامه مرور خواهیم کرد.

انبه به پادشاه میوه ها مشهور است و علاوه بر شیرینی و طعم لذیذ انبه از خواص انبه می توان به وجود مقادیر فراوان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در آن اشاره کرد که حداکثر سلامت بدن شما را تضمین می کند. برای چند دهه، انبه برای تسکین دردهای شکمی مورد استفاده قرار گرفته است. همانند پاپایا انبه دارای آنزیم هایی است که خواص تسکین دهنده دردهای شکمی را دارد. خواص انبه برای تقویت حافظه و قوای جنسی و… را در ادامه می خوانیم.

     خاصیت های درمانی انبه

خواص انبه و فایده های بی نظیر این میوه متفاوت

انبه دارای مقادیر کمی چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم می باشد. این میوه همچنین منبع عالی از فیبر لبنی و ویتامین B6 و همچنین منبع ویتامین A,C هستند. انبه همچنین غنی از مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم و مس است و یکی از بهترین منابع کورستین، بتاکاراتون و آستراگالین به شمار می رود. آنتی اکسیدان های قوی موجود در انبه باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد در بدن می شوند. و به همین دلیل فواید درمانی و خواص انبه شامل پیشگیری از بیماری های قلبی، سلامت پوست، پیشگیری از سرطان و سلامت چشم می باشد.

سلامت سیستم ایمنی بدن

مقادیر فراوان ویتامین های A,C علاوه بر 25 نوع مختلف کارتنوئید ها باعث حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن شما و تقویت آن می شوند. همانند هویج انبه ها غنی از بتاکاروتین یک کارتنوئید قوی می باشند. این عنصر موجود در انبه به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بتاکاروتین در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که این ویتامین آنتی اکسیدان دیگری است و به بدن شما کمک می کند تا در برابر رادیکال های آزاد از خود محافظت کند. با توجه به این خواص دارویی انبه انتخاب مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی روزانه خواهد بود.

خاصیت های دارویی انبه

خاصیت انبه در سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین های موجود در انبه همانند ازگیل به درمان بیماری های قلبی کمک می کنند. افزایش مصرف مقدار پتاسیم و کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییر رژیم غذایی است که یک فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی انجام دهد.

پیشگیری از سرطان

انبه دارای مقادیر زیادی پکتین، فیبر لبنی محلول می باشد که برای کاهش سطوح کلسترول در خون عالی هستند. پکتین می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. اخیرا پژوهش ها نشان داده است که ترکیب در پکتین با گالتین 3 ترکیب می شود.  هماهنگی عجیبی بین خوردن انبه و کاهش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش وجود دارد. این میوه همچنین از سرطان های روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان خون پیشگیری می کند.

خاصیت های انبه

دیابت

نه تنها میوه بلکه برگ های انبه نیز دارای خواص زیادی برای سلامت بدن هستند. یکی از خواص انبه کنترل دیابت است. برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، کافی است تا 5-6 عدد برگ انبه را در یک ظرف بجوشانند، تمام طول شب آن را بخیسانند و جوشانده صاف شده آن را در صبح بنوشند. این عمل به تنظیم سطوح انسولین در بدن شما کمک می کند. انبه همچنین دارای شاخصه قند خون کمی می باشد و به همین دلیل است که باعث نمی شود سطوح قند خون شما افزایش یابد.

خواص انبه برای کاهش وزن

انبه همانند انجیر و هنداونه دارای مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد مغذی می باشد که به بدن شما کمک می کند احساس سیری کند. همچنین فیبر موجود در میوه عملکرد دستگاه گوارش بدن را با سوزاندن کالری های اضافه تقویت کرده و به کاهش وزن در افراد کمک می کند.

سلامت چشم

یکی از مهمترین خواص انبه سلامت چشم می باشد. یک فنجان از تکه های انبه 25% ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کند که همین عمل باعث تقویت قدرت دید و پیشگیری از کوری در شب و خشکی چشم می شود.

سلامت پوست و مو

انبه ها از آنجا که دارای مقادیر زیادی ویتامین A، یک ماده غذایی مورد نیاز برای تولید سبوم هستند برای موها عالی می باشند و باعث می شوند که موهای شما مرطوب باقی بمانند. ویتامین A برای رشد تمام بافت های بدن شامل مو و پوست مورد نیاز است. مصرف کافی ویتامین ث، یک فنجان انبه در طول روز، برای ساخت و حفظ کولاژن که باعث حفظ سلامت ساختار پوست و مو می باشد مورد نیاز است.

خواص دارویی انبه

تقویت معده

از آنجا که انبه دارای آنزیم هایی است که به تجزیه پروتئین کمک می کند برای تقویت معده عالی می باشد. فیبر موجود در انبه به عمل هضم غذا نیز کمک می کند. این میوه همچنین دارای فیبر لبنی پروبیوتیک، ویتامین ها و مواد معدنی است.

تقویت قوای جنسی

از خواص انبه برای تقویت قوای جنسی نمی توان چشم پوشی کرد. انبه دارای خواص تقویت قوای جنسی است و به همین دلیل است که میوه عشق نامیده می شود. مصرف انبه قوای جنسی را در مردان افزایش می دهد. ویتامین E که به مقدار فراوان در انبه وجود دارد به تنظیم هورمون های جنسی و تقویت قوای جنسی کمک می کند. از آنجا که ارتباط خوبی بین روابط جنسی و ویتامین E وجود دارد. پژوهش ها نشان داده اند که مقدار متعادل این ویتامین در بدن باعث تقویت قوای جنسی می شود.

سلامت استخوان ها

مصرف مقدار کم ویتامین K با خطر بیشتر شکستگی استخوان همراه است. مصرف مقدار کافی ویتامین K با خوردن مقدار کافی سبزی ها و میوه ها بدست می آید و برای بهبود جذب کلسیم که برای سلامت استخوان ها ضروری است مورد نیاز می باشد.

پیشگیری از آسم

افرادی که مقادیر زیادی از مواد مغذی مشخص استفاده می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار می گیرند. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدو تنبل و هویچ به مقادیر فراوان وجود دارد. در نتیجه پیشگیری از آسم را می توان یکی از مهمترین خواص درمانی انبه نامید.

خواص درمانی انبه

درمان کم خونی و بارداری

انبه ها غنی از آهن هستند که همین امر این میوه را برای افرادی که از کم خونی رنج می برند به میوه ای عالی تبدیل می کند. مصرف منظم و متعادل انبه با افزایش تعداد گلبول های قرمز خونی در بدن به درمان کم خونی کمک می کند. میوه انبه برای زنان باردار خیلی مفید است، از آنجا که آهن در طول دوران بارداری بسیار مورد نیاز می باشد پزشکان قرص هایی را در این دوره تجویز می کنند که مکمل آهن هستند.، اما به جای استفاده از این مکمل ها، می توانید از رژیم غذایی سرشار از آهن لذت ببرید آب انبه سرشار از آهن می باشد. قوه های چشایی در طول دوران بارداری معمولا مقداری از حساسیت خود را از دست می دهند. بنابراین شما علاوه بر کسب خواص انبه می توانید از خوردن آن ها لذت ببرید.

کاهش سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص انبه که باعث شگفتی شما می شود کاهش سنگ کلیه است. در داروهای چینی، انبه ها به عنوان میوه های ترش و شیرین با انرژی خنک کنندگی شناخته می شوند که قادر به کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه می باشند. می توان این خواص دارویی انبه را نیز مهم و بسیار مفید ارزیابی کرد.

فواید انبه برای تقویت حافظه

این میوه غنی از گلوتامین اسید یک پروتئین مهم برای تمرکز و حافظه است. کودکانی که به سختی در مطالعات شان می توانند تمرکز کنند می توانند از این میوه برای تقویت حافظه و تمرکز خود استفاده کنند.

خواص انبه

عوارض جانبی احتمالی و مضرات مصرف انبه

با توجه به خواص انبه برای بدن اما باید توجه کنید که مصرف این میوه برای تمام افراد خوب نیست! افرادی که به حساسیت لاتکس مبتلا هستند ممکن است به انبه ها واکنش مقابل نشان دهند. مصرف مقادیر زیاد پتاسیم می تواند برای افرادی که کلیه هایشان به درستی عمل نمی کند مضر باشد. اگر کلیه های شما قادر به حذف پتاسیم اضافه از خون نمی باشند می تواند کشنده باشد. رژیم غذایی و الگوی خوردن در پیشگیری از بیماری ها و بدست آوردن خواص مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصرف رژیم غذایی دارای تنوع یکی از مولفه های کلیدی سلامت بدن شما به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …