خواص و فواید شلیل

فواید شلیل شامل عملکرد بهتر سلولی و بهبود سلامت قلبی عروقی و دستگاه گوارش می باشند. آنتی اکسیدان های موجود در شلیل باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر شرایطی مثل بیماری های مرتبط به چاقی تقویت شود. این میوه خوشمزه همچنین از انواع سرطان ها پیشگیری می کند. مصرف شلیل سرشار از مواد مغذی در طول حاملگی و برای سلامت پوست بسیار عالی می باشد.

شلیل میوه ای خوشمزه است که به گروه آلوها و هلو ها تعلق دارد. در حقیقت در ظاهر شبیه به هلو هستند. شلیل در مناطق گرمتر نسبت به هلو پرورش می یابند و از آنجا که درون گوشته آبدار آن ها هسته ای بسیار محکم وجود دارد به میوه سنگی معروف می باشد. شلیل دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد که شامل فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. یکی از فواید شلیل که بسیار قابل توجه می باشد این است که سرشار از بتا کاروتین، پتاسیم، ویتامین c و دیگر مواد مغذی می باشد که برای سلامت بدن دارای فواید بسیاری می باشد.

شناخت مهمترین خواص و فواید شلیل

مواد مغذی موجود در شلیل ممکن است به هلو شبیه باشد اما شلیل حاوی مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نسبت به هلو می باشد. عناصری مثل آهن، فسفر، پتاسیم و غیره به مقدار فراوان در شلیل یافت می شود و ویتامین A,C موجود در شلیل نسبت به هلو دو برابر می باشد. یکی دیگر از خواص شلیل وجود آنتی اکسیدان های سالم در آن می باشد. همچنین دارای مقادیر قابل توجه نیاسین، اسید پانتوتنیک، تیامین و پیریدوکسین، منیزیم، اسید فولیک، آهن و ویتامین K در مقادیر زیاد می باشد.

خاصیت های شلیل برای بارداری

مادران باردار می توانند از فواید شلیل بدلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن بویژه محتوی فولات که به کاهش خطر نقص سیستم عصبی کمک می کند استفاده کنند. بطور کلی مصرف منظم شلیل برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید می باشد. پتاسیم فراوان در پیشگیری از گرفتگی عضلات و حفظ سطوح انرژی با تولید پروتئین موثر می باشد. فیبر موجود در آن از سلامت دستگاه گوارش و ویتامین C رشد و تکامل ماهیچه ها، دندان ها و رگ های خونی نوزاد در حال رشد را تضمین می کند. بنابراین، دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید یک شلیل تازه و آبدار بخورید و احساس سیری کنید.

خواص شلیل

سلامت پوست

بیوفلاونوئید موجود در شلیل از سلامت پوست حفاظت می کند. مولفه های آنتی اکسیدان مثل ویتامین C ، لوتئین و بتاکاروتین یافت شده در شلیل دارای تاثیرات دفاعی می باشند. بتاکاروتین که که مشابه ویتامین A می باشد، از آسیب های پوستی ایجاد شده بر اثر قرار گرفتن برای طولانی مدت در معرض نور خورشید پیشگیری می کند. ویتامین C موجود ر سوخت و ساز کولاژن به حفظ سلامت بافت ها و جوانی پوست کمک می کند. علاوه بر این، پژوهش ها از تاثیرات لوتئین موجود در شلیل که از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد دفاع می کند خبر داده اند.

کاهش وزن

شلیل دارای کالری کم می باشد و همین باعث می شود غذای کاملی برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند در نظر گرفته شود. در هر 100 گرم حاوی 44 کالری می باشد و چربی های اشباع شده در این میوه آبدار وجود ندارند. فیبر موجود در شلیل به کنترل گرسنگی و کاهش وزن کمک می کند.

فشار خون

یک شلیل متوسط حاوی حدودا 285 میلی گرم پتاسیم می باشد. پتاسیم در کنترل فشار خون با متعادل سازی تاثیرات سدیم موثر می باشد. قرار دادن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی به کنترل فشار خون کمک می کند. اما رژیم غذایی که دارای مقادیر زیادی پتاسیم می باشد ممکن است برای افراد مسن و بیماران مبتلا به سنگ کلیه خطرناک باشد. بنابراین غذاهای غنی از پروتئین را با احتیاط به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای استفاده از تمام فواید شلیل بهتر است شلیل را همراه با پوست مصرف کنید. در واقع بیشتری مواد مغذی موجود در شلیل در پوست آن است. پوست شلیل حاوی فیبر نامحلول می باشد که از یبوست پیشگیری می کند. پوست کندن شلیل باعث می شود آنزیمی از آن آزاد شود که گوشت آن را تیره کند. میوه ممکن است اشتها آور به نظر برسد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف شلیل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. آنتی اکسیدان های فراوان مثل ویتامین C، روی و دیگر مولفه های فنولیک محافظ در شلیل توانایی بدن برای مقابله با عفونت های مختلف را با ترکیب آنتی خواص و فواید شلیل بیوتیک ها را افزایش می دهد. این مولفه های دفاعی خطر و شدت بیماری هایی مثل مالاریا و سرماخوردگی های رایج را کاهش می دهد و بهبود زخم و دیگر بیماری ها را سرعت می بخشد.

احتیاط در مصرف شلیل

شلیل ممکن است واکنش های حساسیتی شدید ایجاد کنند که آنافیلاکسی نامیده می شوند اما حساسیت به شلیل به ندرت مشاهده می شود. حساسیت به شلیل همچنین ممکن است باع ایجاد خارش پوست و کاهش قدرت بینایی شود. بنابراین افرادی که به هلو حساسیت دارند باید در مصرف شلیل احتیاط کنند. شلیل همچنین حاوی مقادیری پتاسیم است که در صورت زیاده روی در مصرف ممکن است برای افراد مسن خطراتی را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

مهمترین خواص میوه پرتقال و مزایای خوردن این میوه محبوب

میوه پرتقال دارای گونه های مختلفی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای شمال ایران، …