فواید دارویی مویز

مویز امروزه در بین میوه ها جایگاه خاصی یافته است  و دارای خواص بیشمار است. این میوه خوشمزه بسیار گرانقیمت می باشد. از خشک کردن انگور بدست می آید و می توان آن ها را نوعی کشمش به شمار آورد. این میوه خوشمزه در حقیقت خشک کرده انگورهای سیاه و درشت می باشد. از آنجا که مویز نوعی انگور خشک شده است جالب است بدانید خواص مویز با خشک شدن انگورها نه تنها از دیت نمی رود بلکه به ماده ای مقوی و سالم نیز تبدیل می شود.

از خواص مویز می توان به سارشار بودن آن از امگا3 و امگا6 و ویتامین های A,E,Bو مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم و فسفر اشاره کرد. بهترین نوع مویز نوع کم دانه یا بی دانه آن می باشد. خواص مویز برای سلامت پوست، بیماران دیابتی، زنان باردار و تقویت معده را در این مطلب مرور خواهیم کرد. تا پایان مطلب با بررسی خواص مویز و فواید دارویی آن همراه ما باشید.

  خواص دارویی مویز

آشنایی با خواص مویز که همه را حیرت زده می کند

امروزه مویز در آجیل فروشی هل به جایگاه عالی دست یافته است و برای تقویت انرژی در فصل های سرد سال مورد استفاده قرار می گیرد. در خرید مویز باید همراه احتیاط کنید و از خریدن مویز به صورت روباز خودداری کنید و سعی کنید این محصول را بصورت بهداشتی تهیه کنید. تا از بروز عوارض جانبی و مشکلات جدی برای سلامت پیشگیری کرده باشید.

سلامت پوست

رادیکال های آزاد در جریان فرآیند های رخ داده در بدن ایجاد می شوند. وقتی این رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شوند، نیاز دارند تا الکترون مورد نیاز خود را از سلول های بدن بدست آورند و در نهایت باعث آسیب دیدن و تخریب سلول های بدن می شود و بدن انسان را مستعد ابتلا به سرطان، دیابت، نارسایی قلبی و چین و چروک صورت می سازد. در این شرایط بدن برای دفاع از خود به آنتی اکسیدان نیاز دارد. از آنجا که خواص مویز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد برای از بین بردن رادیکال های آزاد و پیشگیری از چین و چروک عالی می باشد. برای داشتن پوستی زیبا و جوان توصیه می شود که روزانه 20 مویز بخورند. بهتر است این میوه را همراه با هسته آن بخورید تا بدن شما خواص روغن هسته انگور را بدست آورد. مویز همانند شلیل برای پوست مفید می باشد.

خواص مویز

خاصیت های مویز برای زن باردار

در دوران بارداری بدلیل مصرف داروهای مختلف ممکن است دچار مشکلاتی شوید این مشکلات شامل ضعف معده و ضعف هضم هستند. از آنجا که مویز برای کبد مقوی می باشد و باعث تقویت معده و افزایش قدرت هضم غذا می شود مصرف این میوه در این دوران به خانم ها توصیه می شود. یکی دیگر از مشکلاتی که زنان باردار ممکن است با آن مواجه شوند عفونت دندان است که شما می توانید با مصرف روزانه مویز در صبح از این اختلال پیشگیری کنید.

تقویت قدرت حافظه

خوردن میوه مویز باعث تقویت قدرت حافظه و پیشگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر می شود. بطور روزانه و مرتب و قبل از صبحانه باید 20 مویز بخورید تا حافظه شما تقویت شود. مویز برای تقویت حافظه عالی می باشد زیرا سرشار از مواد معدنی می باشد و مواد معدنی برای رشد و سلامت سلول های بدن ضروری می باشند. از آنجا که مویز دارای آنتوسیانین و پلی فنولیک می باشد از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر پیشگیری می کند. به این دلیل که مویز دارای آنتوسیانین به مقدار فراوان می باشد نسبت به انگور سبز و کشمش دارای ارزش غذایی بیشتری است و به عنوان غذای کامل شناخته می شود.

خواص درمانی مویز

دیابت

یکی از خواص مویز همانند انجیر مفید بودن آن برای بیماران دیابتی است. ترکیبات قندی موجود در مویز قند فروکتوز هستند که برای جذب شدن به بدن به انسولین نیاز ندارند. به همین دلیل است که توصیه می شود بیماران دیابتی به جای قند از مویز استفاده کنند. امروزه نیز پس از انجام یک سری آزمایشات دریافته ایم که در مویز کروم نیز وجود دارد که این ماده در کاهش قند خون بسیار موثر است. در مویز دی ساکارید نی وجود دارد که ممکن است برای افراد دیابتی مشکلاتی را به همراه داشته باشد به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت بهتر است قبل از شروع مصرف مویز با پزشک خود مشورت کرده و از مصرف زیاد آن خودداری کنند.

سلامت معده

یکی دیگر از مهمترین خواص مویز مثل گوجه سبز و بلوط کمک به حفظ سلامت معده می باشد. و بدلیل کمک این میوه برای تقویت معده افراد مبتلا به ناراحتی های گوارشی می توانند از آن برای درمان ناراحتی های خود استفاده کنند.

خاصیت های مویز

درمان کم خونی

مصرف مویز باعث می شود مواد زائد در خون که رسوبات زاید را در بدن ایجاد می کند دفع می کند و خون را تصفیه می کند. یکی از مقوی ترین میوه ها که باعث حفظ سلامت اعضای بدن می شود مویز می باشد مویز همچنین باعث تولید انرژی به مقدار فراوان در بدن می شود. برای درمان کم خونی می توانید به جای استفاده از داروهای شیمیایی از مویز استفاده کنید. بهترین نوع این میوه نیز نوع پرگوشت، کم دانه و چاق آن می باشد. از دیگر خواص مویز می توان به تقویت اعصاب و قلب و دفع مواد نامناسب و زائد از بدن می باشد.

برای کودکان

مصرف مویز برای کودکان در حال رشد و بچه مدرسه ای ها به عنوان میان وعده توصیه می شود زیرا خوردن آن به صورت ناشتا باعث افزایش قدرت فهم، حافظه و ذهن می شود.

خاصیت های دارویی مویز

فواید درمانی مویز

  • بدلیل وجود ترکیبات سیاه و یا قرمز در میوه مویز که آنتوسیانین و پلی فنولیک می باشند این میوه دارای خواص ضد سرطانی است.
  • این ترکیبات همچنین در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر می باشند، با افزایش مقدار آنتوسیانین در مویز قدرت آن در پیش گیری از آلزایمر نیز افزایش پیدذا می کند.
  • این ترکیبات برای پیشگیری از تصلب شرایین نیز عالی می باشند و از چسبندگی پلاکت ها جلوگیری می کند. مصرف مویز باعث می شود غلظت خون کاهش یافته و رگ های خونی منبسط شوند و در نهایت غلظت خون را کاهش می دهند. با انبساط رگ های خونی خون قادر است تا با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نهایت از انباشته شدن پلاکت های خون و از لخته شدن آن پیشگیری می شود.
  • مویز برای درمان بیماری های قلبی و فشار خون بالا و همچنین دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.
    برای تقویت معده و درمان ناراحتی های گوارشی مفید است. این میوه همچنین دارای خواص ضد درد، ضد باکتری و حافظت از سلامت کبد، قلب و سیستم ایمنی بدن می باشد.
  • این میوه اکثر بیماری ها را درمان کرده و خشم را از بین می برد و باعث خشنودی پروردگار می شود و همچنین باعث خوشبو شدن دهان می شود.
  • همچنین باعث حفظ سلامت قلب و از بین رفتن بیماری ها می شود در نهایت باعث دلخوشی فرد می شود.
  • تولید انرژی در روزهای سرد برای گرم نگاه داشتن بدن از دیگر خواص درمانی مویز است.
  • درمان بیماری های تنفسی، ذات الریه، کلیوی، مثانه و کبد
  • تحریک نیروی جنسی در سرد مزاجان
  • سلامت استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان
  • سلامت دندان و لثه
  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • کاهش استرس
  • درمان یبوست. 5 تا6 عدد مویز را خشک کرده و پس از گذشت چند ساعت آب آن را بنوشید.
  • سلامت چشم
  • گرفتگی عضلانی

خاصیت های درمانی مویز

احتیاط در مصرف مویز

با توجه به خواص مویز برای سلامت بدن از آنجا که دارای کالری زیاد می باشد مصرف آن به افراد دارای اضافه وزن توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش وزن می شود. این میوه را حتما به صورت بهداشتی تهیه کنید و از خردین آن به صورت فله ای یا رو باز اکیدا خودداری کنید. در مصرف آن نیز حتما تعادل را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن برای سلامت کلیه مضر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …