خواص و فواید کاسنی

کاسنی گیاهی دارویی است که دارای خواص بیشماری برای سلامت بدن می باشد. خواص کاسنی شامل رفع مشکلات گوارشی، پیشگیری از سوزش معده، کاهش درد آرتروز، تصفیه کبد و کیسه صفرا، پیشگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. این گیاه همچنین یک آرام بخش طبیعی است و برای درمان سنگ کلیه و کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

کاسنی منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. مواد معدنی موجود در کاسنی شامل روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و پتاسیم می باشد و همچنین گیاه کاسنی دارای ویتامین های A, B6, C, E, K است. خواص کاسنی برای سلامت بدن بدلیل وجود این مواد معدنی و ویتامین های عالی در آن می باشد.

    خاصیت های دارویی کاسنی

مهمترین و شگفت انگیزترین خواص کاسنی

کاسنی گیاهی است که تمام بخش های آن در ساخت داروها مورد استفاده قرار می گیرند. کاسنی به عنوان ادرار آور مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد از خمیر کاسنی بطور مستقیم روی ورم های ایجاد شده روی پوست استفاده می کنند تا تورم را درمان کنند. علاوه بر خواص درمانی و دارویی کاسنی همچنین به عنوان چاشنی در تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود.

خواص کاسنی برای تقویت معده

یکی از رایج ترین دلایل افزودن کاسنی مثل گل ختمی به رژیم غذایی بهبود عملکرد دستگاه گوارش می باشد. کاسنی دارای اینولین می باشد که یک پروبیوتیک قدرتمند می باشد. پروبیوتیک ها گروهی از باکتری هایی هستند که که دارای خواص زیادی برای سلامت بدن می باشند. اینولین برای درمان اختلالات روده و گوارشی شامل اختلال رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه و سوزش معده مورد استفاده قرار می گیرد و بطور فعال اسیدیته سیستم های بدن شما را کاهش می دهند.

خاصیت های درمانی کاسنی

سلامت قلب

از خواص کاسنی برای سلامت قلب نمی توان به راحتی گذشت. اینولین نه تنها برای دستگاه گوارش مفید می باشد، بلکه باعث کاهش سطوح کلسترول بد در بدن می شود. کلسترول بد یکی از دلایل اصلی ابتلا به تصلب بافت ها و فشار خون بالا است، زیرا به نوعی جریان خون را پس از چسبیدن به شریان ها و وریدها مسدود می کند. همچنین باعث ایجاد حملات قلبی و سکته می شود. عملکرد اینولین باعث کاهش حضور کلسترول می شود. امروزه دیگر پژوهش ها برای بررسی اینکه چگونه کاسنی به سلامت قلب در روش های دیگر کمک می کند انجام شده اند. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه دارویی جریان خون و پلاسما را در بدن متعادل ساخته و همین امر سبب کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

پیشگیری از سرطان

خواص کاسنی در پیشگیری از سرطان ها شگفت انگیز می باشند. عصاره کاسنی باعث کاهش رشد تومور در پژوهش های سرطانی مختلف شده است. گزارش ها نشان می دهند که بدلیل وجود فراکتن در کاسنی می باشد که دارای ویژگی های آنتی اکسیدان و ضد تومور می باشند. پلی فنول و مواد مغذی گیاهی در کاسنی بر پیشگیری از سرطان ها شامل سرطان سینه و سرطان روده بزرگ تاثیر مثبت دارد.

خاصیت های کاسنی

فواید کاسنی برای کاهش وزن

کاسنی منبع غنی از فراکتوز و اینولین می باشد اینولین نوعی فیبر لبنی طبیعی می باشد و به همین دلیل به کنترل و کاهش وزن کمک می کند. هر دو آن ها گرلین را که یک آمینو اسید همراه با احساس گرسنگی می باشد را تنظیم می کنند. با کاهش مقدار هورمون گرلین، کاسنی می تواند خطر پرخوری را کاهش داده و باعث می شود فرد احساس سیری کند. به همین دلیل است که خواص کاسنی می تواند به کاهش وزن کمک کند.

یبوست

نقش دیگر اینولین به عنوان فیبر کمک به درمان یبوست می باشد. فیبر باعث بهبود حرکات شکمی شده و ترشح شیره معده را افزایش می دهد. بدین معناست که عمل هضم غذا بطور کامل بهبود می یابد و یبوست تاحد زیادی درمان می شود. با تنظیم فرآیند هضم می توانید خطر ابتلا به بیماری های گوارشی زیادی را کاهش دهید که شامل سرطان روده و ناراحتی های شکمی می باشد.

خواص درمانی کاسنی

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص کاسنی تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. از آنجا که کاسنی دارای آنتی میکروب ها می باشد بر باکتری های خطرناک تاثیرات زیادی می گذارد و فواید ترکیبات پلی فنول موجود در کاسنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. همچنین برخی از مواد مغذی موجود در کاسنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و رادیکال های آزاد را از بدن خارج می کنند و به همین دلیل خطر ابتلا به برخی از بیماری ها مثل ناراحتی های قلبی و سرطان کاهش می یابد.

درمان استرس و اضطراب

یکی از خواص کاسنی آرامبخش بودن آن است و به همین دلیل می تواند اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام سازد. عصاره ریشه کاسنی بدلیل دارا بودن خواص آرامبخش می تواند به عنوان خواب آور مورد استفاده قرار گیرد و از بسیاری از قرص های خواب آور سالم تر می باشد و عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. درمان استرس و اضطراب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، کاهش قدرت حافظه و بلوغ زوذرس را کاهش دهد.

خواص دارویی کاسنی

ناراحتی های کلیوی

مهمترین خواص کاسنی ادرار آور بودن آن می باشد. عصاره ریشه کاسنی اغلب به عنوان ادرار آور مورد استفاده قرار می گیرد که مقدار ادرار را افزایش می دهد. ادرار به تعداد دفعات مناسب می تواند سموم ذخیره شده در کلیه و کبد را از بدن خارج سازد و از بیماری های خطرناکی که ممکن است بر اثر باقی ماندن سموم در بدن ایجاد شوند پیشگیری می کند. همچنین ادرار می تواند مقدار آب اضافه را ز بدن خارج سازد و چربی را کاهش دهد، زیرا 4% ادرار معمولا شامل چربی ها می باشند که اگر توسط ادرار از بدن خارج نشوند در جایی دیگر از بدن ذخیره می شوند.

تقویت قدرت بینایی

گیاه کاسنی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای قدرت بینایی است. کاسنی یکی از غنی ترین منابع ویتامین A می باشد که برای چشم ها خیلی مفید است. علاوه بر آب هویج، کرفس، جعفری و آب کاسنی غذایی عالی برای تقویت اعصاب بینایی و سیستم عضلانی می باشند. استفاده از این گیاه دارویی می تواند نتایج شگفت انگیزی برای درمان اختلال چشم داشته باشد. مصرف نیم لیتر تا یک لیتر از این ترکیب بطور روزانه برای چند ماه بیماری های چشمی را درمان می کند، تا حدی که قدرت بینایی معمول به دست خواهد آمد.

خواص کاسنی

خواص کاسنی برای کبد

گل ها، دانه ها و ریشه کاسنی دارای فواید دارویی می باشند و در درمان اختلالات کبدی مورد استفاده قرار می گیرند. حدود 30 تا 60 میلی لیتر از جوشانده گل ها، دانه ها یا ریشه کاسنی می تواند سه بار در روز برای درمان اختلالات کبد مورد استفاده قرار گیرد. آب کاسنی ترشح صفرا را افزایش می دهند و بنابراین برای اختلالات کبد و کیسه صفرا بسیار خوب می باشد.

اختلالات دستگاه تنفسی

کاسنی همانند پونه دارای خواصی برای سلامت دستگاه تنفس می باشد. ترکیب آب کاسنی، هویچ، کرفس در درمان آسم و تب یونجه بسیار عالی می باشند. پودر ریشه خشک شده کاسنی را با عصل ترکیب کنید و سه بار در روز از آن استفاده کنید. این دارو همچنین برای درمان برونشیت مزمن عالی می باشد.

با توجه به خواص کاسنی برای درمان انواع بیماری ها و فواید آن برای سلامت بدن باید توجه کنید که از مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خونریزی و سقط جنین شود. در دوران شیردهی نیز مصرف این گیاه ممنوع می باشد زیرا این گیاه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. از آنجا که گیاه کاسنی در ایران عموما به صورت عرق گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خواص عرق کاسنی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

نگاهی به خواص بیدمشک و فواید مصرف آن

بیدمشک علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. و در طب سنتی توصی…